Logistika põllumajanduses on tõeline väljakutse, sest väga lühikesel ajaperioodil tuleb liigutada kaupu väga suurtes kogustes ja võimalus, et ilm või mõnu muu tegur kogu protsessi tuksi keerab, on äärmiselt suur, tõdeti täna Pärnus toimuval tarneahelakonverentsil.
- Baltic Agro endine logistikajuht Anti Laiv. Foto: Urmas Kamdron
"Kui viljalaev on sadamas, peame suutma vedama 8 päevaga 65 000 tonni teravilja, käigus on kuni 150 veokit, mis liiguvad 5minutiliste intervallidega 20 erinevast laost üle Eesti Muugale. Sellise protsessi käivitamine eeldab tohutut eeltööd, kuid põllumajanduses on kõikide muutujate ette ennustamine sisuliselt võimatu," tõdes Baltic Agro endine logistikajuht Anti Laiv Pärnus toimuval tarneahelakonverentsil. Tema sõnul on Eestis tulnud ette olukordi, kus viljalaev pidi ootama sadamas kolm nädalat, sest vihmaga polnud võimalik seda täis vedada.
Lisaks ilmataadile on põllumajandussektoris veel veel palju teisigi muutujaid, mida pole võimalik ette ennustada. "Kui ettevõttel on paar-kolm suurt strateegilist partnerit, on asi lihtne, kuid ostes kaupa paljudelt erinevatelt põllumeestelt, siis on tegemist väga suure seltskonnaga, kus on palju erinevaid hoiakuid, töösse suhtumisi ja emotsioone. Pole harvad olukorrad, mil talunik helistab ja teatab, et panin just kuivati seisma, tulge viige ära," tunnistas Laiv, kelle sõnul on sellistes olukordades väga keeruline logistikat korraldada.
Felixil sama mure
Ka Põltsamaa Felixi tehasesse kurke kokku ostva Orkla Eesti ostujuht Peeter Kibe tõdes, et põllumajandussektoris on ettenägematuid tegureid rohkem kui mistahes teises valdkonnas. "Meie peame väga lühikese aja jooksul panema purki väga suure koguse kurke, sest üle kolme päeva nad ei seisa. Elu on aga näidanud, et kui planeeritud tootmine kätte jõuab, pole kurke veel kusagil," nentis Kibe, kelle sõnul ei ole õnneks nende puhul tarnijaid väga palju.
"Meil on Eestis 11 lepingulist partnerit, kellelt möödunud aastal tarnisime 1270 tonni kurke. Meie miinimumkogus on 100 tonni ning aitame oma lepingupartnereid igati. Ostame neile seemne, aitame väetiste, kiledega jne. Aga eks siingi sõltub palju ilmast, millal täpselt kurgid valmis saavad ja see ei ole enam tootja süü."
Eriti keeruliseks teeb nende logistika tõsiasi, et kurk peab sama purki hiljemalt kolme päeva jooksul pärast laoplatsile saabumist. Kokku on Felixil planeeritud kurkide tootmisprotsess 10 nädalat, kuid reaalselt kipub see Kibe sõnul alati üle minema.
Samal teemal saad pikemalt lugeda 28. märtsil ilmuvast Äripäeva Logistika erilehest.
Seotud lood
Ettevõtte äritegevuseks vajalikud sõidukid soetatakse enamasti liisinguga, mida finantseerib üldjuhul pank. Sellega kaasnevad sõidukite korralised hooldused, rehvivahetused ja kindlustusjuhtumite puhul ka hulganisti asjaajamist. Selline sõidukipargi haldamise viis on ettevõtte jaoks märkimisväärse ajakuluga, eriti kui sõidukeid on rohkem.
Enimloetud
4
Pingereas 130 autovedajat
Hetkel kuum
Pingereas 130 autovedajat
Lisatud video lõigu eelprojektist
Tagasi Logistikauudised esilehele