Illimar Paul: ideaalse tarneahelani jõudmine eeldab lihtsustamist

Illimar Paul
Illimar Paul

Ideaalselt toimiva tarneahela väljaarendamiseks tuleb ettevõttel keskenduda lihtsustamisele, ütleb logistikaekspert ja Sensei juhataja Illimar Paul.

„Maailmas pole võimatuid asju. Seega loomulikult on võimalik jõuda ka ideaalselt toimivate tarneahelateni. Kui küsida kuidas, siis vastuse küsimusele leiab ideaalsuse olemusest. Ideaalne on see, kust pole võimalik enam midagi ära võtta,“ selgitab Illimar Paul, kes astub üles ka tänavusel Pärnu Tarneahelakonverentsil „Midagi on puudu“, mida korraldavad Pärnu Konverentsid koostöös Logistikauudised.ee ja Tööstusuudised.ee-ga.

Tarneahelate arendamiseks soovitab Paul aga õppida parimatelt – näiteks mesilastelt.

Raiskamine on teema, millest võib ilmselt lõputult rääkida, sest alati on midagi, mida saab veel paremini teha. Kuidas jõuda ideaalselt toimiva tarneahelani? On see üldse võimalik?  

Et mitte avada siinkohal eelnevalt oma Pärnu Tarneahelakonverentsi kogu kõne sisu, vastan esitatud küsimustele ehk pisut ootamatu nurga alt, lootes ajendada seeläbi lugejat juba konverentsi eel teema üle mõtisklema. Küsimusele, kas ideaalselt toimiva tarneahelani on üldse võimalik jõuda, vastan üheselt, et maailmas pole olemas võimatuid asju.

Seega loomulikult on võimalik jõuda ka ideaalselt toimivate tarneahelateni. Kui küsida kuidas, siis vastuse küsimusele leiab ideaalsuse olemusest. Ideaalne on see, kust pole võimalik enam midagi ära võtta. Vastuseks on seega lihtsustamine. Inimesed pole paraku just kuigi tugevad lihtsustajad. Pigem on meile omane asju keerukamateks ajada, kui nad seda olla võiksid ja peaksid. 

 Kui elutähtis osa on ettevõtte jaoks tarneahelajuhtimisele keskendumine? Kas Eesti ettevõtted alahindavad selle olulisust? 

Tarneahela toimimisest sõltub ettevõtte tervislik seisund. Ettevõtteid juhivad inimesed, kelle kalleimaks varaks on nende tervis. Kui elutähtsaks peavad Eesti ettevõtteid juhtivad inimesed omaenese tervist? Ega nad selle olulisust ei alahinda? Kõige olulisem on aga see, kas ja mida nad oma tervise hoidmise nimel igapäevaselt ja järjepidevalt teevad. Seega saab siinkohal tõmmata paralleeli tarneahelate juhtimisele keskendumise ja ettevõtte juhi suhtumise vahel omaenese tervisesse. 

Millise hinnangu annaksid Eesti ettevõtete tarneahelate juhtimisele üldiselt? Millised on suurimad või levinumad puudujäägid, mis ikka ja alati silma riivavad? 

Eelmise vastuse loogikast lähtudes võib leida seose Eesti ettevõtete tarneahelate juhtimise ja Eesti juhtide tervise vahel. Samad riskifaktorid, mis ohustavad enim inimeste tervist, saavad saatuslikeks ka ettevõtteile. Lihtsa näitena toon selgituseks ülekaalu, rasvumise ja vähese liikumise, mis on loendamatu hulga raskete haiguste soodustajateks. Kui inimese kehakaalu ja sellega seotud terviseriskide hindamisel lähtutakse kehamassiindeksist (KMI), siis ettevõtte puhul on tema kaalu mõõtühikuks varude tase. Liikumist saab mõõta muuhulgas ettevõtte varude ringluskiirusega. Inglise keeles on üldlevinud fraas “Inventory kills companies”, mida võib käesolevas kontekstis tõlgendada, kui “ülekaal ja vähene liikumine tapavad ettevõtted”. 

Sinu ettekande sisututvustus maalib sünge pildi sellest, kuidas raiskamist on võimalik mõõta miljardites eurodes. On meil asjad tõesti nii hullud? 

Kahjuks pean tunnistama, et riigieelarve mahus igal aastal aset leidva summaarse raiskamise väljatoomisel olen ma olnud oma hinnangus väga konservatiivne, ehk kardetavasti on asjad tegelikult hullemad. 

Millised oleksid Sinu kolm lihtsat soovitust ettevõtetele tarneahelate arendamiseks? 

Õppige parimailt, kellest kolm eraldi väljatoomist väärivat on voolav vesi, mesilased ja sipelgad. 

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,59 0.1072217
Brasiilia reaal BRL 4,21 -0.3290953
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0204625
Filipiinide peeso PHP 59,00 -0.3327871
Hiina jüaan CNY 7,63 -0.2222106
Hongkongi dollar HKD 8,85 -0.21636
Horvaatia kuna HRK 7,41 -0.018888
Iisraeli seekel ILS 4,09 0.1345171
India ruupia INR 80,72 0.0123908
Indoneesia ruupia IDR 15904,24 -0.2864589
Islandi kroon ISK 135,53 -0.1105542
Jaapani jeen JPY 124,97 -0.0799552
Kanada dollar CAD 1,50 -0.1068733
LAV rand ZAR 15,99 0.237549
Lõuna-Korea vonn KRW 1271,30 -0.0754563
Malaysia ringgit MYR 4,60 -0.3032206
Mehhiko peeso MXN 21,73 -0.1369806
Norra kroon NOK 9,75 0.1345854
Poola slott PLN 4,33 0.1039837
Rootsi kroon SEK 10,61 1.3887561
Rumeenia leu RON 4,75 0.0885721
Singapuri dollar SGD 1,53 -0.1825531
Suurbritannia nael GBP 0,87 -0.1828989
Šveitsi frank CHF 1,13 -0.0792672
Taani kroon DKK 7,46 0.0093838
Tai baht THB 35,21 -0.1981236
Tšehhi kroon CZK 25,72 0.0272257
Türgi liir TRY 5,99 -0.1134335
Ukraina grivna UAH 30,64 0.0888575
Ungari forint HUF 318,02 0.1196323
USA dollar USD 1,13 -0.221102
Uus-Meremaa dollar NZD 1,65 0.2241338
Valgevene rubla BYN 2,43 -0.2584934
Vene rubla RUB 74,66 -0.2458289

Valdkonna töökuulutused

STOCKMANN otsib TARNEAHELA JUHTI

Stockmann AS

03. märts 2019