23. oktoober 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Õliühing hoiatab: turul on rekordkogus solkkütust

Foto: Andres Haabu
Eesti Õliühingu hinnangul on Eestisse toodud tavapärasest suurem kogus rasket kütteõli, millest märkimisväärne osa on jõudnud mootorikütuste turule, kus seda müüakse tavalise diislikütusena.

Õliühing hoiatab, et toode on kaasaegsele diiselmootorile ohtlik ning selle heitgaasid oluliselt mürgisemad.

Kuigi maksu- ja tolliamet teeb koos mootorikütuste ausate müüjatega tõhusat tööd turul petturluse vähendamiseks, leiavad õliühingu juhi Toomas Saksa sõnul petturid üha uusi mooduseid.

Uue petuskeemi kohaselt imporditakse Eestisse määrdeainete ja määrdeõlide komponente, millel on kas osaline või täielik aktsiisimaksu vabastus. Komponentide segamine ehk “blendimine” diislikütusega käib küll maksu- ja tolliameti nõusolekul ja järelevalve all, ent valmissegatud toodet lubab seadus kasutada ainult kui rasket kütteõli ehk üksnes kütmise eesmärgil, mitte autodesse tankimiseks.

“Selle aasta mais ületas kasutusel raske kütteõli kogus Eesti turul eelmise aasta taset 646% ehk üle kuue korra. Aasta esimese kaheksa kuuga on raske kütteõli kasutus kasvanud 38%. Samas diislikütuse kasutuse kasv on samal ajal olnud ainult 4,2% ja mootoribensiini tarbimine on olnud languses,” selgitas Saks.

Sel aastal kehtiv raske kütteõli aktsiisimäär on 15,01 eurot kuupmeetrilt; diislikütuse aktsiisimäär on aga 392,92, seega raske kütteõli aktsiisimäär on üle 96% madalam, selgitas õliühing. “Raske kütteõli müümine diislikütuse nime all võimaldab skeemitajal igalt liitrilt 0,378 eurot vähem aktsiisimaksu tasuda,” arvutas Saks. Aktsiisi osakaal moodustab tänasest ausa diislikütuse jaehinnast 38%.

Rasket kütteõli iseloomustab kõrgem väävlisisaldus ja tavadiislist kehvemad määrimisomadused, ka on selle kütuse põlemisjäägid tavadiislikütusest mürgisemad. Sellise toote kasutamine automootoris kahjustab kaasaegsete diiselmootorite pumppihusteid ning toob kaasa üpris kulukad remondiarve. Kui mootor või kütteseade on nähtud ette töötama diislikütusega, võib raske kütteõli kasutamine lõpetada selle garantii.

Eesti Õliühingul 12 aktiivselt tegutsevat liiget: Alexela Oil AS, Statoil Fuel & Retail Eesti AS, Intertek Eurolab OÜ, Jetoil AS, Orlen Eesti OÜ, Neste Eesti AS, Oiltanking Tallinn AS, Reval Oil OÜ, Saare Kütus AS, Saybolt Eesti AS, SGS Eesti AS ning Tartu Terminal AS.

Autor: Äripaev

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077