Autor: Logistikauudised.ee • 13. juuni 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Ühisostudega võidavad nii väikesed kui suured ettevõtted

Kui ettevõttes pole võimalik või vajalik palgal hoida töötajat, kes tegeleks bürootarvete, sideteenuste, mootorikütuste ja muude igapäevatööks vajalike kaupade ja teenuste sisse ostmisega, võib alternatiivina kaaluda sisseostude delegeerimist sellega põhitegevusena tegelevale ettevõttele, kirjutab Outsourcing Partners OÜ tegevjuht Heiki Rits.

Outsourcing Partner OÜ (OSP) alustas erasektorile nende põhitegevust toetavate

valdkondade teenuste ja kaupade sisse ostmiseks ühishangete läbiviimist 2,5 aastat tagasi. Ühisostudega tagatakse professionaalse hankekorralduse ja konsolideeritud koguste mahuefekti abil võrreldavate pakkumiste kaudu ja riske võtmata erinevate kaupade ja teenuste soodsamad sisseostuhinnad ja parimadlepingutingimused.

Isegi elementaarsete ostude puhul, nagu mootorikütus ja -tarvikud, IT, bürootarbed

ja -seadmed või kindlustus-, side-, puhastusja reisikorraldusteenused, aga ka elektrienergia ühisost ja monitooring, ei ole paraku paljud ettevõtted üksi tegutsedes suutnud parimat hinna ja kvaliteedi suhet tagada. Ühisostudes arvestatakse iga kliendi personaalsete vajadustega, koondades samas paljude klientide soovid terviklikuks hankeks.

Ühisostud on kasulikud ka suurtele ettevõtetele.

Kui firma loomisel oli OSP motoks, et ka väikesed ja keskmise suurusega ettevõtted tunneksid end ühisostu tulemusel suurtena ja et nendega arvestatakse, siis tänaseks on selge, et ühisostude hinnad ja tingimused ning lisaväärtused sobivad ka suurtele ettevõtetele. Kusjuures teinekord on nende võit veel suurem, sest lisaks ühisostu mahuefektiga saadud parematele tulemustele on keskmistelja suurtel äridel võimalik kokku hoida ka püsikuludelt. Eriti olukorras, kui tugiteenuste valdkonnad on ettevõttes küll mehitatud, kuid inimeste palgal hoidmine ei ole siiski otstarbekas (näiteks koormust ei ole piisavalt pakkuda või puuduvad võimalused ja vahendid püsikulude jaoks).

Näiteks 1100eurose netopalgaga töötaja kulu on ettevõttele (palgafond, ruumid, töövahendid jms) ligi 35 000 eurot aastas. Lisanduvad ühekordsed kulud, kui on vaja soetada kontorisisustus jms. Arvestus ei sisalda töötaja võimalikke asendaja kulusid puhkuste ja haiguste ajal ning koolituskulusid jms.

Kui keegi tegeleb ettevõttes tugiteenustega oma põhitöö kõrvalt, oleks mõistlik see aeg pühendada firma põhitegevusele ja delegeerida tugiteenustega seotud toimingud neile, kelle jaoks on see teenus põhitegevus.

Võrdle oma praeguseid hindu ühisostu pakutavaga.Ühisostu kliendiks ei saa enesestmõistetavalt firmad, kelle jaoks hinnad ja/või teenused muutuksid ühisostude liitumisel kehvemaks, seetõttu pakutaksegi klientidele võrdluseks analüüsi. Samas on ka klientidel ise võimalus hinnavõrdlused teha, kuigi adekvaatse ja võrreldava hinnavõrdluse tegemine

ei ole sõltuvalt valdkonnast alati lihtne. Tihti jäävad ka nägemata alternatiivsed lahendused, mis omakorda tagaksid märkimisväärse kokkuhoiu.

Kuna ühisostu puhul ei tehta klientidele klassikalisi personaalseid pakkumisi, sest hinnad ja tingimused, mis ühisostuga saavutatud, kehtivad kõikidele klientidele olenemata firma suurusest, mahust või asukohast, siis ei tohiks klientidel olla ühisostude teenusepakkuja ees kartust info jagamisel. Ühisostudel

sõlmivad kliendid lepingu otse tarnijaga.

Hindades on siiski ka erandeid. Näiteks OSPi klientidele, kelle mootorikütuse ostude kuumahud algavad 40 000 liitrist kuus, pakutakse erilahendusi. Sellised erandid ja võimalikud lahendusettepanekud kooruvad tihti välja just hinnavõrdlustest, seega tasub alati hinnavõrdlus võtta.

 

PANE TÄHELE

Ühisost aitab raha säästa

MOOTORIKÜTUSTE, SIDETEENUSTE JA BÜROOTARVETE ühisostud on näidanud, et soodsama hinna saamiseks on oluline hindu kompleksselt võrrelda

ja analüüsida.

MOOTORIKÜTUSE valdkonda analüüsides selgus, et OSPi klientidel oli kombineeritud hinnakujunduse tõttu tegelik keskmine soodustus 7,7 senti liitri kohta (garanteeritud oli 5 senti liitrilt postihinnast). Näiteks kui ettevõttel on ühe kuu

kütuse kogumaht 5000 liitrit ja tänane soodustus 2 s/l, oleks sääst ühisostust lisaks umbes 3400 eurot aastas. Tänu kombineeritud hinnakujundusele on klientidel kõikides ühisostuga valitud jaeketi tanklates alati sama hind (baashind) ja nendes tanklates, kus konkurentsi tõttu (mõnel ristmikul või linnas) onpostihind madalam kui baashind, hakkab klientidele kehtima soodustus 5 senti liitri kohta postihinnast. Hinnavõrdlus võtab klientidele (kui on teada kliendi mahud ja kehtiv soodustus) aega mõne minuti. Vajadusel saab pakkuda ka teistsugust hinnakujundust, kuid senine praktika on näidanud, et kombineeritud hinnagavõidavad kõik, kelle mahud jäävad 1–40 000 liitri juurde kuus. Samuti ei ole ühisostu puhul vahet, kas firmas on 40 autot või on kütust vaja ühelemasinale.

SIDETEENUSTEGA on hinnavõrdluse tulemusel olnud 90 mobiiltelefoniga firmal sääst 8200 eurot aastas, kusjuures kliendi senine hinnatase oli samuti hea. Suurima protsentuaalse säästu on saanud just väikesed ja keskmised firmad,

eriti aga need, kel tänase operaatori juures on n-ö fikseeritud kõneaja ja hindadega “ülisoodsad äripaketid” (näiteks 7,99 eurot kuu, mis sisaldab 1000 kõneminutit jms). Kindlasti on võimalik märkimisväärselt säästa ka andmesideja tavatelefoniside pealt, kushinnavõrdluse tulemusel on lisaks märkimisväärsele hinnasäästule selgunud, et kliendid on tasunud oma operaatorile kõikvõimalikke tasusid, mille eest tihti teenust/toodet ei saada ja/või pole ammu kasutatud (hooldustasud jne). Sidevaldkonnas on eriti oluline, et kliendid ei pühenduksainult kõneminuti hindadele. OSP ühisostu raames vaadatakse ja võrreldakse hindasid kompleksselt. Olukord on ju tihti nagu supermarketites, kus piima, alkoholi või mõne muu üksiku toote hind on väga hea, aga kaupmees teenib oma raha tagasi teiste toodete oluliselt kallima hinna arvel.

BÜROOTARVETELE teeme samuti kompleksse hinnavõrdluse, võttes luubi alla 4000–6000 tootenimetust. Ka siin on näiteid, kus A4 paberi hind on kliendile atraktiivne, kuid muude toodete hinnad (sh kallid tooted nagu toonerid jms) on oluliselt kallimad. OSP ühisostu hindade puhul kehtib klientidele lisaks ka hinnagarantii ehk juhul, kui mõnel kliendil on mingi toode siiski tänase partneri juures odavam ühisostu hinnast, siis kohustub ühisostul parimaks osutunud tarnija pakkuma sellele tootele vähemalt sama hinda. Seega ainuüksi hinnagarantii klausliga on kliendile sääst garanteeritud. Lisaks on kõikidele klientidele (olenemata asukohast või mahust) kauba kätte toimetamine

tasuta (reeglina on tarnijatel transport tasuline, kui tellimus on väike). Seni on olnud hinnavõit suurematele klientidele alates 25%. Kusjuures mida väiksemad mahud, seda kallimad on reeglina klientidel kehtivad hinnad, aga kuna ühisostu hinnad ja tingimused on kõigile samad, siis on võit kliendile veelgi suurem.

 

KOMMENTAAR

OSPiga sain kõik innad paremaks

Janek Saareoks, AS Schenker tegevjuht

Schenkeris töötab 150 inimest ja toimetab mitusada masinat – järelikult kulub ka materjale, mida vaja hankida. Paraku ei ole võimalik ise olla iga asja hanke osas

spetsialist, sest iga müüja kiidab oma toodet ja teenust. Ettevõttel on vaja valikut tehes kaaluda erinevaid alternatiive, et parim lahendus välja selgitada, see kõik võtab aega ja nõuab detailseid teadmisi. OSP teeb meie eest selle töö ära ja esitleb teatud aja tagant turu seisu. Nii saan olla kindel, et ostud on tehtud parimavõimaliku hinnaga.

Schenkerisse tulles vaatasin enamiku hankeid üle ja suhteliselt keeruline oli paremat hinda saada, sest eks hinnad olid niigi head. Kui võtsin OSPi hanked ette, selgus, et kõik hinnad saime paremaks. Kontoritarbed, bensiin ja diisel, telefonikõned – hinnavõit aastas on kümnetes tuhandetes eurodes.

Ma soovitan ostjatel seljad kokku panna ja OSP ärimudelit kaaluda, see annab hinnaeelise ja vabastab ka suurest osast administreerimistööst.

Ettevõtte jaoks on oluline orienteeruda turutingimustes ja OSPi kaudu on see väga lihtne, sest nende põhitöö ongi omada adekvaatset ülevaadet turul toimuvast.

OSP on nagu sinu ettevõtte hankeosakond, kuid ühishangete puhul koondub kordi

suurem toodete ja teenuste mass, mida üksinda väga vähesed ettevõtted Eestis saavad endale lubada.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077