Täna, mil merendusmaksude tõus on hetkel veel riigikogus eelnõu staadiumis, on nende täpset mõju kaubamahtudele hinnata keeruline, kommenteeris Tallinna Sadama kommertsjuht Erik Ringmaa valitsuse plaani mitmekordistada navigatsiooni- ja tuletorni tasud.
Ringmaa tunnistas, et sadamas tegutsevate operaatorite ärevus on merendusmaksude küsimuses siiski tunda. „Igal kaubapartiil on oma taust ja põhjused, miks nad Tallinna Sadama kaudu liiguvad. Kuna enamuse Tallinna Sadama kaudu liikuva kauba lähte- ja sihtkoht pole Eesti, on kaubaomanikel Läänemerel asuvate sadamate osas alternatiivseid valikuid,“ rääkis Ringmaa. „See omakorda tähendab, et kulude kasv tarneahelas mõjub kindlasti negatiivselt. Kui just ei teki täiendava kulu arvel uut kvaliteeti, mis on käsitletav Tallinna Sadama konkurentsieelisena ja annab kaubaomanikele täiendava ajendi Tallinna Sadamat valima.“
Kuigi uues navigatsioonitasude maksustamisskeemis on ettenähtud soodustused laeva korduvkülastuste puhul, siis regulaarliinidel veetakse kaubana peamiselt vaid konteinereid ja veokeid ning haagiseid. Puist- ja vedellasti vedamine regulaarliinidel pole Ringmaa väitel võimalik.
Edetabelit Läänemere odavaimatest ja kallimatest sadamatest Ringmaa kinnistusel teha ei saa. „Sõltuvalt laevaliigist on tasude suurused sadamati erinevad ja seetõttu pole sadamaid, kes on kokkuvõttes kõige kallimad või odavamad,“ selgitas ta. Kuid ta lisas, et sadamakülastusega seotud kulude kasv loomulikult halvendab konkurentsipositsiooni.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Seotud lood
Esteve Terminal ASi juhatuse esimees Üllar Raad märkis, et majanduskomisjoni otsus leevendada veeteetasu tõusu on igal juhul positiivne. Kui muudatus oleks vastu võetud niisugusena ja sellises mahus, nagu esialgu plaaniti, hävitaks see konkurentsivõimet ning kahjustaks mainet.
Valitsus on saatnud Riigikogule menetlemiseks meresõiduohutuse seaduse muutmise, mis tõstab laevade veeteetasu kuni kuuekordseks.
Info laevade veetasu mitmekordsest tõusust on Muuga sadamas väetisi käitleva ASi DBT jätnud ilma juba vähemalt kahest kliendist, kes on edasistest läbirääkimistest loobunud, kinnitas DBT avalike suhete juht Ago Tiiman.
Vedelkaupade operaator Vopak E.O.S hindab veeteetasude 6-7 kordset tõusu pretsedendituks, mis kahjustab Eesti kui logistika- ja transpordikeskuse konkurentsivõimet.
Kas oled kunagi teinud äriotsuse, tuginedes vaid kõhutundele? Tõenäoliselt küll. Ettevõtluses on intuitsioonil oma koht, kuid tänapäeva kiiresti muutuvas majanduskeskkonnas võib see osutuda petlikuks. Kuidas teha vahet tundel ja tegelikkusel? Vastus peitub andmetes. Andmetark juhtimine ei ole enam pelgalt suurkorporatsioonide pärusmaa, vaid edu võti igas suuruses ettevõttele.