Ühe lahenduse kasutamine muudab GPSi kalliks

ASi Eesti Post logistikateenuste tootmisjuht Martin Lutsu väitel peab GPS tarkvara kasutusele võtmisel integreerima niipalju lahendusi kui võimalik. Ainult ühe lahenduse kasutamisel võib jälgimissüsteemi kulu osutuda liiga suureks.

Mis ajast on Eesti Postis kasutusel jälgimissüsteemid?
Eesti Post alustas jälgimissüsteemide testimist aastatel 2006-2007. Laiaulatuslikult võtsime kasutusele aastast 2008. Alustasime kasutuselevõttu sellepärast, et puudus hea ülevaade kirjakandjate ja kullerite igapäevastest marsruutidest/kanderingidest. Samuti oli füüsiliste kaartide abil marsruute raske ja ajamahukas optimeerida. Puudus ülevaade, kui palju on juhtidel otstarbetuid, dubleerivaid ja ebasihipäraseid sõite. Tol hetkel oli peamiselt tegemist distsiplineeriva vahendiga, tulevikus loodame pakkuda GPS tarkvara abil autojuhtidele pigem tuge ja optimeerida marsruute.

Eesti Postis on kaks erineva tööiseloomuga ametit: kirjakandja ja kuller. Mõlemad teenindavad kliente, kuid kirjakandja viib kohale kirjad ja perioodika ning teeb seda tavaliselt hommikusel ajal kliendiga suhtlemata. Kullerid on klienditeenindajad, kes toimetavad klientideni kullersaadetisi 8:00 – 21:00 arvestades klientide soove. Kulleri ja kirjakandja marsruudid on täiesti erinevad ja GPS tarkvara funktsionaalsuste kasutamine on erinev. GPS seadmeid kasutatakse täna kirjakandjate puhul rohkem ja kullerite puhul vähem.

Eesti Post kasutab erinevaid tarkvaralisi lahendusi. Täna ei ole Eesti turul ühte head valmislahendust, mis aitaks leida kõige optimaalsemat teed tuhandete klientideni. Seetõttu on Eesti Post loonud koostöös kaardirakendust pakkuva ettevõttega ise tarkvara, mis aitab kirjakandjate kanderinge planeerida. Kasutame ka GPS seadmeid ja vastavat tarkvara, millega on võimalik marsruute jälgida ja planeerida. Oleme testinud ka erinevaid VRP lahendusi (Vehicle Routing Problem - http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_routing_problem). VRP loogikal põhinev tarkvara on aidanud meil koostada kullerite püsiringe ehk marsruute. Teoreetiliselt on VRP tarkvaraga võimalik paar korda aastas üle vaadata püsiringide optimaalsus ja neid vastavalt vajadusele muuta ning võimalik on koostada ka igaks päevaks uus marsruutide jaotus.

Millist võitu on jälgimissüsteemide kasutamine andnud ettevõttele?
GPS tarkvara kasutusele võtmisel on oluline integreerida nii palju lahendusi ning funktsionaalsusi kui võimalik. Ei ole mõtet kasutada ainult ühte funktsionaalsust, siis ei tasu jälgimissüsteemi kulu ennast ära. Funktsionaalsused on näiteks reaalajas autojuhtide jälgimine ja lähimale autojuhile tööülesande saatmine, perioodilised analüüsid autojuhtide ajakasutusest ja tühisõitudest, igapäevane ringide optimeerimine (dünaamiline) ja perioodiline ringide optimeerimine näiteks kord aastas (staatiline), proof-of-delivery jne.

Täna võimaldab GPS jälgimissüsteem peamiselt infot tööaja kasutusest ja proof-of-delivery’t. Toimub ka marsruutide planeerimine/optimeerimine ja kontroll kilometraaþi üle. Funktsionaalsuseid on kümneid, sõltuvalt ettevõtte vajadustest.
Jälgimissüsteemi kasutusele võtmise järel on marsruutide efektiivsus on oluliselt paranenud – vähem on otstarbetuid sõite ja marsruute ning kanderinge on selle võrra vähendatud.

Kuidas plaanite ettevõttes kasutatavaid jälgimisüsteeme edasi arendada ja millist infot ning kasu nendest ettevõtte jaoks tekitada?
Jälgimissüsteemid peaksid tulevikus aitama planeerida teederemondist ja muudest ümberkorraldustest põhjustatud marsruutide muudatusi planeerida. Hetkel jälgime uudistekanaleid ja anname sellest autojuhtidele ja kirjakandjatele teada. Teederemondi vältimiseks ja uue teekonna koostamiseks paks saama kasutada kaardirakendusi.

Lähemalt saab Eesti Posti ja teiste ettevõtete kogemusest GPS jälgimissüsteemide kasutamisel kuulda 28. augustil toimuval seminaril "Kaasaegsete jälgimissüsteemide võimalused". Vaata seminari kohta lähemat infot SIIT. Registreeruda saab seminarile SIIT.


Osale arutelus

  • Tanel Raig

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,59 0.4877431
Brasiilia reaal BRL 4,23 1.2067232
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0051138
Filipiinide peeso PHP 59,15 0.2151594
Hiina jüaan CNY 7,65 0.1400817
Hongkongi dollar HKD 8,87 0.1716137
Horvaatia kuna HRK 7,41 0.1526738
Iisraeli seekel ILS 4,09 0.183675
India ruupia INR 80,69 0.2472295
Indoneesia ruupia IDR 15947,11 -0.0707464
Islandi kroon ISK 135,72 1.1854171
Jaapani jeen JPY 125,01 0.2566365
Kanada dollar CAD 1,50 0.1204658
LAV rand ZAR 15,98 0.6292715
Lõuna-Korea vonn KRW 1272,37 0.1235442
Malaysia ringgit MYR 4,62 0.1757774
Mehhiko peeso MXN 21,76 0.24921
Norra kroon NOK 9,73 -0.1159855
Poola slott PLN 4,33 0.0369737
Rootsi kroon SEK 10,46 -0.0668928
Rumeenia leu RON 4,74 0.1901422
Singapuri dollar SGD 1,53 0.2024953
Suurbritannia nael GBP 0,87 -0.0799634
Šveitsi frank CHF 1,14 0.1146182
Taani kroon DKK 7,46 0.0134055
Tai baht THB 35,30 0.0490363
Tšehhi kroon CZK 25,72 0.3628702
Türgi liir TRY 6,00 0.9380831
Ukraina grivna UAH 30,61 -0.3217811
Ungari forint HUF 317,72 0.0283349
USA dollar USD 1,13 0.1151156
Uus-Meremaa dollar NZD 1,65 0.5720197
Valgevene rubla BYN 2,44 -0.2579536
Vene rubla RUB 74,87 0.1247788

Valdkonna töökuulutused