Autor: Jaana Pikalev • 20. detsember 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Loe, mis juhtus lennunduses 2011 ja mida ennustatakse järgnevaks

Kriisi ja skandaalidega tänavu kõneainet pakkunud airBaltic pani ritta, mis trendid valitsesid lennundusturgu sellel aastal ning millega hakatakse rinda pistma tuleval aastal.

PÕHITRENDID 2011 Kütusehind tõuseb. Detsembri alguses oli lennukütuse barreli hind veidi alla 125 dollari ehk 20% kõrgem kui aasta varem; kõrgem kütusehind läheb ülemaailmselt lennufirmadele maksma lisaks 60 miljardit dollarit. Kasvanud kütusehind ning habras majanduse taastumine õõnestab Euroopa lennufirmade kasumit.

Lennufirmade ühinemised jätkuvad. Et tasakaalustada kulude kasvu ja taastuda majanduskahjudest, jätkub lennufirmade ühinemine. Näiteks võib tuua Southwest/AirTran Ameerika Ühendriikides, Cimber/CityAirline/Skyways Põhja-Euroopas ning Aerosvit/Dniproavia/Donbassaero Ida-Euroopas.

Väljakutsed lennufirmadele jätkuvad. Hinnatõus ning nõrgad turud muudavad lennufirmad raskustele ja riskidele avatuks. American Airlines taotleb pankrotikaitset, Vene odavlennufirma Avianova lõpetas tegutsemise, India Kingfisher ning Spicejet seisavad raskuste ees.

Lennujaamad laienevad. 21. sajandil on lennundus peamine majanduskasvu vedaja ning tulevikus oodatavate reisijavoogude mahutamine nõuab infrastruktuuri. Mitmed suured lennujaamade projektid üle maailma on jõudnud valmimise lõppetappi, et peagi olla valmis reisijaid teenindama. Sellisteks on näiteks Doha või Berliin. Riia lennujaam on osa sellest trendist oma pea 200 miljoni euroga, mis mõeldud infrastruktuuride arendamiseks, ning investeeringutega, mida on vaja, et pakkuda reisijatele suurepäraseid teenuseid, kui järgmine kümnend näeb ette läbi Riia sõlmjaama Euroopaasse, Skandinaaviasse, Lähis-Idasse ning SRÜsse lendavate reisijate arvu kahekordistumist.

Revolutsiooniline lennutehnoloogia saab tõelisuseks. Boeing 787 Dreamliner hakkas teenindama sel aastal Jaapani lennufirmat ANA. Hoolimata kriitikast hilinemiste kohta on tegemist revolutsioonilise disainiga ning lennufirmad saavad kasu tõhususe kasvust ning sellega reageerida kulude kasvule.

Suured tänapäevaste lennukite tellimused. Moodsad ning tootlikud lennukid on hea uudis nii keskkonnale kui ka lennufirmadele, säästmaks kütusekulusid ning muutmaks piletihinnad kättesaadavaks. Sel aastal tegi AirAsia ajaloo suurima Airbusi tellimuse mudelile A320neo, samas kui Southwest tellis 150 Boeing 737Max lennukit, mis on Boeingu ajaloos suurim tellimus uue mootoriga B737 tüüpi lennukitele.

Agressiivsed turuletulijad. Tõestatud nõudlusega turud on sel aastal näinud uusi agressiivseid tulijaid. Näiteks Scoot, mis on Singapore Airlinesi odavlennufirma, või Flybe Balti ja Põhjamaade regioonis. Uued konkurendid pole ainult hea uudis tarbijatele, vaid paneb ka väiksemad üksikute lennukitega piirkondlikud lennufirmad otsima uusi ärisuundi, näiteks pakkuma jätkulende potentsiaalsetele transiitreisijatele.

PÕHITRENDID 2012 Eurokriis kahandab reisimist. Kriis eurotsoonis kõigutab järgmisel aastal reisijate ostujõulisust ning seega on oodata vähem lendajaid. Eurotsooni kriis muudab ka dollari Euroopa lennufirmadele kallimaks, samas maksavad paljud lennufirmad oma arveid just dollarites.

Lisasissetulekud kasvavad. Lennufirmad üle maailma otsivad võimalusi, et suurendada sissetulekuid. Kliendid naudivad suuremat teenustevalikut alates tasulisest internetist lendudel kuni eksperimentideni pardal müüdava kinnisvaraga.

Teenused ja püsikliendiprogrammid personaliseeritakse. Lennufirmad otsivad aktiivsemalt võimalusi saada kasu mitme partneriga püsikliendiprogrammidest. Vastupidiselt püsilendajaprogrammidest, mis mõeldud peamiselt sooduslendude pakkumiseks, pakuvad mitme partneriga programmid laialdasemalt teenuseid ning tooteid, mida reisijad eelistavad. Ostukäitumine ning ostude ajalugu annab parema ülevaate reisijatest ning võimaluse teha personaliseeritud pakkumisi. Mitme partneriga püsikliendiprogrammid kombineeritult sotsiaalmeediaga annavad ühel päeval reisijale võimaluse valida reisi, mille on valinud tema sõbrad, või minna reisi ajal kalarestorani, kui püsikliendiprogrammiga liitunud poest on pidevalt ostetud kalatoite.

Lennupargi kaasajastamine jätkub. Stabiilselt kõrged kütusehinnad sunnivad lennufirmasid oma lennuparki uuendama ning üle minema uue põlvkonna reaktiiv- ning turboprop-mootoriga lennukite peale.

Reisijaid maksustatakse aina enam. Ühendriigid näevad võimalust suurendada oma kasumit lennureisija arvel ning 2012. aastal tutvustatakse emissioonide vahetuse skeemi, suurenenud lennureisijate kohustusi ühtedes osariikides ning uusi turvatasusid teistes.

 

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077