Tuneesia ja Egiptuse rahutused võivad sulgeda Suessi kanali, mis kergitaks veotariife Aasia suunal kuni poole võrra. Kannatavad ka kaupmehed, kelle tellimused ei pruugi õigeks ajaks kohale jõuda.
Kuehne + Nageli Soome tegevjuht Markus Nyman kommenteeris Kauppalehtile, et kanali sulgudes pikenevad tarneajad ümber Aafrika sõitmise tõttu 2-3 nädala võrra. "Importveod Kaug-Idast kallinevad siis 30-50% võrra," kommeteeris Nyman.
Lisaks hinnatõusule ähvardab kaubavooge ka graafikute muutmine. Esimesena on Nymani sõnul löögi all tarbe- ja elektroonikakaubaga tegelejad. "Näiteks, kui suveperioodiks tellitud kaup saabub 2-3 nädalat või tippaja tõttu ka kuu aega hiljem, siis on selle maha müümise parim aeg juba möödas," lisas Nyman.
Suessi kanal ühendab Vahemerd Punase merega. Kanal on ligi 200 kilomeetrit pikk ja seda läbib aastas umbes 7,5% merekaubavahetusest. Kanal võimaldab Aasia-suunalist transporti Aafrika ümber ringi tegemata. Näiteks teekond Londonist Mumbaisse võtab ümber Aafrika ligi 20 000, Suessi kanalit läbides aga 11 600 km.
Bloombergi andmetel läbib protestide ajal kanalit 40-50 alust, mis on kanali haldaja esindaja Ahmed El Manakhly sõnul "normaalne", vahendas Bloomberg. Ta eitas, et osad kanali töötajad on töölt lahkuma sunnitud ja koju saadetud.
Seotud lood
Egiptuse mässu tõttu väldivad osad juhtivad laevaliinid Egiptuse sadamaid ja peatuvad tankimiseks teistes lähiriikides. Transiidikaup pannakse maha samuti lähisadamais.
Üle nädala kestnud meeleavaldused Egiptuses kergitas nafta hinnad kahe aasta kõrgeimale, kriisi alguse eelsele tasemele.
Kujutagem ette ühe ettevõtte keskastmejuhti, kes peab nädala lõpus kaitsma oma aasta plaane. See vajab paaritunnist keskendumist ja asi saaks tehtud. Pärast hommikukohvi otsustab ta enne veel „kiirelt“ uudiseid sirvida ja meilid üle vaadata.