Vedelkütuse agentuur tarib kütusevarusid Eestisse

AS Eesti Vedelkütuse Agentuuri (OSPA) juhatuse liige Alan Vaht peab oluliseks riigi strateegiliste kütusevarude toomist Eestisse, mis siis, et see on kallim kui välismaal hoidmine, kuid raha jääb Eestisse.

OSPA 2009. aasta majandusaruande järgi on Eesti kütusereservid moodustatud ning nüüd hakatakse reserve ka koju tooma.

Eesti Vedelkütuse agentuur (OSPA) sai eelmise aasta detsembriks kokku Eesti riigi strateegilise kütusevaru ning omas nii meil kui välismaal 227 mln liitrit vedelkütust (168 liitrit iga elaniku kohta) koguhinnas ligi 2 miljardit krooni.

Firma juhatuse liige Alan Vaht selgitas varude Eestisse toomist transiidist ülejäänud võimalustega ja mahtudega. "On tekkinud võimalused," kostis ta sellekohasele küsimusele," transiit on ära kukkunud ja transiidihoiustajatel on tühje mahuteid, kus hoida."

Kas Eestis hoida on soodsam, kui välismaal?

"Hinnalt soodsam ei ole. See on isegi kallim, kuid liigume selles suunas, et hinnad on langemas. Näiteks buumiajal, kui transiit õitses, oli hoiustushind välismaal 10 eurot kandi kohta aastas, kuid meil küsiti 140 eurot kandi kohta aastas. Nüüdseks on Eestis hind langenud 20 eurole kandist aastas, aga välismaal on endiselt 10 eurot kandi kohta aastas," selgitas Vaht.

Kuid ikkagi on Eestis kütuse ladustamine 2 korda kallim. Millest siis ikkagi soov tuua varud Eestisse?

"Kuid meil on soov hoida varu kodus, Eestis, raha jääb ju siis Eestisse."

Kas kogu varu toomine Eestisse ei suurenda sõjalise konflikti korral julgeolekuriski?

"On olemas Euroopa direktiiv, mis lubab hoida kütuse varu kõikjal. Milleks hoida oma varu Hispaanias või Portugalis, kui selle saaks lähemale tuua. Teeme ikka oma valiku."

Kas ideaalis sooviksite tuua kogu varu Eestisse?

"Eesmärk ei ole tuua kogu varu Eestisse. Kuid mõistliku hinna korral võiks tuua Eestisse. Iga hinna eest Eestisse tuua pole eesmärk."

Vaht selgitas, et Eestis on nõutav, et oleks 15-päevane bensiinivaru ja 15-päevane diislikütusevaru. Tegelikkuses aga on nüüd bensiinivaru 41-päevane ja diislikütusevaru 36-päevane.

Kui Eestis on trend varude kojutoomise suunas, siis Lätis otsitakse mahutite vähesuse tõttu võimalust hoiustada välismaal. Leedul on varud üldiselt kodus - on ju sellel riigil võimsad Maþeikai mahutid.

Kas varude kasvamine võiks mõjutada ka Eestis müüdava kütuse hinda?

"Mitte mingit moodi see ei mõjuta kütusehinda. Kütusehind sõltub maailmaturu hinnast," sõnas Vaht.

Vastavalt 2009. aasta majandusaasta aruandele oli OSPA bensiinivaru 31. detsembril 2009 75,545 miljonit tonni, diislikütusevaru 146,098 miljonit tonni ja lennukipetrooli varu 6,039 miljonit tonni. Kokku oli siis vedelkütusevaru 227,681 miljonit tonni.

2009. aastal hoiti kütusevarusid Eesti Vabariigis üheksas ja välisriikidest Soome Vabariigis, Rootsi Kuningriigis ja Taani Kuningriigis kokku samuti üheksas terminalis (sh ühes rafineerimistehases).

Kui 2008 aasta lõpuks oli rahaliselt OSPA vedelkütusevaru 1,347 miljardit krooni, siis 2009. aasta lõpuks oli see 1,957 miljardit krooni.

Firma käive aastal 2008 oli 40,048 miljonit krooni, 2009. aastal 48,100 miljonit krooni. Kasum oli 2008. aastal 29,770 miljonit krooni ja 2009. aastal 24,179 miljonit krooni.

OSPA on Vabariigi Valitsuse poolt vedelkütusevaru seaduse alusel 15. aprillil 2005 asutatud äriühing, mille peamiseks ülesandeks on Eesti Vabariigi 90 päeva vedelkütusevaru moodustamine ja haldamine.

 

 

Osale arutelus

  • Siim Sultson

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,59 0.1135289
Brasiilia reaal BRL 4,22 -0.1254824
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0306937
Filipiinide peeso PHP 59,05 -0.2415663
Hiina jüaan CNY 7,66 0.0888842
Hongkongi dollar HKD 8,87 -0.063105
Horvaatia kuna HRK 7,41 -0.0013491
Iisraeli seekel ILS 4,10 0.2005527
India ruupia INR 80,83 0.1573632
Indoneesia ruupia IDR 15955,60 0.0355487
Islandi kroon ISK 135,72 0.0294811
Jaapani jeen JPY 125,07 0
Kanada dollar CAD 1,50 0.0200387
LAV rand ZAR 15,98 0.1592017
Lõuna-Korea vonn KRW 1274,31 0.1611306
Malaysia ringgit MYR 4,62 -0.0216586
Mehhiko peeso MXN 21,77 0.0763046
Norra kroon NOK 9,73 0.0113011
Poola slott PLN 4,33 0.027729
Rootsi kroon SEK 10,48 0.1548372
Rumeenia leu RON 4,74 -0.0253063
Singapuri dollar SGD 1,53 -0.026079
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.0685871
Šveitsi frank CHF 1,14 0
Taani kroon DKK 7,46 0.0093838
Tai baht THB 35,29 0.025226
Tšehhi kroon CZK 25,72 0.050562
Türgi liir TRY 6,00 0.106761
Ukraina grivna UAH 30,59 -0.07089
Ungari forint HUF 317,80 0.0503715
USA dollar USD 1,13 -0.0619086
Uus-Meremaa dollar NZD 1,65 0.1211534
Valgevene rubla BYN 2,44 -0.0697522
Vene rubla RUB 74,77 -0.0987324

Valdkonna töökuulutused

STOCKMANN otsib TARNEAHELA JUHTI

Stockmann AS

03. märts 2019