Autor: Siim Sultson • 25. mai 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Vedelkütuse agentuur tarib kütusevarusid Eestisse

AS Eesti Vedelkütuse Agentuuri (OSPA) juhatuse liige Alan Vaht peab oluliseks riigi strateegiliste kütusevarude toomist Eestisse, mis siis, et see on kallim kui välismaal hoidmine, kuid raha jääb Eestisse.

OSPA 2009. aasta majandusaruande järgi on Eesti kütusereservid moodustatud ning nüüd hakatakse reserve ka koju tooma.

Eesti Vedelkütuse agentuur (OSPA) sai eelmise aasta detsembriks kokku Eesti riigi strateegilise kütusevaru ning omas nii meil kui välismaal 227 mln liitrit vedelkütust (168 liitrit iga elaniku kohta) koguhinnas ligi 2 miljardit krooni.

Firma juhatuse liige Alan Vaht selgitas varude Eestisse toomist transiidist ülejäänud võimalustega ja mahtudega. "On tekkinud võimalused," kostis ta sellekohasele küsimusele," transiit on ära kukkunud ja transiidihoiustajatel on tühje mahuteid, kus hoida."

Kas Eestis hoida on soodsam, kui välismaal?

"Hinnalt soodsam ei ole. See on isegi kallim, kuid liigume selles suunas, et hinnad on langemas. Näiteks buumiajal, kui transiit õitses, oli hoiustushind välismaal 10 eurot kandi kohta aastas, kuid meil küsiti 140 eurot kandi kohta aastas. Nüüdseks on Eestis hind langenud 20 eurole kandist aastas, aga välismaal on endiselt 10 eurot kandi kohta aastas," selgitas Vaht.

Kuid ikkagi on Eestis kütuse ladustamine 2 korda kallim. Millest siis ikkagi soov tuua varud Eestisse?

"Kuid meil on soov hoida varu kodus, Eestis, raha jääb ju siis Eestisse."

Kas kogu varu toomine Eestisse ei suurenda sõjalise konflikti korral julgeolekuriski?

"On olemas Euroopa direktiiv, mis lubab hoida kütuse varu kõikjal. Milleks hoida oma varu Hispaanias või Portugalis, kui selle saaks lähemale tuua. Teeme ikka oma valiku."

Kas ideaalis sooviksite tuua kogu varu Eestisse?

"Eesmärk ei ole tuua kogu varu Eestisse. Kuid mõistliku hinna korral võiks tuua Eestisse. Iga hinna eest Eestisse tuua pole eesmärk."

Vaht selgitas, et Eestis on nõutav, et oleks 15-päevane bensiinivaru ja 15-päevane diislikütusevaru. Tegelikkuses aga on nüüd bensiinivaru 41-päevane ja diislikütusevaru 36-päevane.

Kui Eestis on trend varude kojutoomise suunas, siis Lätis otsitakse mahutite vähesuse tõttu võimalust hoiustada välismaal. Leedul on varud üldiselt kodus - on ju sellel riigil võimsad Mažeikai mahutid.

Kas varude kasvamine võiks mõjutada ka Eestis müüdava kütuse hinda?

"Mitte mingit moodi see ei mõjuta kütusehinda. Kütusehind sõltub maailmaturu hinnast," sõnas Vaht.

Vastavalt 2009. aasta majandusaasta aruandele oli OSPA bensiinivaru 31. detsembril 2009 75,545 miljonit tonni, diislikütusevaru 146,098 miljonit tonni ja lennukipetrooli varu 6,039 miljonit tonni. Kokku oli siis vedelkütusevaru 227,681 miljonit tonni.

2009. aastal hoiti kütusevarusid Eesti Vabariigis üheksas ja välisriikidest Soome Vabariigis, Rootsi Kuningriigis ja Taani Kuningriigis kokku samuti üheksas terminalis (sh ühes rafineerimistehases).

Kui 2008 aasta lõpuks oli rahaliselt OSPA vedelkütusevaru 1,347 miljardit krooni, siis 2009. aasta lõpuks oli see 1,957 miljardit krooni.

Firma käive aastal 2008 oli 40,048 miljonit krooni, 2009. aastal 48,100 miljonit krooni. Kasum oli 2008. aastal 29,770 miljonit krooni ja 2009. aastal 24,179 miljonit krooni.

OSPA on Vabariigi Valitsuse poolt vedelkütusevaru seaduse alusel 15. aprillil 2005 asutatud äriühing, mille peamiseks ülesandeks on Eesti Vabariigi 90 päeva vedelkütusevaru moodustamine ja haldamine.

 

 

Jaga lugu
Logistikauudised.ee toetajad:
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077