Autor: Siim Sultson • 1. aprill 2010

Venemaal vedajale teelõhkumise eest priske trahv

Nüüdsest peavad Venemaal raskevedude tegijad käima välja teekatte rikutud kilomeetri kohta uhkelt üle "Koidula", teatab Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsioon (ERAA). 

Autovedajad peavad Venemaal oma rahakotte kergendama. Teekatte kahjustamise eest kasseeritakse neilt 11 600 krooni 100 km kohta.

Autovedajad ei ole rahul transpordivahendite poolt maanteedele tekitatud kahjustuste kompenseerimise uue süsteemiga.

Vastavalt Vene Föderatsiooni valitsuse määrusele nr 934 ei ole tegemist mitte ainult maksete mitmekordse suurendamisega vaid ka toimepiiride laiendamisega: kompensatsiooni rakendatakse nüüd mitte ainult föderaalsetel vaid ka regionaalsetel trassidel.

Eriti on nördinud metsatööstuse esindajad: nende hinnangu alusel langeb enamik veoseid, mida veetakse standardsete “kamazidega”, maksimumi alla. Seega võib teatud perioodil nende vedude trahv ületada 11 600 krooni 100 km eest

 Vastavalt määrusele, tuleb koorma massi ületamise eest maksta trahvi 93,6 kuni 1 250 krooni 100 km kohta, kuid teljekoormuse ületamise eest on trahv 360,75 kuni 11 600 krooni. Just see koormusetasu tekitabki praegu kõige suuremat nördimust.

 “Meil ei ole võimalik arvutada teljekoormusi ise. Näiteks, kui me veame mingeid seadmeid, siis jaotub surve telgedele ebaühtlaslt,” räägib ZAO “Midlas” peadirektor Mihhail Klimov, “tulemuseks on see, et vastavad arvutused on täielikult kontrolliorganite võimuses. Niisugust kompensatsioonisüsteemi ei ole üheski välisriigis: kui mingid trahvid ongi olemas, siis arvutatakse need lähtuvalt ainult koorma raskusest. Seejuures on nad palju väiksemad, vaatama teede palju paremale kvaliteedile”.

 Erilise meelepaha kutsus see määrus esile metsatöötlejal – enamus metsakoormaid veetakse 9-tonnise teljekoormusega “kamazidega”. Kuni 90% -l Venemaa üldkasutatavatest trassidest on aga normiks 6 tonni, seega on siin 50%-line ületamine. Niisiis, iga 100 km veo puhul ajutiste piirangute perioodil seoses ebasoodsate looduslik-klimaatiliste tingimustega (reeglina on selleks aprill-mai – sõltuvalt regioonist) tuleb maksta trahvi lähtudes maksimaaltariifist, mis muudab kogu äri ebarentaabliks.

 “Tegelikult viidi meid üle tasuliste teede süsteemile,” ütles Loode metsatööstuse konföderatsiooni tegevdirektor Deniss Sokolov,” kuna nüüd ei õnnestu tasuta vedada praktiliselt ühtegi standardset koormat. Ka varem oli kompensatsioonide süsteem, kuid see laienes ainult föderaalsetele trassidele ja rakendati mittestandardsete mõõtmetega veoautodele, kuid nüüd langevad selle alla isegi autobussid.”

 Teised eksperdid märgivad ka seda, et antud kompenseerimise süsteem loob eeldusi korruptsiooni arenguks. Seejuures vedajad tunnistavad, et on nõus sellega, et teedele tekitatavat kahju tuleb kompenseerida, kuid kaebavad tariifide ebaadekvaatsuse üle.

 “Investeerimisprogrammide raames oleme uuendanud tehnikaparki, mis käesoleval ajal koosneb eelkõige masinatest kandevõimega kuni 60 tonni (veoautode suurim lubatud mass on umbes 40 tonni – RBK daily),” räägib GR grupi “Ilim” direktor Dmitri Tšuiko, ”Meile räägitakse pidevalt vajadusest moderniseerida, kulusid optimeerida, tõsta konkurentsivõimet ning see samm oli tehtud just selles suunas. Kuid nüüd selgub, et peale seda kui me oleme kalli tehnika ära ostnud, peame me seda rentaabluse säilitamiseks koormama vaid pooles mahus.”

Jaga lugu
Logistikauudised.ee toetajad:
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077