Autor: Silvia Viidik • 29. detsember 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Poole sajandi vanune lennuhiid vaagub hinge

Aasia käibelt suurimat lennufirmat ja järgmisel aastal 50. sünnipäeva tähistavat Japan Airlines (JAL) ähvardab pankrot. Jaapani riik keeldus eelmisel nädalal lennufirma laenude tagamisest.

Enterprise Turnaround Initiative Corporation of Japan ehk ETIC fond rajati sel aastal, et aidata valitsuse poolt tagatud laenudega maadlevaid ettevõtteid ning Japan Airlines (JAL) taotles nende abi oktoobris. ETIC on allikate sõnul lennukompanii võlausaldajatega arutanud võimalust ettevõtte pankrotikaitse aluseks reorganiseerimiseks, mille puhul saaks JAL ka uusi laene ja investeeringuid, aga pole välistanud ka restruktureerimist väljaspool kohtusaali.

Valitsuse esindajad on samuti tunnistanud, et reorganiseerumine pankrotikohtu saalides on üks võimalustest, aga riigi jaoks on samal ajal tähtis ka sujuv lennuliiklus, mis sellise otsuse puhul rikutud võiks saada. JAL on siiski kontinendi suurim lennukompanii, mis kontrollib enam kui poolt kogu lennuliiklusest Jaapanis.

Pankrot võiks kahjustada ka kõnelusi American Airlines’i või Delta Airlines’iga, mis teevad Jaapani taeva raudsele tiivulisele kordamööda pakkumisi, et saada ligi tema Aasia lennuvõrgule ja luua paremaid võimalusi ka USA – Jaapani liinil.

"Kui JAL tõesti pankroti peaks välja kuulutama, põhjustaks see kaose," rääkis Josai International University lennuliinide analüütik Kotaro Toriumi. "Praegusel hetkel usun, et tõenäosus JALi pankrotiks on üsna väike," lisas ta.

Pankrotijuttudele lisas eelmisel nädalal kütet rahandusminister Hirohisa Fujii, kes kinnitas, et riik ei taga enam ühtki lennukompanii laenu. See kasvatab veel riski ettevõtte rahast tühjaksvoolamiseks pärast lennuliikluse vähenemist väikese nõudluse tõttu.

Septembri lõpu seisuga oli Japan Airlinesil 1,5 triljoni jeeni ehk 150 mld krooni eest kohustusi, mis tähendab et pankroti korral oleks tegemist kuuenda suurimaga terves Jaapani ettevõtluse ajaloos.

Lennukompanii suurimad võlausaldajad on valitsuse omanduses Development Bank of Japan ja riigi kolm suuremat erapanka – Mitsubishi UFJ Financial Group, Mizuho Financial Group ja Sumitomo Mitsui Financial Group.

Pankrotikaitse alune reorganiseerimine on Jaapanis pikk protsess ja võib võtta aastaid, mis seab ohtu JALi lennutegevuse sel perioodil. Ajendatuna sellest kaalub ETIC võimalusi protsessi kiirendada ning see tähendaks erakorraliselt mõne tavaprotsessi kõrvalejätmist.

Samal ajal saaks fond pakkuda lennukompaniile rahastamisvõimalusi, kas investeeringute või laenude teel, võttes kasutusele talle eraldatud 1,6 triljoni jeeni ehk 160 mld krooni suuruse valitsuse poolt garanteeritud laenu.

"Turukonsensus arvab, et JALi ei lasta õhku ja ettevõttega seotud probleemid on juba majandusse sisse arvestatud," sõnas Tokai Tokyo Securities aktsiate turunduse direktor Hiroaki Kuramochi.

Sel aastal on JAL kaotanud oma aktsiahinnast enam kui poole ning 5-aastase tähtajaga credit default swappide riskipreemiad on kerkinud 2300 baaspunktini, mis tähendab ettevõtte võlale väga kallist kindlustusmakset.

Uudis pankrotiohust viis lennufirma aktsia Bloombergi andmeil Tokyo börsil 11% langusse.

Enam kui paarisadat sihtkohta pakkuv ning 35 riiki lendav JAL annab tööd 16 000 inimesele.  Viimasel, märtsis lõppenud majandusaastal vedas vedaja 52mln reisijat ja 1,1 mln tonni kaupa ja posti.

Jaga lugu
Logistikauudised.ee toetajad:
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077