• 16.10.09, 11:23
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Millal saab abi vedaja pandiõigusest?

Veofirmad on kurtnud, et veotellimuste vähenemisele lisaks on halvenenud ka vedude eest maksmine ning harvad pole juhtumid, kus tasumisega hilinetakse kuid või jäävad vedaja väljastatud arved tasumata. Advokaadibüroo Paul Varul vandeadvokaat Karl Haavasalu annab nõu, mis võib aidata.
Abi vedajatele pakub vedaja pandiõiguse instituut, mida reguleerib võlaõigusseaduse § 803. VÕS-i § 803 lõike 1 ja lõike 2 esimese lause kohaselt on vedajal kõigi veolepingust tulenevate nõuete ning varasematest saatjaga sõlmitud veo-, ekspedeerimis- ja laolepingutest tulenevate nõuete tagamiseks pandiõigus veosele koos saatedokumentidega. Pandiõigus kestab, kuni veos on vedaja valduses, eelkõige senikaua, kuni ta saab seda käsutada konossemendi, lastikirja või laokirja alusel.
Vedaja pandiõigus on vallaspandiõigus, millele kohaldatakse käsipandi sätteid. See tähendab, et vedajal on õigus veolepingust tuleneva nõude tagamiseks jätta konkreetne veos enda valdusesse ning sellise sissenõutavaks muutunud nõude rahuldamata jätmise korral on vedajal õigus müüa pandiese avalikul enampakkumisel.
Siinjuures tuleb VÕS-i § 803 lõike 3 kohaselt teatada pandieseme müügist veose saajale vähemalt üks kuu ette.
Näiteks on saatja A tellinud vedajalt B autokoormatäie kingade veo. Saatja A on jätnud vedajale B tasumata eelmise samasuguse veo eest. Vedaja B võtab kingad vedamiseks, kuid keeldub nende üleandmisest saajale C vedaja B pandiõiguse teostamise põhjusel. Vedaja B teavitab saatja A-d ja saaja C-d vedaja pandiõiguse teostamisest.
Samuti teavitab vedaja B saaja C-d vähemalt üks kuu enne avaliku enampakkumise toimumist kingade müümisest avalikul enampakkumisel. Vedaja B müüb kingad avalikul enampakkumisel ning enampakkumisel laekunud raha arvel on vedajal B õigus kustutada saatja A võlgnevus vedaja B ees.
Karl Haavasalu on Äripäeva Käsiraamatus "Lepingud. Näidised ja kommentaarid" autor.
Logistikauudised.ee kogub lugejate küsimusi seadusi puudutavatel teemadel, et neile spetsialisti vastus küsida. Esita enda oma kommentaarina või [email protected] .
Autor: Karl Haavasalu

Seotud lood

Uudised
  • 12.11.09, 12:40
Merisalu: tänase konverentsi nael kaupade kinnipidamine
"Kaupade kinnipidamine ja pandiõigus on teemana ülioluline," kinnitas Itella Logistics Eesti müügi- ja turundusdirektor Risto Merisalu.
  • ST
Sisuturundus
  • 02.12.24, 10:27
Maksuvõlglaste arv on kasvanud 35%, pankrotis ettevõtete arv 48%
Eesti ettevõtlusmaastikul on viimastel aastatel ilmnenud murettekitav trend: maksuvõlgade ja pankrottide arv kasvab märgatavalt. Statistika näitab, et maksuvõlglaste arv on viimase kolme aastaga suurenenud 35% ning pankrotis ettevõtete arv koguni 48%. Sellises olukorras on oluline, et ettevõtted saaksid oma võlanõuded kiiremini ja efektiivsemalt lahendatud. Siin tulebki appi Infopanga võlaregister, mis pakub innovatiivset ja praktilist lahendust võlgnikega tegelemiseks.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele