Balti veoautod võivad sõita Soomes täitsa vabalt, uutest reeglitest tulenevalt ELis kõige vabamalt. Hindu allapoole suruvad Eesti veofirmad on odavvedajateks ristitud.
Veoautode liikumine uutest ELi maadest nagu Poolast ja Eestist on kevadel suurenenud.
Autod on juba aasta aega võinud võtta vabalt peale koormaid Soomest, sest ELi reeglite järgi on sõitmine teise liikmesriigi maal olnud juhuveona lubatud. Juhuveo mõiste määratlemine on Soomes pooleli ja välisvedajate sissetungi tõttu on veohinnad kukkunud, kirjutab Kauppalehti.
„Välismaised vedajad on majandussurutise kõrval hindu allapoole toonud,“ nendib Tampere transpordiettevõtja Rauno Mäenpää. „Vaata ainult autode numbrimärke Helsingi ja Tampere vahel.“
Soome veo- ja logistikaühenduse juht Ahti Myllys ütleb, et on näinud viimasel nädalal umbes 50 odavvedajat Jyväskylä ja Uusikaupunki vahel.
Pealetung välismaalt ei peatu, sest Soome kaubaveoeeskiri on muutumas üheks vabamaks ELis. Soome transpordi- ja kommunikatsiooniministeeriumis valmiv juhuveo definitsioon lubab ELi riikides registreeritud autol vedada piiranguteta kaupa nädal aega. Auto peab vaid esmalt tooma koorma Soome, seejärel võib ta peale võtta edasiveoks kaupa.
Soomlased peavad suuremaks ohuks seda, et eelkõige eestlased hakkavad turgu vallutama, nende hinnad on umbes veerandi võrra Soome omadest odavamad.
„Eesti veoauto võib kergesti teha 20 sõitu nädalas. Reedel tagasi Tallinna ja esmaspäeval võib uuesti alustada,“ räägib Mylly.
Saksamaa on piiranud välismaiste veokite tarnete arvu kolmele nädalas. Transpordiärimehed märgivad, et sakslased nõuavad näiteks ka veoraamatut, mida Soome ei nõua. „Ministeerium oleks võinud paremini toetada Soome ettevõtjaid,“ ütleb Mylly.
Transpordi- ja kommunikatsiooniministeeriumis nõunik Silja Ruokola ei usu, et Baltimaade ja Poola vedajad võtavad oma ülimadalate hindadega üle Soome veod. „Mingit suurt muutust pole meile teada. Soomlastel on pikka aega olnud samasugused õigused näiteks Saksamaal,“ märgib Ruokola.
Suurim hirm on see, et soomlased kaotavad oma veod itta. Rovaniemi ettevõtte Kukkola tegevjuhi Seppo Kukkola sõnul on ida suuna veohinnad täiesti põhja vajunud. „Ainus trump, millele loota, on usaldusväärsus,“ lisab ta.
EL tahab ühtlustada kabotaažiturgu, praegu on reeglid riigiti erinevad. Euroopa Komisjon soovitab, et välismaine vedaja võib võtta kolm tarnet nädala jooksul.
Seotud lood
Tosin Eesti veofirmat saatsid eile Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile murekirja, milles paluvad abi Läti veofirmade siinsele turule tungimisel.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.