Autor: Mariliis Pinn • 27. jaanuar 2009

Hanni: muutused on tõesti kliendisõbralikud

Tundub, et kindlustusklauslite muutused on tõesti kliendisõbralikud, kommenteeris IK Speditor OÜ tegevjuht Lauri Hanni.

IK Speditor on oma klientidel soovitanud kasutada lisakindlustust, kui vedaja vastutuskindlustus ei kata kauba väärtust. „Meile kui teenusepakkujale ongi oluline, et vedaja vastutuskindlustuse määrad oleks paigas. Kui käideldav kaup on sellest kallim, soovitame kliendil lisakindlustust kasutada,“ selgitas Hanni. „Kliendid eeldavad nimelt, et veosele tekitatud kahjukäsitlemisel rakendub tsiviilvastutus (ehk võtsid võõra asja ja lõhkusid ära), ent nii see ei ole ja tuleb lisakindlustust kasutada.“

Ekspedeerija vastutus on rahvusvaheliste vedude korral limiteeritud konventsioonidega vastavalt transpordiliigile ning kompenseeritakse Rahvusvahelise Valuuta Fondi arveldusühikute SDRide alusel kauba brutokilogrammide kohta. Sisuliselt tähendab see seda, et näiteks 100 kg veose, mille väärtus on 100 000 krooni, kahjukäsitlemisel maanteetranspordis koefitsiendi 8,33 SDRi korral kompenseerib ekspediitor kahju vastavalt kehtivale kursile vaid veidi rohkem kui 15 000 krooni ulatuses.

Ekspedeerija vastutab ainult kaubaarvel kirjas oleva väärtuse piires, kaudsed kahjud, emotsionaalne väärtus ning saamata jäänud tulu ei kuulu korvamisele. Samas aga kompenseeritakse veokulud, tollimaksud ja muud kaotsiläinud kaupade veoga seotud kulud.

Ekspediitori vastutus vedajana järgneb juhtudel, kui ta annab välja oma saatelehe, turustab vedu oma tootena, näiteks korraldades osakoormaid, või teostab rahvusvahelist kaupade autovedu. Viimase punkti kohta kehtib erand, kui klient ise määrab konkreetse vedaja, keda veokorraldaja peab kasutama. Tavaliselt järgnebki siis vastutus vedajana.

Vedaja vastutust reguleerib maanteetranspordil CMR-konventsioon, mis määrab hüvitamise ühikuks 8,33 SDRi, iga kahjustatud ja/või puuduoleva kauba bruto kilogrammkaalu kohta. Rahvusvaheliste merevedude puhul on sätestatud Haag-Vispy konventsiooni alusel ühiku suuruseks 2 SDRi ning Varssavi konventsiooni alusel lennutranspordi puhul 17 SDRi. Raudteetranspordil on CIM-konventsiooni järgi hüvitamise ühikuks samuti 17 SDRi brutokilogrammi kohta.

SDR on Rahvusvahelise Valuutafondi (IMF) arveldusühik, mis võetakse aluseks hüvituse summa arvutamiseks vastavalt väljamaksmise päeval kehtivale kursile.

Vedaja vastutuskindlustus

- Vastutus algab kauba veoks vastuvõtmise hetkest ja lõpeb kauba sihtpunktis saajale üle andmisel.

- Vedaja vastutus ja hüvitamiskord on sarnaselt vahendaja omaga limiteeritud.

- Vedaja vastutab oma süülise käitumise eest, kui ta ei ole kaupa juhiste järgi laadinud ja kinnitanud, põhjustab maanteeveol avarii või jätab koorma järelevalveta.

- Vedaja vastutus ei kata moraalset kahju või saamata jäänud tulu

- Vedaja hüvitab vaid otsese kahju, mis on seotud kauba kahjustumise või kadumisega

Veosekindlustus tagab täieliku hüvituse

- Kasutatakse kaupade importimisel, eksportimisel, transiidil ning kohustuslikus vormis kaubandustehingute puhul, mida finantseerivad pangad või garantiifondid.

- Vastavalt valitud klauslile on kaetud teatud riskid.

- Enimlevinud on koguriskikindlustus (ICC(A)) - kaup on kindlustatud kõige välise ootamatu suhtes (vargus, loodusõnnetus, osalised kahjustused, koorma täielik häving).

- Hind sõltub kauba iseloomust, kasutatavast transpordivahendist, kauba maksumusest, marsruudist, vedajast.

 

Jaga lugu
Logistikauudised.ee toetajad:
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077