Kui kaubaomanik arvab, et veose peaks kindlustama, võiks ta ka kindlustuslepingu sõlmimisel mõningatele asjaoludele enam tähelepanu pöörata.
Millist kindlustuskaitset osta? Võimalik on sõlmida igale veosele eraldi leping või katta ühe lepinguga kõik mingi perioodi jooksul toimuvad veod, kirjutas Ilmar Vissak Codan Forsikring A/S Eesti filiaalist Äripäevas.
Kui veomaht ja piirkond on ette teada, siis on mõistlik kaitsta ühe lepinguga kõik veod. Tähelepanu peab pöörama küsimusele, milliste riskide vastu kindlustus kaitseb.
Tavaliselt toimib veosekindlustus "kõikide riskide" põhimõttel (rahvusvaheliselt kasutatavad Londoni tingimused Institute Cargo Clauses A).
Siiski võib kindlustusandja pakkuda piiratud tingimusi. Isegi juhul, kui pakutud kaitse katab kõik riskid, ei tähenda see, et need ka reaalselt kaitstud on.
Kaitstud ei ole veose enda omadustest lähtuv kahju. Kui kaup kaotab veo ajal kaalu ja mahtu, siis sellist puudujääki kindlustusleping ei hüvita.
Mõned kaubad võivad ise süttida. Sedagi kahju ei kata veosekindlustus. Samuti ei saa sel juhul hüvitist ka transpordifirmalt. Vastupidi, vedaja võib nõude esitada hoopis kauba omanikule, kuna tema kaup hävitas ka transpordivahendi.
Kindlustus ei kata temperatuuri muutumisest tekkinud kahjusid. Kui veate keset kuuma suve jäätist tavalises kaubikus, võite ainult iseend süüdistada, et maius üles sulas.
Juhul, kui kaupa veetakse autoga, millel on temperatuurihoidja, küsige kindlustusseltsilt kaitset selle rikkest tekkida võiva kahju hüvitamiseks.
Tihti vaieldakse kauba pakendi üle. Selle puudulikkus marsruudi ja veovahendi jaoks annab õiguse hüvitise maksmisest keeldumiseks.
Ei ole kindlaid reegleid, millele toetuda. Igal juhul tehke kõik, et kaup transportimiseks piisavalt ette valmistada.
Jäädvustage vaidluste tarbeks meetmed, mida ohutuks transpordiks ette võtsite.
Kui delegeerite kaubaga seotud toimingud kellelegi teisele, andke juhised, näitamaks, et olete omalt poolt kõik teinud. Need asjaolud, mis ei ole teie kontrolli all, on tavaliselt hüvitatavad. Asjaoludel, mis on teie kontrolli all, oleks mõistlik teha kõik võimalik ja vajalik selleks, et veos ohutult sihtpunkti jõuaks.
Meeles peab pidama sedagi, et eelnimetatud Londoni veosekindlustuse tingimused kehtivad sellest ajast, mil veos lahkub lähtekohast, kuni selle ajani, mil veos saabub sihtkohta.
Tänavu arutatakse 1982. aastast kehtivate Institute Cargo Clauses kaasajastamist. Laadimine ja mahalaadimine on uues versioonis kindlustuslepinguga kaetud. Erinevused muutuvad kindlustusseltside pakutavas kaitses laadimisele väiksemaks.
Kauba kadumine või kahjustumine on ainult osa kulust, mis võib tekkida. Lisaks kaotate veoraha, saamata jääb oodatud tulu. Osa kahju katab veosekindlustus.
Kindlasti on võimalik hüvitada veose transpordikulud.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Detsembris 2024 taasavati pidulikult Pariisi Notre-Dame’i katedraal, kuhu jõudis kingitusena ka Estonia klaver. Klaveri kinkisid katedraalile Eesti ettevõtjad ning õrna, ent samas üle poole tonni kaaluva pilli keeruka transpordi Prantsusmaale organiseeris heategevusena DSV Estonia.