„Maanteetransporti kui vaieldamatult suurima käibega transpordisektorit ja majanduse vereringet üritatakse Eestis surnuks maksustada ning samamoodi jätkates toimib see tulevikus vaid tänu lõunanaabrite juurest sisse voolavale „doonorverele,“ lausus Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsiooni juhatuse liige Herkki Kitsing saates „Logistikauudised eetris“.
- ELEA tegevjuht Herkki Kitsing. Foto: Tõnu Tramm
„Kui vaadata Eesti transpordiettevõtete käivet, siis 2024. aasta teises kvartalis oli see umbes 600 miljonit eurot, maanteetranspordi osa oli sellest umbes 400 miljonit. Võrdluseks: õhutranspordi käive oli 131 miljonit eurot, veetranspordi käive 60 miljonit ja raudteetranspordi käive kõigest 6 miljonit eurot,“ tsiteeris ELEA tegevjuht Herkki Kitsing Statistikaameti viimaseid andmeid.
„Ehkki maanteetransport on selgelt kõige suurema tulubaasiga, on see riigi silmis justkui alatähtsustatud. Kliimaministeeriumis kärbiti maanteetaristu arendamise kulusid 87 miljoni euro võrra, samal ajal kui teekasutustasu, raskeveokimaks ja kütuseaktsiisid aina tõusevad,“ nentis Kitsing.
Samal ajal veeretatakse sektori algatust muuta maanteeveod pikemate autorongidega tõhusamaks, nagu kuuma kartulid juba aastakümneid ühest asutusest teise, tulemus on endiselt null. Küll aga suudetakse mõne kuuga ilma sektorile sõnagi lausumata läbi suruda seadusemuudatus, mis sunnib kaubavedajaid piltlikult öeldes viima alusetäit veini vanalinna restorani kastirattaga. Poe ees kauba laadimiseks peatuda enam ei tohi, sest tõuksimehed peavad saama kõnniteedel vabalt kihutada. „Olukord on muutunud täiesti absurdseks,“ oli Kitsing siiralt nördinud.
Lisaks vaagiti saates logistikasektori tervislikku seisundit laiemalt ja seda eeskätt äsja ilmunud
Logistika aastaraporti kontekstis. Kui aastal 2023 langes kogu sektori müügitulu -17%, siis tänavu esimesel poolaastal on langus olnud -8% ja aasta pole veel kaugeltki lõppenud. „Kui tootmissektor ütleb, et nad on omadega põhjas, siis logistikasektor pole sinna veel jõudnud,“ nentis Kitsing.
„Logistikauudised eetris“ saadet juhib logistikauudised.ee teemaveebi juht
Tõnu Tramm, saate toob kuulajateni
Digimeerik.ee.
ELEA tegevjuht: majanduse “vereringe“ toimib varsti vaid lõunanaabritest doonorite toel
Seotud lood
Logistikauudised.ee võtab iga kuu esimesel kolmapäeval kokku lõppenud kuu olulisemad uudised logistikasektoris nii kohalikus, kui globaalses vaates. Millised olid septembri kõige põrutavamad uudised logistikamaailmas ja milliseid lugusid loeti meie teemaveebis kõige rohkem?
Kui see meie teha oleks, sõidaksime Eestis juba ammu pikemate autorongidega ja oleks tõesti aus, kui riik uutele maksudele vastukaaluks ka meile midagi pakuks. Paraku istume järjekordse uuringu ootuses ja sektoris valitseb endiselt teadmatus, tunnistasid Haanpaa OÜ tegevjuht Tiit Parik ja Alonewolfe OÜ juht Andrus Laul värskele Autotranspordi TOPile keskenduvas raadiosaates “Äripäeva TOP”.
Paki transpordi osapoolteks on nii paki vedaja, selle tellija kui ka teede võrgustiku omanik ehk linn, kelle ülesanne on tagada ohutu ja kõiki teenuseid arvestav linnaruum. Kui eraisik saab pakile vastu lipata või tellida selle pakiautomaati, siis ettevõtte tellimus on sageli transporditav alusega, kirjutab DPD Eesti tegevjuht Remo Kirss, tuues välja kolm võimalikku lahendust vastuolisele liiklusseaduse muudatusele.
Aastakümne hakul alguses saanud „kriiside“ ajastule ei paista logistikasektoris veel nii pea lõppu tulevat: 2020. aastal alanud tervisekriis, millele järgnes energiakriis, siis julgeolekukriis ning nüüd terendab ees uus kriis seoses maksuralliga, kirjutab äsja ilmunud Logistika aastaraportis ELEA nõukogu esimees ja ACE Logistics Groupi juhataja Andres Matkur.
Tänapäeva kiirelt arenevas ärimaailmas mängib tehnoloogia tööprotsesside efektiivsuse tõstmises olulist rolli. Üks selline uuenduslik lahendus, millest lõikavad suurt kasu mitmed ettevõtted, on Directo uus laohaldussüsteemi liides WMS Direct, mis on loodud spetsiaalselt Directo kasutajatele, kes tegelevad laomajanduse, kaupade liigutamise ja tootmisega.
Hetkel kuum
Tagasi Logistikauudised esilehele