Hansabussi juht vedajate kuludest: kui kohe lahendust ei leita, jäävad osad liinid lihtsalt seisma
Kui avalike bussiliinide alarahastusele kohe lahendust ei leita, jäävad osad liinid seisma, sest bussifirmad ei suuda sellisel juhul tasuda oma finantskohustusi, rääkis Hansabussi juht Indrek Halliste saates “Äripäeva TOP”.
Hansabussi juht Indrek Halliste (vasakul) ja Lux Expressi Eesti ärijuht Ingmar Roos (paremal).
Foto: Äripäev
“Kohati on küll selline tunne, et kogu aeg sajab lund. Võib-olla tuleb vahepeal sula, aga jalad on ikka märjad. Kogu aeg on külm olla ja kunagi ei tea, millal sa nüüd täitsa haigeks jääd,” kirjeldas Halliste bussifirmade olukorda.
Kõrged kütusehinnad on pannud aina enam inimesi eelistama isikliku auto asemel ühistransporti, kuid üleüldine majanduskeskkond ei ahvatle bussifirmasid teenusesse investeerima, tõdeb seekordse TOPi võitja ABuss OÜ juhataja Martin Roots. Lisaks kõigele on riik tasuta ühistranspordiga turu ära solkinud, lisab TOPi kolmanda koha omanik.
Maagaasi hinnatõusuga kaasneb bussiettevõtetele igakuiselt 7 miljonit eurot lisakulu, kuid riik ei taha ega ei soovi seda kulu kanda. Probleemi eest lihtsalt põgenetakse ning loodetakse, et küll see kuidagi iseenesest laheneb. "Sel moel jätkates on kohalik bussiliiklus sügiseks pankrotis," ütles Mootor Grupi omanik Hugo Osula kütuseturu aastakonverentsi aruteluringis.
Äripäeva Infopanga äsja ilmunud bussiettevõtete aastaraport reastas paljude muude majandusnäitajate kõrval ka 2021. aasta majandustulemuste põhjal tekkinud aruandeaasta kahjumid. Teadagi, läinud aasta oli raske kõikidele bussifirmadele, täiesti omaette nähtus on aga Tallinna Linnatransport (TLT), kes edestab teisel kohal oleva Lux Expressi kahjumit koguni neljakordselt.
Alates 1. detsembrist 2024 hakkasid kehtima liikluskindlustuse seaduse muudatused, mis laiendasid kindlustuskohustust paljudele töömasinatele. Nüüd peab ettevõte arvestama, et isegi registreerimata tõstuk või murutraktor võib vajada liikluskindlustust – sõltuvalt tema tehnilistest omadustest ja kasutusviisist.