Mitu aastat erinevaid kriise on logistikasektori korralikult proovile pannud ja kohaneda tuleb ilmselt ka edaspidi. Samas aitavad hästi unustatud lahendused sageli hädast välja, kirjutab oma arvamusloos MyDello klienditeeninduse juht Peeter Vahar.
Peeter Vahati sõnul on tekkinud uusi multimodaalseid logistilisi lahendusi konteinerite veol Aasiast Eestisse.
Foto: KERTIN VASSER
Vaadates paari aasta taha, avaneb logistikavaldkonnale täiesti teistsugune pilt. Näiteks Hiinast Eestisse konteineri saatmine maksis toona pooleteist tuhande euro juures, nüüd enam kui viis korda rohkem. Samas on ettevõtjad ja tarneahela korraldajad pidevalt leidnud uusi viise, näiteks meretranspordi tõrke korral lülitada mõned kaubad näiteks lennutranspordile.
Konsultatsioonifirma McKinsey analüüsi kohaselt naasevad tarneahelad parimal juhul pandeemia-eelse normaalsuse juurde selle aasta lõpuks, kuid halvimal juhul juhtub see alles 2024. aastal. Kokku nähakse nelja erinevat stsenaariumit.
Tarneahelad moodustasid kunagi üleilmastumise selgroo, kuid viimase kümnendi tarneahelate kokkuvarisemised on märk sellest, et majanduse globabliseerumise kuldaeg on läbi, kirjutab tarneahela professor ja riskiekspert Omera Khan, kes on tänavuse Pärnu tarneahelakonverentsi peaesineja.
Viimane vagun kaupa jõudis Muuga sadamas asuvasse DBT väetiseterminali aprilli alguses, pärast seda on sadama ühes suuremas terminalis valitsenud kõhe vaikus.
„Sanktsioonid, mis puudutavad logistikat ja transiiti, saavad toimida vaid juhul, kui kogu Euroopa neid ühtviisi rakendab. Vastasel juhul tulistame jalga iseendale ning suuname tagasi Venemaa rüppe need riigid, kes soovivad tema mõjusfäärist väljuda,“ tunnistab Logistika ja Transiidi Assotsiatsiooni juhatuse esimees Andres Valgerist.
Tänapäeva ärikeskkonnas, kus kiirus, täpsus ja paindlikkus määravad edu, on logistikast saanud ettevõtte konkurentsivõime tuum. Nutikas ladu pole enam pelgalt kuluefektiivne lahendus – see on strateegiline eelis, mis aitab ettevõttel eristuda, kasvada ja kiiremini reageerida turu muutustele.