Pandeemia on pannud suurtootjaid oma tarneahelaid ümber vaatama
Ootamatud olukorrad, mis löövad maailma kaubandusahelad rivist välja, mõjutavad otseselt ka jaetarbijaid, kirjutab Tallinna Sadama juhatuse liige ja kommertsjuht Margus Vihman.
Margus Vihman.
Foto: Tallinna Sadam
. Seda on ilmekalt näidanud praegune tarnekriis Aasia-Euroopa suunal, kus merekonteinerite defitsiidi tõttu on ka Eestis osade kaupade hind tõusnud kuni 10%. Probleemi üks tüvedest on tarneahelate pikkus ja tööstusparkide kaugus jaeturust.
Suurte merekonteinerite hinnad langesid enne Hiina uusaastapühi alla 10 000 dollari, kuna USAst on hakanud konteinerid tasapisi Aasiasse tagasi liikuma ning Hiinas ei toimu pühade ajal niikuinii midagi. „Hetkel on sellel rindel paar nädalat “puhkust”,“ nentis CF&S tegevjuht Tiit Arus.
Lisatud Balti Logistika juhatuse liikme Magnus Lepasalu videoettekanne
Kui veel septembris ja oktoobris maksis 40-jalase merekonteineri (FEU) Hiinast Eestisse toomine u 2000 USD, siis täna juba 7500 dollarit. Põhjuseks konteinerite põud Aasias, samal ajal kui Suurbritannia ja USA sadamad upuvad nendesse. Hinnad tõusevad ka raudteel.
Kas oled kunagi teinud äriotsuse, tuginedes vaid kõhutundele? Tõenäoliselt küll. Ettevõtluses on intuitsioonil oma koht, kuid tänapäeva kiiresti muutuvas majanduskeskkonnas võib see osutuda petlikuks. Kuidas teha vahet tundel ja tegelikkusel? Vastus peitub andmetes. Andmetark juhtimine ei ole enam pelgalt suurkorporatsioonide pärusmaa, vaid edu võti igas suuruses ettevõttele.