Autor: Raul Allikivi • 10. jaanuar 2012
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

MKM: Aasia lennud aitaksid tihedamini Euroopasse lennata

Kui kohtuda mõne Aasia lennufirmaga ning küsida neilt soovi kohta Tallinnasse lennata, siis kratsib partner esmalt pead ja küsib, et tore on, kuipalju reisijaid eelmisel aastal siis näiteks Pekingi ja Tallinna vahel reisis? Kuskil kaks tuhat. Ahah, jaa ... Tallinn paistab küll ilus linn olevat aga te peaksite Eestile veel enne natuke reklaami tegema ja ennast paremini tutvustama. Kui rohkem inimesi liikuma hakkab, eks siis räägime jälle.

Selline on tavaline reaktsioon. Tõepoolest, Tallinna ainult Tallinna pärast lennata mõtet pole ning asjal oleks jumet ainult siis kui Tallinna kasutada ümberistumiskohana enne reisijate väiksemate lennukitega Euroopasse edasi lennutamist. Miks mitte otse lennata? Nimelt võimaldab meie geograafiline asukoht enamikest Aasia suurlinnadest lennata Tallinnasse ja tagasi alla 24 tunniga. Ühe liini igapäevaseks opereerimiseks on tarvis vaid ühte lennukit, kokkuhoid tuleks ka kütusekuludest. Kopenhaagen või isegi Stockholm on sarnase võidu saamiseks juba kübekese liialt kaugel, rääkimata siis Pariisist või Londonist. Selline mudel võimaldab pakkuda ka kiireid ühendusi Euroopa väiksematesse keskustesse kuhu Aasiast otselende ei ole.

Helsingi geograafilised eelised on täpselt samad ning Finnair on need pööranud oma ärimudeli alustaladeks. Teinud on ta seda väga hästi ning edukalt, keskendudes aasta-aastalt üha enam Euroopa ja Aasia ühendamisele. Läbi Helsingi pääseb ka eestlane Tallinnast Aasia suurlinnadesse kiiremini kui näiteks hollandlane Amsterdamist otse lennates. Eesti majanduskoostöö Aasia riikidega on küll hoogsalt arenemas, kuid meie praeguste vajaduste rahuldamiseks piisab lendudest läbi Helsingi täielikult ja jääb ülegi. Poliitilistel põhjustel mingeid lennuliine tekitada tarvis ei ole.

Miks siis Eesti valitsus on oma tegevusprogrammis seadnud pikaajalise eesmärgi Aasia-Euroopa lendude toomiseks Tallinna Lennujaama? Eesti jaoks on kriitilise tähtsusega omada tihedaid otselennuühendusi Euroopa suurlinnadega aga probleemiks on see, et eestlasi on liiga vähe ja lennufirmad ei suuda lennukeid täis müüa. Paradoksaalsel kombel võimaldaks meil oma Euroopa-suunalist eesmärki kasumlikult täita  see, kui Tallinnast näiteks Berliini lennates oleks lennuk poolenisti täis inimesi, kes alustasid oma reisi Pekingis või Mumbais. Aasia lennud ei ole olulised mitte ainult Aasia sihtkohtade tarvis, tegelikult võimaldaksid nad meil ka tihedamini Euroopas käia. Kvaliteetsed otselennuühendused aitaksid Eestisse tuua ka nutikamaid ning kõrgema lisandväärtusega välisinvesteeringuid ning siin juba tegutsevad ettevõtted mõtleksid järele kas ikka tasub oma Baltikumi peakorterit Riiga kolida.

Kas see kõik on tehtav kui Finnair on asja juba ära teinud? Aasia tärkavate turgude ning Euroopa vaheline lennuliiklus on täna alles oma kasvu alguses. Üle Tallinna läheb ka otsetee India ja Ameerika suurlinnade vahel, lennuturg, mis näitab maailma ühtesid kiiremaid kasvunumbreid. Tegu on laiemale globaalsele trendile tugineva kasvuga ning reisijaid jaguks tulevikus nii Helsingisse kui Tallinna. Suuri asju on tänases maailmas võimalik ellu viia oluliselt kiiremini kui 1980ndate lõpus ning tagant tulija eeliseks on ka võimalus eesmineja vigadest õppida.

Jaga lugu
Logistikauudised.ee toetajad:
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077