• 16.09.19, 09:31
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Nutisõltuvus võrdub joobes juhtimisega

Uuringud on näidanud, et kui juht räägib sõidu ajal mobiiliga, muutub tema võime ümbritsevat teadvustada ja tunnetada samaväärseks, nagu oleks ta joonud 2-3 klaasi veini.
Telefoniga rooli rääkimine hajutab sama palju tähelepanu, kui paari klaasi veini joomine.
  • Telefoniga rooli rääkimine hajutab sama palju tähelepanu, kui paari klaasi veini joomine. Foto: Eesti Meedia/Scanpix
Viimase 12 kuu jooksul on sõiduki juhtimise ajal mobiiltelefoni kasutanud 69% sõidukijuhtidest, kellest mõnda liiklusohtlikku olukorda on sattunud 24%. Kaks kõige levinumat ohtlikku olukorda sattumise põhjust on telefoni kasutamine ja vestlus kaassõitjaga .
Põhja prefektuuri liiklusjärelevalvekeskuse juhi Hannes Kullamäe sõnul tabab politsei igal aastal üha enam inimesi, kes sõidukijuhtimise kõrvalt millegi muuga tegelevad. Seepärast keskendub ka Euroopa liikluspolitseinikke ühendav koostöövõrgustik TISPOL teemanädala raames 16.-22. septembril just kõrvalistele tegevustele autoroolis.
„Selle nädala jooksul püüame taaskord inimestele meelde tuletada, et kõrvaline tegevus auto juhtimise ajal on sama ohtlik kui joobes olekus rooli taha istumine. Näiteks mobiilist ollakse liiga suures sõltuvuses mitmete teistegi tegevuste juures, kuid liikluses kujutab see endast kõige suuremat ohtu,“ ütles Kullamäe.
Uuringud on näidanud, et kui juht räägib sõidu ajal mobiiliga, muutub tema võime ümbritsevat teadvustada ja tunnetada samaväärseks, nagu oleks ta joonud 2-3 klaasi veini.
Juhtimise ajal telefoniga rääkides väheneb juhi fokusseeritud nägemisväli poole võrra. Kirjutades autoroolis sõnumit, on inimese pilk järjest teelt eemal keskmiselt viis sekundit, ent liikluses võib juba murdosa sekundi jooksul olukord ohtlikuks muutuda.
„Me võtame roolis olekut nagu tavapärast elukeskkonda, milles me oma igapäevatoimetusi teeme. Me ei tee vahet, kas oleme autoroolis ja juhime sõidukit või istume arvutiekraani taga, aga vahe on suur. Teaduslikult on tõestatud, et inimene ei suuda kaht tähelepanu nõudvat tegevust sooritada samaaegselt ja veatult, mistõttu liikluses olles on kahe tegevuse korraga tegemine eriliselt ohtlik .” selgitab Maanteeameti ennetustöö osakonna ekspert Kerli Tallo.
Kõrvaliste tegevuste ohtlikkusele peavad mõtlema kõik liiklejad. Kuna jalakäijale ja jalgratturile on eriti ohtlikud sõidu- ja raudtee ületamine, siis tuleb alati veenduda teeületuse ohutuses. Kõrvaklappidega muusikat kuulates või pilk telefonis ringi käies ei kuule ega näe me enda ümber toimuvat.
Maanteeamet korraldab koos Politsei- ja Piirivalveametiga liiklusohutuskampaania „Kui juhid, siis juhi“, mis kestab 16. septembrist 13. oktoobrini. Kampaania eesmärk on juhtida tähelepanu kõrvaliste tegevuste ohtlikkusele liikluses.
TASUB TEADA
Selleks, et kõrvalistest tegevustest hoidumine oleks lihtsam:
• mõtle marsruut enne teele asumist läbi;
• lae alla rakendus, mis välistab sõidu ajal telefoni kasutamise;
• lapsega sõitma minnes arvesta lisaajaga, et vajadusel teha temaga tegelemiseks pause;
• mobiiltelefoni kasutamiseks peata sõiduk ohutus kohas või palu kaassõitja abi;
• juhina kutsu korrale kaasreisijad, kes su tähelepanu hajutavad.
Allikas: Maanteeamet

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 07.11.24, 22:54
Vastukaalutõstukid ‒ miks on tarvis ja mida valida?
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele