• 10.09.19, 12:04
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Otsustatud: kütusemüüjatele antakse vabad käed

Kohustust müüa ainult füüsiliselt biolisandiga segatust kütust Eestis ei tule ning kütusemüüjad saavad ise otsustada, kuidas nad oma taastuvenergia osakaalu nõude täidavad, kinnitas tänasel kütuseturu aastakonverentsil MKM energeetika osakonna energiaturgude juht Rein Vaks.
MKM energeetika osakonna energiaturgude juht Rein Vaks esines kütuseturu aastakonverentsil vägagi konkreetsete sõnumitega, mis peaks ühiskonnas üskjagu pingeid maha tõmbama.
  • MKM energeetika osakonna energiaturgude juht Rein Vaks esines kütuseturu aastakonverentsil vägagi konkreetsete sõnumitega, mis peaks ühiskonnas üskjagu pingeid maha tõmbama.
  • Foto: Raul Mee, fotograaf
Vaksi sõnul teeb majandus- ja kommunikatsiooniministeerium ettepaneku viia vedelkütuse seadusesse muudatused, et kütusemüüjad saaksid ise otsustada, kas ta täidab taastuvenergia osakaalu nõude biogaasi, rohelise elektrienergia müümise või ostetavate kvootide kaudu. Samuti on riigil plaan rajada Eestisse doseerimistehas, kus me saaksime ise segada just täpselt sellist kütust, mida turg nõuab ja et tagatud oleks kütuste maksimaalne kvaliteet.
"Sõnum, et kõik biolisandid on saatanast, on ilmselgelt üle pingutatud. Tõsi on, et I põlvkonna biolisandiga diislikütus võib pikema seismise järel probleeme tekitada, kuid need valdkonnad, kus nende kasutamine on riskantne, saavad ka edaspidi koostöös oma tarnijaga osta puhast fossiilkütust," ütles Vaks, kelle sõnul käib jutt eranditest mahus 7 miljonist liitrit aastas, mis on kogu kütuseturgu arvestades üsna väikene osa.
Vaks rõhutas, et biolisandi kasutamine eesmärkide täitmiseks on paratamatus, kuid riigi eesmärk on tagada maksimaalne vabadus meie kütusemüüjatele. 2020 aastal arvestatakse 6 kuu kaalutud keskmist statistikat, edasi aga juba 12 kuu kaalutud keskmist, mis annab veelgi rohkem mänguruumi.
"Statistikaga võib kaubelda 100%, lisaks on esimesel võimalusel kavas välja töötada statistikaga kauplemise platvorm, mida mujal Euroopas veel kusagil ei ole," lausus Vaks, kuid toonitas, et rohelise elektri müügi puhul on siiski teatavad reeglid.
Esiteks peab statistikasse minev elekter olema müüdud ainult maanteetranspordile, teiseks ei saa olema nii, et kütusemüüja ostab tuuleenergia tootjalt sertifikaate nii palju kui soovib ja kirjutab kogu müüdud elektri taastuvenergia reale.
"Rohelise elektri osakaal pannakse paika riigi keskmise statistika alusel kahe aastase tagasivaatega. Ehk kui kaks aastat tagasi oli riigis keskmiselt rohelise elektri toodang 10%, siis saavad ka kütusemüüjad 10% müüdud elektrist kanda taastvuvenergia reale," rääkis Vaks.
Riigi selge suund on tema sõnul motiveerida maksimaalselt kasutama kohalikku biogaasi ja tuuleenergiat ja ideaalis võiks aastaks 2030 olla Eestis võimekus täita oma taastuvenergia kohustus juba üsknes kodumaise kütusega.
Biogaasi ja selle statistikaga kauplemisega on eesti suurematest kütusemüüjatest kõige aktiivsemalt tegelema asunud Alexele, milla juhatuse liige Alan Vaht tunnistas, et kui Eesti oleks kehtestanud nn "kohustusliku põranda" biolisanditele, oleks see olnud pretsedent kogu maailmas.
"Mitte kusagil mujal ei ole sellist asja tehtud ja õnneks ei tehtud seda ka meil. Ehk võimalus müüa nii biolisandite vaba diislikütust kui bensiini säilib ka edaspidi, tingimuseks on vaid, et keskmine taastuvast energiast toodetud kütuse osakaalu nõue on täidetud. Selge on see, et päris ilma biolisanditeta ei saa hakkama lähiajal ükski müüja, aga meil on vähemalt võimalus ise otsustada, kellele, millal ja millise biolisandi osakaaluga kütust me müüme," oli Vaht ministeeriumi plaaniga igati rahul. "See on antud olukorras ainuõige lahendus."
Valitsuse otsus annab kütusemüüjatele ka rohkem mänguruumi ka põhjamaadesse sobivate talviste diislikütuste müügis, ehk müüa suvekuudel rohkem sellist kütust, mis talvetingimustesse ei pruugi sobida.
Vedelekütuse seaduse muudatuse eelnõu peaks jõudma valitsusse oktoobris ja see on kavas jõustada 1. jaanuariks.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 29.04.25, 11:20
Nutikas ladu loob konkurentsieelise: Nixor aitab luua täielikult automatiseeritud logistikalahenduse
Tänapäeva ärikeskkonnas, kus kiirus, täpsus ja paindlikkus määravad edu, on logistikast saanud ettevõtte konkurentsivõime tuum. Nutikas ladu pole enam pelgalt kuluefektiivne lahendus – see on strateegiline eelis, mis aitab ettevõttel eristuda, kasvada ja kiiremini reageerida turu muutustele.

Hetkel kuum

Ühes Taani kontrollpunktis väljastati kuu ajaga 647 trahvi sõidukitele, mis olid vastavalt registritele sel ajal hoopis teises kohas.
Uudised
  • 06.05.25, 12:58
Taanis ähvardab vedajaid vigase teemaksusüsteemi tõttu kopsakas rahatrahv
Üleskutse vedajatele: andke teada kui teie ettevõtte veok on saanud Taanis ebaõiglaselt trahvi!
Viimane aasta on olnud Clevonile keeruline, kuid uue omaniku käe alla loodetakse Viljandist pärit tehnoloogiale saada tuul tiibadesse.
Uudised
  • 09.05.25, 12:02
Robotkullereid tootev Clevon müüdi ameeriklastele
Clevon muutub GO-ks, üheks strateegiliseks investoriks on FedEx
DSV on nüüd märgatavalt teistsugune firma võrreldes sellega, mis viimase kahekümne aasta jooksul kiirelt kasvas, leiab Ti analüütik Thomas Cullen.
Uudised
  • 09.05.25, 13:03
Ti analüütik: DSV on nüüd hoopis teine ettevõte
Kõrgeima keskmise brutopalgaga ettevõte oli mulluse ekspediitorfirmade TOPi kolmanda koha omanik Eesti Chem OÜ.
TOP
  • 21.03.25, 13:50
Ekspedeerimisfirmade palga TOP 50: esikümne keskmine palk üle 4600 euro kuus
Elektriliste veokite turg hakkab Euroopas arenema ning “tänu” Scania probleemidele on Volvo Trucks saanud heisata täispurjed.
Uudised
  • 05.05.25, 11:43
ELi e-veokite turg kasvab, suurim veokitootja Scania sattus aga probleemi otsa
Northvolt andis sisse pankrotiavalduse
Arendada ja ehitada ikka saab. Kes küll võiksid olla üürnikud?
Uudised
  • 26.02.25, 12:36
Kitsas king: laopindade turul kisub valusaks
SUUR LUGU. Eksperdid vaatavad laopindade turu olukorrale otsa sügavalt ja keerutamata. Nad osutavad ka lahendustele.
Parima palgamaksja peamine tegevusala on puidu transport.
TOP
  • 04.04.25, 14:39
Autovedajate palga TOP 50: esmakordselt ajaloos ühes ettevõttes palk üle 4000 euro kuus
Reaalajas olevad andmed hoiavad tootmise ja logistika liikumises.
  • ST
Sisuturundus
  • 29.04.25, 11:20
Nutikas ladu loob konkurentsieelise: Nixor aitab luua täielikult automatiseeritud logistikalahenduse

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele