• 05.11.15, 11:33
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

5 ettepanekut, mis lõpetavad varimajanduse autotranspordis

Autovedajate Aastakonverentsil esitas Eesti sisevedudega tegeleva ASi Rain omanik Toomas Raud 5 ettepanekut, mis aitavad kaotada autotranspordiärist varimajanduse.
5 ettepanekut, mis lõpetavad varimajanduse autotranspordis
  • Foto: Väinu Rozental
1. Karistada lisaks ümbrikupalga maksjale ka selle vastuvõtjat.Töötajate suhtes rakendatakse täna ümbrikupalga kontekstis prääniku poliitikat – neile üritatakse selgitada, et see pole neile kasulik, sest nõustudes ümbrikupalgaga saavad nad  vähem pensioni, vanemahüvitist, töötuskindlustuse väljamakseid ja muid sotsiaalseid hüvesid, samuti on neil raskem pangast laenu saada. Kahjuks on näha, et paljud töötajad ei suuda või ei taha näha järgmisest palgapäevast kaugemale. Seetõttu tuleks lisaks präänikule hakata ka piitsa kasutama - karistada tuleb lisaks ümbrikupalga maksjale ka selle vastuvõtjat. Kui sanktsioon oleks piisavalt suur mõlemale osapoolele, siis maksja ja vastuvõtja hakkavad mõtlema, kas tasub riskida, sest vahele jäädes on kahju tunduvalt suurem kui tulu.
2. Võtta varimajandusega tegelevalt vedajalt litsents ja vajadusel panna maksuvõla tasumiseks veokid sundmüüki.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Ainult karmide abinõudega saame varimajanduse vastu võidelda. Iga ettevõtja saab otsustada, millised on tagajärjed, kui ta valib varimajanduse tee. Uskusin, et olukord paraneb, kui töö- ja puhkeaja korduvate rikkumiste eest lubati võtta ettevõttelt litsents. Minu teada pole veel üheltki firmalt seda võetud. Usun, et äärmusliku abinõuna peab ümbrikupalka maksvatelt ettevõtjatelt võtma võimaluse jätkata tegevust veoteenuse osutajana, samuti tuleb takistada tegevuse jätkamist uue juriidilise keha alt. Tuleb vältida olukorda, kus tasumata tööjõumaksudest tekkinud võlad kantakse maha ja jätkatakse puhtalt lehelt uue firmaga.
Kolmas ja neljas meede on mõeldud varimajanduse ohjamiseks kaubikute sektoris. Selles sektoris on laialt levinud varimajandus, sest kaubikute juhte on raske kontrollida.
3. Paigutada kaubikutele sõidumeerikud ja viia sisse töö- ja puhkeaja arvestus sarnaselt veokitega.Eelkõige e-kaubanduse levikuga Eestis ja kogu maailmas võib täheldada pakiveo sektori kiiret kasvu. Kuna tegemist on perspektiivika ja suurt potentsiaali omava valdkonnaga, siis on hüppeliselt kasvanud kaubikute ja pakkide käitlemisega tegelevate firmade arv. See omakorda on toonud kaasa konkurentsi teravnemise ja suure  hinnasurve. Kahjuks on paljud ettevõtted  valinud libeda tee ja soovivad konkurentsieelist saada trikitamisega töötasu maksmisel.
Neljas meede on mõeldud eeskätt ametnikele, kes tegelevad varimajanduse vastu võitlemisega.
4. Tuua vedaja majandusaasta aruandes lisaks täiskohaga töötajate arvule välja ka poole kohaga töötavate töötajate arv.Paljudes firmades on vormistatud autojuhid tööle poole kohaga – pool palka makstakse mustalt ja pool ametlikult. Sellise olukorra vältimiseks peavad veofirmad, mis on ilma selge sisulise põhjenduseta valdavalt komplekteeritud osakoormusega töötavate autojuhtidega, sattuma maksuameti erilise tähelepanu alla.
Viies meede tuleb lisada  uuenevasse autoveoseadusse.

Artikkel jätkub pärast reklaami

5. Panna veo tellijale kohustus kontrollida, kas vedaja maksab kõik riigimaksud.Hetkel on olukord halb. Paljud ettevõtted, kes tellivad vedusid, oskavad väga hästi arvutada ja teavad suurusjärku, kust algab maksude optimeerimine. Turul valitseb ebanormaalne olukord - tellijad suruvad hinda alla, sest vedajaid on palju ja kõik soovivad tööd. Teiselt poolt ka tellijal on tugev hinnasurve - võidumees on see, kes valib odavama vedaja, mis siis, et see makse ei maksa. Olukord muutub, kui tellija vedu tellides jagaks vastutust selle eest, et vedaja maksab korralikult riigimakse. Vastutuse jagamine tähendab, et tellija peab vedaja eest maksma maksud, kui vedaja seda ise ei tee. See viib selleni, et enamusele tellijatele läheks veohind küll kallimaks, aga kaoks konkurentsieelis varimajanduse näol.
See meede nõuab tõelist poliitiliselt tahet, sest vastuseisjate armee on suur. 
Lisaks neile ettepanekutele on vaja tõhustada politseitöötajate täiendõpet varimajanduse küsimustes ja  politsei kontrolli teedel. Politseile tuleb kindlasti tagada lihtsad ja kergesti kasutatavad tehnilised võimalused. Näiteks kui politsei lööb auto numbri arvutisse, siis näeb ta korraga ühest aknast, kas kõik kontrollitava veokiga seonduv on korras - ülevaatus, kindlustus, raskeveomaks, ühenduse tegevusluba jne. Samuti peab kontrollima veoki roolis oleva isiku staatust töötamise registris.
Toomas Raud leidis, et lisaks riigi esindajatele peaksid nii  Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsioon kui ka Autoettevõtete Liit võtma võitluse  varimajandusega oma prioriteediks. „Nimetatud organisatsioonid ühendavad valdavalt ausaid vedajaid ja ausa konkurentsi tingimuste tagamine oleks seega nende liikmete otsestes huvides. Samas on selge, et võitluses varimajandusega tuleb teha ka ebapopulaarseid otsuseid, mis ajavad ilmselt paljud firmad tagajalgadele,“ möönis Raud. Ta lisas, et ei ole näinud uut autoveoseadust, kuid kardab, et see ei ole uuenenud meetmete osas, mis peaksid tagama tulemusliku varimajanduse tõkestamise.
 
Autor: Tanel Raig, logistikauudised.ee toimetaja

Seotud lood

Arvamused
  • 04.08.16, 12:41
Ümbrikupalk õitseb
Äärmusliku abinõuna peaks ümbrikupalka maksvatelt ettevõtjatelt võtma võimaluse jätkata tegevust veoteenuse osutajana, kirjutab Rain Transport ASi juhataja Toomas Raud.
Uudised
  • 28.10.15, 09:30
Autovedajate Aastakonverentsil vaadati vedajate tulevikku
Aasta suurimal autoveonduse konverentsil vaadati, mis hakkab veondussektoris toimuma järgmisel aastal, arutati mida muuta paremaks ja millised on ootused veondusäris tegutsevale ettevõttele.
  • ST
Sisuturundus
  • 02.10.25, 13:57
Raben Eesti logistikateenused vastavad kohalikele vajadustele, aga Euroopa mõõtkavas
Kui Raben Eesti alustas 2004. aastal tegevust kaheliikmelise meeskonnaga, ei osanud keegi arvata, et ettevõttest kasvab kiiresti üks tugevamaid tegijaid kohalikul transpordi- ja logistikaturul. Tänaseks on meeskond oluliselt kasvanud ning lisandunud on mitmekülgne teenusteportfell, mis võimaldab pakkuda lepingulist logistikat, siseriiklikku ja rahvusvahelist transporti, jahutatud toidukaupade logistikat, mere- ja õhutransporti ning intermodaalset transporti läbi ettevõtte filiaalide erinevates riikides.

Hetkel kuum

Gunvor Groupi terminal Rotterdamis, millele pakub logistikateenuseid Eestis tegutsev ning siinses veondus- ja laondussektori parimat palka maksev AS Gunvor Services.
TOP
  • 14.10.25, 15:57
Palga TOP: veondus- ja laondussektori esikolmikus palk üle 6000 euro
Elektriveokite kasutuselevõtt peab toimuma tavapärastes konkurentsitingimustes, mitte kohustuste ja trahvide saatel, leiavad organisatsioonid oma ühisavalduses.
Uudised
  • 14.10.25, 13:32
Logistikasektor protestib nullheitega veokite ostukohustuse vastu: keegi ei osta veokit, mis viib pankrotti:
Shanghai sadam.
Uudised
  • 13.10.25, 13:27
Hiina vastas USAle: mitmed laevad pöördusid nädalavahetusel tagasi
Sadamatasud kasvavad ka USA börsil noteeritud mitteameerika päritolu laevandusfirmadele
Bussifirma Alltours OÜ omanik Üllar Sai roolis.
TOP
  • 17.10.25, 14:24
Sõitjateveo TOP: juhuvedudega tegelev Pärnu perefirma lükkas Lux Expressi troonilt
Laev antakse uuele omanikule üle oktoobris.
Uudised
  • 14.10.25, 11:30
Tallink müüs kaubalaeva Sailor oma konkurendile
BLS avas oma logistikakeskuse laienduse Harjumaal 2022. aastal ja investeeris sellesse 6,5 miljonit eurot.
Uudised
  • 09.10.25, 12:13
Järjekordne BLSi juhatuse liige lahkus ametist
BLS on kümme aastat järjest kahjumit saanud
Kriisilogistika päeval juttu juhtinud Autoettevõtete Liidu tegevjuhi Kersten Kattai sõnul sai ta küll paljudele küsimustele vastused, kuid mitte päris kõikidele. Mis tähendab, et samalaadne üritus tuleks muuta traditsiooniks.
Uudised
  • 13.10.25, 11:51
Galerii: “Kriisilogistika päev 2025
Olulisim küsimus: miks pole logistikaettevõtted ETO nimekirjas?
Aasta logistikateo finalistid eelmisel logistika aastakonverentsi. Toona tuli võitjaks Eesti Post om Kaunase logistikakeskusega.
Uudised
  • 10.10.25, 12:55
Juba 24. korda: “Aasta logistikategu 2025” ootab kandidaate!
Kandideeri ise või anna teada ägedast logistikateost: kandidaate saab esitada oktoobri lõpuni!

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele