AS Spacecomi teatel viivad nad Eesti raudteeturu puudulikku avamist ning sellega kaasnenud ebamõistlikke raudteekasutustasusid puudutava vaidluse Euroopa Kohtusse, kuna Riigikohtu loakogu otsustas täna aastatepikkust keerukat vaidlust mitte menetleda.
“Riigikohtu loakogu tänane otsus jätab antud vaidluses endiselt vastuseta mitmed väga põhimõttelised küsimused, mis loob selge vajaduse pöörduda neis küsimustes Euroopa Kohtu poole,” selgitas AS Spacecomi esindav vandeadvokaat Marti Hääl, kelle sõnul lisandub veel ka pöördumine Strasbourgis asuvasse Euroopa Inimõiguste Kohtusse seoses konventsiooni artikli 6 rikkumistega kohtumenetluse läbiviimisel Eestis.
“On fakt, et Eesti raudteeturu avanemine kukkus aastaid tagasi läbi ning ei ole teostunud tänaseni, terve konkurents on turul välja surnud ja välisinvestoritel puudub kindlus siin tegutsemiseks," kommenteeris AS Spacecom juhatuse esimees Oleg Ossinovski ja lisas: "seda kahetsusväärsem on, et Riigikohtu loakogu ei pidanud vajalikuks antud vaidlust menetlusse võtta, mis sunnib meid esimesel võimalusel pöörduma Euroopa Kohtu poole."
Ossinovski nentis, et loakogu otsus tuli talle üllatusena. “Minul Eesti kodanikuna on siiralt kahju, et Riigikohus väldib keerukate ja põhimõtteliste ärivaidluste menetlemist, sundides ettevõtjat õigluse nimel viima vaidluse Eesti piiridest välja ja kahjustama seeläbi Eesti ärikeskkonna mainet välisinvestorite silmis,” selgitas ta.
“Jutt ei ole mõnest detailist, vaid mitmest väga põhimõttelisest küsimusest, millele kohtupidamine Eestis vastust ei andnud,” nentis Hääl. “Kasvõi küsimus, kuidas saab olla õiguspärane AS Eesti Raudtee ühepoolne kasutustasu määramine, kui EL raudteedirektiivi kohaselt peab kasutustasu ja muud olulised tingimused kehtestama sõltumatu organ (täna Tehnilise Järelvalve Amet),” selgitas Hääl, kelle sõnul on vastuseta ka küsimus, kas üldse on Eesti Vabariigi põhiseadusega kooskõlas metoodika, mille alusel pärast liitumist EL-ga kasutustasusid on arvutatud.
“Eesti on Euroopa Liidu liikmesriik ning on uskumatu, et siiani on jõus otsus, nagu seisaksid ühe monopoolse ettevõtte – AS Eesti Raudtee – huvid kõrgemal riigi ja Euroopa seadustest. Olukord on seda hämmastavam, et Euroopa Komisjon on Eesti riigi suhtes raudteeturu küsimuses juba alustanud rikkumismenetlust,” selgitas Ossinovski.
Aastaid väldanud vaidluse peamiseks aluseks on 2004/2005 aasta eest AS Eesti Raudtee poolt AS Spacecomilt nõutav raudteeinfrastruktuuri kasutustasu, mis on ligikaudu 65% kõrgem võrdluses aasta hilisema, 2005/2006 aasta kohta Eesti riigi poolt samade reeglite alusel kehtestatud hinnakirjaga, mil kasutustasude suuruseks oli ekspertide hinnanguga kokku langev ca 70 miljonit krooni.
Seotud lood
Kuidas tuvastada ärijuhid, kes kasutavad firmamatjaid?
Viimase aasta jooksul on firmade matmine märgatavalt kasvanud ning tegevusalale on sisenemas ka uusi tegijaid. Firmamatjad on isikud või ettevõtted, kes pakuvad teenust raskustes olevate firmade likvideerimiseks, sageli eesmärgiga vältida võlausaldajate nõudeid või maksuameti tähelepanu. Rahvapäraselt kutsutakse neid ka “tankistideks“.