1. juuli 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Automüük USAs jätkuvalt nõrk

Automüük USAs on parem kui eelmisel aastal, kuid kui eelmist aastat mitte arvestada, on müük ikkagi väga nõrk.

On jäänud mulje, et autoärid hakkavad järjele jõudma ja töötavad oodatust paremini, kirjutab Jerry Flint kommenaaris ajakirjas Forbes. Toyota otsus lõpetada pikalt hilinenud tehas Mississippis ja General Motorsi otsus tühistada suvepuhkused oma tehastes on head tõendid sellest, et paremad ajad peaksid tagasi tulema.

Paraku ei ole see ilmtingimata tõsi. Müügi väljavaade sel aastal on täpselt seal maal nagu aasta alguses ennustati. Hea õnne korral ulatuvad müüginumbrid tänavu 11,5 miljoni sõidukini. See on küll parem kui möödunud aastal müüdud 10,4 masinat, aga  ikkagi nõrk tulemus võrreldes 16,5 miljoniga, mis müüdi pea igal aastal viimase kümnendi jooksul.

Aga illusioonist pole palju kasu. Selle poolaasta automüügitulemus ulatub ilmselt 5,7 miljonini, mis on ca 900 000 sõidukit rohkem kui eelmisel aastal samal perioodil. Võib ju arvata, kui poole aasta jooksul on selline hulk läbimüüki rohkem, võib see aasta lõpus olla sama hea.

Kahekohaline kasum aga surub illusiooni veel tugevamaks. Mai müügitulemus oli 19% parem kui möödunud aastal, aprill 20% ja märts lausa 24%. Samas oli eelmise aasta alguse müük ikkagi katastroofiline. Toona müüdi ainult 10.4 miljonit masinat Cash for Clunker tehingute arvelt, mis kergitas müüki sadade tuhandete võrra suvel. Seda aga ei juhtu tänavu kindlasti mitte.

Siiski tundub kuue kuu tulemust arvestades 11,5 miljoni sõiduki prognoos käegakatsutav.

Asja helgem külg on see, et isegi kehvade tulemuste juures, autotootjad teenivad kasumeid. General Motors, Ford, Chrysler ja suurosa välismaiseid tootjaid on kasumlikud Ühendriikides. Seda aga seetõttu, et nad kõik on oma kulusid oluliselt kärpinud, näiteks Detroiti ettevõtted rohkem kui teised, sulgedes tehaseid, asendades vanemaid ja kõrgepalgalisemaid töötajaid uue ja odavama tööjõuga.

Lisaks on Saksama tootjad võitnud julgelt euro nõrgenemisest dollari suhtes, mis tähendab väiksemaid impordikulusid autodele ning nende tehastele USAs.

Kas võib olla, et teine poolaasta on autoturul tugevam? Selleks on muidugi alati võimalus. Uued mudelid tulevad Detroitist tuleval kuul. Siiski majanduslikud ja poliitilised märgid paranemist ei näita. Ka aktsiaturg kõigub ühel päeval üles ja teisel alla. Sama seis on toornafta hinnaga.

Ei ole lõppu ka teiste muredega: naftareostus, sõda Afganistanis ning mured teiste riikide majandusega. On raske mõista, miks ka automüügid peaksid selle ebakindluse valguses ootuspärasest paremaid tulemusi näitama.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077