Autor: Siim Sultson • 31. märts 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Elektriraudtee diiselrongide pakkumise piirhind lõhki

Veebruaris esitasid avatud elektri- ja diiselrongide rahvusvahelisele riigihankele pakkumuse kaks ettevõtet ja kumbki ei suutnud mahtuda ettenähtud piirhinna sisse.

Veebruaris esitasid avatud elektri- ja diiselrongide rahvusvahelisele riigihankele pakkumuse kaks ettevõtet Stadler Bussnang AG ning Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A.

Samas ei mahtunud kumbki esitatud diiselrongide maksumus eeldatud piirhinna sisse. Piirsumma oli 70 miljonit krooni aastas 20 aasta peale jagatud maksetega. Tulemusena suurendati piirsummat 86 miljoni kroonini. Hanke piirhinna muutumise tõttu kasvab riigi kulu vedurite ostule ümmarguselt 320 miljoni krooni võrra.

Elektriraudtee AS avalike suhete juht Norbert Kaareste selgitas, mis juhtus ja kuidas hange kujuneb ning edeneb.

Mis täpsemalt tingis pakkujate piirhinna ületamise? Kas mingi artikkel pakkumises jõudis vahepeal kallineda?

 "Hankes seatud piirhind osutus tegelikust turuhinnast madalamaks, mistõttu tuli piirsummat suurendada."

Veebruaris oli jutt 10 diiselrongist. Kui palju nüüd uue hinnaga saab diiselronge?

"Kindlalt on soetamisel 10 diiselrongi. Hankedokumendis on aga öeldud, et lisaks on meil võimalus veel 10 diiselrongi osta soovi korral, seda praeguse rendihinnaga."

Kas diiselrongid ikka jõuavad Eestisse aastail 2013-2014?

"Rongide hankeplaan on järgnev: Pärast võitja teavitamist valmib esimene rong 2 aasta pärast. Sellega toimuvad testsõidud pool aastat. See tähendab, et Elektriraudtee areaalis sõidab vanade rongidega kõrvuti uus „eurorong“, tõsi, reisijaid peale võtmata. Pärast testperioodi lõppu jõuab Eestisse esimene diiselrong, mis alustab samamoodi testimist, nüüd juba Eesti Raudtee areaalis. Ka antud rong sõidab pool aastat kõrvuti vanade diiselrongida, taaskord reisijaid pealevõtmata. Ja selle testperioodi lõppedes algab hanke võitja tehastes diiselrongide ehitus. Rongid tarnitakse Eestisse ühe- või kahekaupa ning viimased eksemplarid 10st tellitust peavad jõudma Eestisse 56 kuud hiljem esimese testrongi valmimisest. Tõenäoliselt aga töötavad hanke võitja tootmistehased kiiremini ja rongid saabuvad Eestisse varem.

Et siis lõplik kuupäevaline vastus anda diiselrongide saabumise kohta, võib võtta järgmise kalkulatsiooni:

2010 (otsus) + 2 aastat = 2012 suvi (test-elektrirongi saabumine Eestisse) + pool aastat = (test-diiselrongi saabumine Eestisse) + pool aastat = ülejäänud diiselrongide ehitamise algus + aasta = 2014 on kõik diiselrongid Eestisse saabunud," selgitas ta.

"Märkida tuleb, et kõik elektrirongid on juba aasta 2013 lõppedes Eestisse saabunud," lubas Kaareste.

Kas elektrirongide pakkumised mahtusid pakkumistingimuste sisse?

"Kuna elektrirongid ostetakse kohe välja, seda tänu Euroopa Liidu struktuurfondide toele, oli meie seatud elektrirongide kavandatud maksumus piisav, et leida pakkujaid, kelle hinnad jäid seatud piiridesse."

 

Jaga lugu
Logistikauudised.ee toetajad:
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077