Mööduv aasta sundis ettevõtjaid innovaatilisem olema ja järgmisel aastal jätkuv kriis peidab endas võimalusi, leiab Eesti Ostu- ja Tarneahelate Juhtimise Ühingu juhatuse esimees Illimar Paul.
Illimar Pauli kommentaar möödunud aastast ja pilk tulevale:
Lõppeval aastal logistikat, ostude- ning tarneahelate juhtimist enim mõjutanud faktoriks on kahtlemata globaalne finantskriis ja selle eskaleerumine majanduskriisiks. Nõudluse järsu languse tõttu on kõik turud tasakaalust välja viidud. Samas on toorme ning energiakandjate hinnad rekordmadalal. Ees on palju ohte, kuid samapalju leidub ka uusi võimalusi. Pole paremat aega meenutamaks vanasõna, et igaüks on oma õnne sepp. Sealjuures on kindel, et edu eeldab innovatsiooni. Uued ajad nõuavad uutmoodi lähenemist.
Seoses augustis Gruusias puhkenud sõjaga halvenesid Eesti ja Venemaa vahelised suhted senistest veelgi, mis nullis lootused riikidevahelise logistikaalase koostöö tihenemisele. Nendest suhetest sõltub palju enam, kui vaid kahe riigi vaheline koostöö. Kuna Eestit nähakse Loode-Venemaa ühe mereväravana, on selle võtmeküsimusega seotud ka ülejäänud riigid, kellele me edukalt tarneahelatega seonduvaid eksportteenuseid osutada suudaksime. Eesti-Vene suhete paranemist pole oodata enne, kui muundame vaidlused väärtushinnangute üle vajadustel põhinevaiks. Esimese mõistliku sammuna tuleks Eesti poolel loobuda piirileppe preambulast.
Transiidimahtude järsk langus tõi kaasa raudteetariifide tõusu, mis omakorda peletas eemale veosemahud. Nõiaring, millest lihtsat väljapääsu pole. Kui tariifid peaksid veelgi tõusma, võib see tuua kaasa viimastegi järelejäänud kaubavoogude lahkumise Eesti raudteedelt. Infrastruktuuri ülalpidamiseks tuleb riigil tegeleda mitte tasude tõstmisega kriisi ajal, vaid läbimõeldud majanduspoliitika ja rahvusvahelise turundusega, mis kasvataks veosemahte. Suluseisust väljapääsu leidmiseks on otstarbekas liita Eesti Raudtee Infra Tallinna Sadamaga. Vastasel korral sõuavad need kaks olulist ettevõtet kohati erinevates suundades.
Vallandunud majanduskriis ja sellele vahetult eelnenud tööjõunappus toitsid lõppeval aastal uute tehnoloogiate massilist kasutuselevõttu Eesti ettevõtete logistiliste võimekuste ning efektiivsuse kasvatamisel. Konkursile Aasta Logistikategu laekunud tööde tase oli selgelt erinev varasematest aastatest. Silma paistsid konkreetsed meetmed, tänu millele suudeti alandada kulusid ja kasvatada tööviljakust kümnete protsendipunktide võrra. See trend kujuneb järgnevail aastatel valdavaks põhivooluks. Teisiti pole lihtsalt võimalik. Just majanduse mõõnafaas on õigeim aeg investeeringuteks, et olla valmis järgmiseks tõusuks.
Lõppev aasta osutus Eesti Logistikaühingu arengus murranguliseks. Läbi liitumise ostujuhtidega moodustati ligi üheksa aastase Logistikaühingu baasil Eesti Ostu- ja Tarneahelate Juhtimise Ühing. Ühing loodab liikmeskonna kasvutrendi jätkumist, sest ostu- ja tarneahelate juhtimise tähtsus tõuseb pidevalt ning eriti selgelt tuleb loodav väärtus esile just majanduskriisi tingimustes.
2009. aasta tuleb väga huvitav! Hiina keeles koosneb sõna kriis kahest hieroglüüfist, millest üks tähendab ohtu ja teine võimalust. Seega soovime kõigile edu ohtude trotsimisel ning võimaluste leidmisel! Kes on aga töö ja lootuse täielikult kaotanud, siis neil soovitame pöörata pilgud Eestist väljapoole. Vananeva elanikkonnaga heaoluühiskondades nii Euroopas kui Põhja-Ameerikas napib endiselt kvalifitseeritud spetsialiste. Näiteks USA-s pole seniajani suudetud lahendada probleemi, kellega asendada peatselt pensionile jäävad kümned tuhanded raskeveokijuhid. Sama kehtib veokorraldajate, ekspedeerijate jt logistikavaldkonna elukutsete kohta mitmetes kõrge elatustasemega teenustemajandusele tuginevates riikides.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Äripäeva Autovedajate aastakonverentsil tegid IIZI ärikliendiüksuse juht Kaido Konsap ja analüütik Tiit Jõgi ülevaate kindlustusturu hetkeolukorra kohta. Muuhulgas arutati ka tuleviku väljakutseid keskendudes eelkõige liiklus- ja kaskokindlustuse arengutele.