25. märts 2008
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kütuse hinnatõus toob turbopropellerlennukid tagasi

Lennukikütuse hinna tõustes rekorditeni ja lennufirmade üritades kasumlikkust säilitada on näha väheglamuurse, kuid kütusesäästlikuma lennukitüübi tagasitulekut kohalikele liinidele.

Kuni hiljutise ajani pidasid paljud lähiliine teenindavad firmad plaane saata propellerlennukid ajalukku ja minna üle täielikult reaktiividest koosnevale lennukipargile, mis pakub ka reisijatele mugavamat lendu, kirjutas Associated Press. Ent propellerlennuk tarbib sarnases mõõdus reaktiivist veerandi kuni kolmandiku vähem kütust. Kuigi turbopropellerlennukite uusim põlvkond on pääsenud turbulentsiprobleemist ja pakub ka vaiksemat salongi, on analüütikute sõnul lennufirmade põhiprobleemid majanduslikku laadi, mitte aga hoolitsus reisijate mugavuse eest. Näitena plaanis Luksemburgi rahvuslik lennukompanii 2000.a. minna propellerlennukitelt üle reaktiividele. Aastaks 2006 oli see kava maha maetud ja Bombardier`ilt telliti uusi Q-400 lennumasinaid.

Reaktiivlennukite kütuse aastaga 60-70% tõusnud hinna juures ei ole nende kasutamine lühilendudel enam hea äri, nentis Nexa Capital Partners` lennundusanalüütik Michael Dyment.

Propeller-reisilennukite allesjäänud tootjad Kanada Bombardier ja Prantsuse ATR toodavad tänavu 140 lennukit võrreldes eelmise aasta 100 ja 2002.a. vaid 26 lennukiga. Uue aastatuhande algul panid mitu turbopropellerlennukite tootjat, sealhulgas Fokker ja Saab, uksed kinni või loobusid sellest tooteliigist.

Lennundusasjatundjad on märkinud propellerlennukite laienevat kasutamist lennufirmade Lufthansa, Alaska Air, Air France ja Qantas pisemate partnerite ja tütarfirmade poolt, kus need toimetavad kohale reisijaid reaktiivlennukeid kasutavate liinide jaoks.

Kohalike lendude sektor on kenasti kasvanud, 2007.a. maailmas kokku 8%.

Bombardieri ja ATRi tulevik paistab kena, sest analüütikute ennustusel vajatakse aastail 2007-2016 kohalikele liinidele 1500 nende tehtud uut lennukit. Põhjamaade lennufirma SAS taganes oma otsusest pärast hulka maandumisel juhtunud ohtlikke intsidente Bombardier Q-400 kasutamisest loobuda.

Tootjaga jõuti hoopis kokkuleppele 27 selle lennuki uue parandatud mudeli soetamises koos optsiooniga veel 24 lennumasinale, tehingu koguväärtus ulatub 1,75 mld dollarini.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077