Jaga lugu:

Kuidas digitaliseerida kaupade liikumist lihtsalt ja soodsalt?

Foto: Intepia

Euroopa Liidu kaubaveo kogumaht on suurenenud viimase 20 aastaga umbes veerandi võrra ja prognooside kohaselt suureneb see aastaks 2050 veel 51%. Seejuures on ligi 99% Euroopas toimuvate piiriüleste vedude puhul mõni veoetapp endiselt seotud paberdokumentidega, kuigi nii ajaliselt, finantsiliselt kui ka keskkonnahoiu mõttes oleks mõttekam minna üle digitaalsele lahendusele.

„Kaupade liikumisega kaasneb suure hulga teabe vahetamine osaliste vahel nii era- kui ka avalikus sfääris. Paraku vahetatakse seda teavet peamiselt paberile trükitult, kasutades mitmesuguseid dokumentide standardvorme, kuigi teabevahetuse digiteerimisega saaks märkimisväärselt suurendada vedude tõhusust ja seega kaasa aidata ühtse turu sujuvale toimimisele,” ütleb tarneahela digitaliseerimise ja automatiseerimisega tegeleva Intepia arendusjuht Riho Vedler.

Ta lisab, et kui digitaliseerida kogu veoprotsess Euroopa Liidus, jääks saadetiste puhul igast dokumendist keskmiselt 1–5 koopiat tegemata. See hoiaks aastas kokku 2–8 miljardit paberilehte ehk säästaks 180 000–900 000 puud! (allikas Euroopa Komisjon, 2018/0140)

Intepia – avalik veebiteenus ressursside ja kaupade haldamiseks

Vedudega tegelevas transpordifirmas töötanud Vedleri hobiks on programmeerimine, mis pani teda mõtlema oma tööoperatsioonide hõlbustamisele. „Asusin lihtsustama logistiku intelligentseid töövahendeid Exceli asemel ning kui oma tarkvara teistele demonstreerides teenisin mitmeid kiidusõnasid, tuli idee pakkuda seda toodet ka laiemale ringile,” meenutab ta. „Kuna üksi ma ei suuda tarkvara müügi, arenduse ja hooldusega tegeleda, hakkasin otsima asjast huvitatud partnereid.”

Nii saigi 2017. aastal loodud firma Intepia OÜ mille põhitegevuseks on luua intelligentne platvorm, et planeerida ja optimeerida kaupade liikumist. Täna ollakse tootearenduses fokusseeritud maanteetranspordile, kuid lähitulevikus peab sama tööriistaga olema võimalik planeerida kaupade vedu nii laevadel, lennukitel kui ka rongidel.

Intepia on avalik, kuid tasuline veebiteenus ressursside ja kaupade haldamiseks. Ressurssideks saab käsitleda kõiki liike, millega saab liigutada kaupa: veok, sadulsõiduk, rong, laev, lennuk või ka lähitulevikus iseliikuv kaubaga täidetud seade. Teenuse osas võib paralleele tuua näiteks e-posti või pilvelahendusega – tuleb vaid registreerida end kasutajaks ja hakata kasutama! Kusjuures esimene kuu Intepia kasutamist on tasuta.

„Tulevikus võiks meie pakutavat teenust nimetada logistikaoperaatoriks ehk inglise keeles logistics operator. Areneme ja kasvame samm-sammult koos oma klientidega. Kui praegu on loodud tugev tarkvaraplatvorm, siis lähtuvalt klientide vajadustele ja spetsiifikast saab platvormile lisada kiiresti juurde vajalikke kellasid ja vilesid,” selgitab Vedler, lisade, et tegemist on töövahendiga, millega saab hallata nii multimodaalset * kui intermodaalset ** transporti.

* Multimodaalne transport - vedu teostatakse küll ühe lepingu alusel, kuid kasutades vähemalt kahte erinevat transpordiviisi (maanteetransport, meretransport, raudteetransport, õhutransport). 

** Intermodaalne ehk kombineeritud transport - lisaks eelnevale toimub vedu ühes veoühikus, näiteks konteineris või haagises.

Tarkvara peab lahendama kliendi probleemid, mitte neid juurde tekitama

Märksõnad digitaliseerimisel

Lihtsus

Koostöö

Usaldusväärsus

Kõrge töökindlus

Intepia kliendid on kõik, kes lihtsustatult öeldes tegelevad kauba liigutamisega punktist A punkti B: väike kullerettevõte, vedajad, ekspediitorid, laod, sadamad jne. Intepia soovib panustada IT-võimekusse, et nii väike kui ka suur klient saaks taskukohase hinnaga ühesuguse ja käepärase lahenduse tööprotsesside haldamiseks alates töö planeerimisest kuni tehisintellekti töövahendite kasutamiseni.

Tulevikus oleks pigem küsimus, kas kliendil on piisavalt oskusi ja teadmisi, et kasutusel olevad IT-vahendid enda ettevõtte kasuks tööle panna nagu on Officega: oma funktsionaalsuses pakub palju, kuid mõni inimene oskab ainult Wordis teksti trükkida, teine aga oskab siduda Exceli tabelid andmebaasiga ja kuvada tulemused Wordis. Kõigil peab olema võimalus Intepiat kasutada vastavalt oma võimekusele ja soovidele. 

„Kuna toode on orienteeritud Euroopa turule, siis me ei näe Eesti ettevõtteid konkurentidena. Näeme neid rohkem koostööparteritena, kellega ühiselt siseneda Euroopa turule ja leida enda uusi partnereid. Meie jaoks on oluline, et Euroopa Liidu seadusandlus käiks kaasas tarneahela digitaliseerimise ja uuendustega.

Näiteks rahvusvahelises maantee transpordis on komistuskiviks ametliku rahvusvahelise autoveo saatelehe CMR-i digitaliseerimine (eCMR). Kuigi eCMR on justkui ratifitseeritud mitmetes riikides, puudub hetkel lahendus, kuidas Saksamaa ladu saaks näha Eesti lao digitaalset allkirja. Samuti puudub paljudel protsessis osavõtjatel ka teadmised, kuidas digitaalselt allkirjastada,” räägib Vedler programmi arendamise kitsaskohtadest.

Siin on võimalus Intepial teha koostööd nii klientide kui ka konkurentidega Eestist ja piiri tagant, et üheskoos mõjutada nii keskkonda, riiki kui ka seadusandlust.

Tutvustav video Intepia toote kohta

Millist kasu saavad Intepia kliendid?

Töövahend logistika protsesside haldamiseks. Grupi töövahend – lihtne jälgida nii enda kui ka teiste ettevõtte logistikute planeeritud töid. Probleemide haldus – operatiivne infovahetus teksti ning pildi näol logistiku ja kauba käitleja vahel. Raha liigub kiiremini tagasi firmasse ehk kuna info kauba kohta liigub kiiremini saatjale, kiireneb ka raha kättesaamine kliendilt. Keskkkondlik vaatenurk - puud jäävad kasvama ja väheneb ettevõtte tehtud ökoloogine jalajälg.

Kui tulevikku vaadata, on Intepia arendusfookuses järgmised asjad

1. Olulised on erinevad tehisintellekti tööriistad, millega on võimalik uuel töötajal juba süsteemis sisestatud teadmisi ja seoseid ära kasutada. Samuti arendatakse välja nii-öelda ühine tööriistakast, mis toimib logistiku nõustaja või abimehena, näidates võimalikke kaubateid punktist A punkti B, kiireimad kaubateid punktist A punkti B või näiteks odavaimaid kaubateid punktist A punkti B.

2. Visuaalsed tööriistad, millega oleks võimalik logistikul planeerida ja kontrollida mobiilses kaubaruumis toimuvat. Kaubaruumiks võivad olla treiler, kauba vagun jne.

3. Võimalus eksportida Intepias loodud andmeid erinevatesse raamatupidamissüsteemidesse, tolli või muudesse kasutusel olevatesse elektroonilistesse süsteemidesse vältides ajakulukat andmete topeltsisestamist.

 Kõigil on võimalus astuda tulevikku koos Intepiaga!

www.intepia.com

 

 

Jaga lugu:
LOGISTIKA UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad logistikauudised igal nädalal enda postkasti.

Logistikauudised.ee toetajad:

Tõnu Tramm
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80tonu@logistikauudised.ee
Hedi Meigas
Hedi MeigasSündmusedTel: 5384 5159hedi.meigas@aripaev.ee
Lilia Roos
Lilia RoosReklaami projektijuhtTel: 585 485 10lilia.roos@aripaev.ee