• 01.04.19, 10:17
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Prügi saab transportida ka torujuhtmes

Euroopa regioonide vahelise projekti Interwaste raames on valminud uuring „Tallinna vanalinna jäätmete torutranspordi süsteemi teostatavus- ja tasuvusanalüüs“, mida projektijuht Kristjan Mark tutvustas Tallinna Linnavolikogu keskkonnakomisjonile.
Keskerakonna kontor vanalinnas. FOTO:SANDER ILVEST/POSTIMEES
  • Keskerakonna kontor vanalinnas. FOTO:SANDER ILVEST/POSTIMEES
  • Foto: Postimees/Scanpix
Avalikkusele juba korduvalt tutvustatud uuring pidi andma vastuse küsimusele, kas jäätmete torutranspordi süsteemi loomine Tallinna vanalinnas on põhimõtteliselt võimalik ja kui on, siis millistel tingimustel? Uuringu teostas keskkonna projektidega tegelev ettevõte AS Maves.
Uuringu põhisõnum on, et põhimõtteliselt ületamatuid takistusi jäätmete torutranspordi süsteemi rajamiseks ei ole, küll on probleemiks selle maksumus ja tasuvusaeg. Jäätmete torutranspordi kontseptsioon erineb täielikult tänasest jäätmekäitlusest Tallinna vanalinnas. Näiteks kogumispunktide arv väheneks kümme korda. Praegu on vanalinnas olmejäätmete kogumiskohti on ligi 400 ja kliendilepinguid on sõlmitud 1300.
Uuring selgitas, et vanalinna veopiirkond on keeruline, sest tänavate võrk on tihe ja tänavad kitsad, lisaks on palju maa-aluseid kommunikatsioone. Vanalinna piirkonnas elas eelmisel aastal 4906 elanikku, kuid märkimisväärne on just turistide poolt tekitatud jäätmete hulk. 2017. aastal külastas Tallinna 1,7 miljonit turisti. Praegu kogutakse jäätmeid jäätmemahutitesse, mida tühjendatakse massipiirangutega autodel olevate prügipressidega. Mõistagi oleks jäätmete torutransport efektiivsem, kuid piiranguks on, et torujuhe ei võimalda metalli ja klaasjäätmete kogumist.
Jäätmete torutranspordi süsteem koosneb maapealsetest kogumispunktidest ja maa all paiknevast torujuhtmest, mille kaudu liigub prügi kogumisjaama. Viimane peaks asuma väljaspool vanalinna. Ühte kogumispunkti kasutaks mitu korteriühistut või ettevõtet. Kogumispunktid võivad paikneda nii hoovides, hoonetes kui ka tänaval. Kui vanalinnas on korterelamu, siis torujuhtme kogumispunkti kaugus elanikest võiks olla 50 kuni 80 meetrit ja üks kogumispunk teenindaks umbes 150 elanikku ehk siis seda kasutaks mitu korteriühistut. Süsteemi tühjendatakse kaks korda päevas.
Projektis Interwaste osalevad kõrvuti Tallinnaga veel Cordoba, Porto, Eivissa ja Krakov, sest kõigil neil linnadel on jäätmekäitluse korraldamiseks üsna sarnased tingimused, eelkõige ajaloolise linnasüdamike näol. Prügi torujuhtme transpordi süsteemid on juba kasutusel mitmetes maailma linnades, sealhulgas ka Cordobas. Meile lähimad sellised süsteemid töötavad Helsingi sadama piirkonnas, aga ka Vantaas ning Espoos.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 29.04.25, 11:20
Nutikas ladu loob konkurentsieelise: Nixor aitab luua täielikult automatiseeritud logistikalahenduse
Tänapäeva ärikeskkonnas, kus kiirus, täpsus ja paindlikkus määravad edu, on logistikast saanud ettevõtte konkurentsivõime tuum. Nutikas ladu pole enam pelgalt kuluefektiivne lahendus – see on strateegiline eelis, mis aitab ettevõttel eristuda, kasvada ja kiiremini reageerida turu muutustele.

Hetkel kuum

Ühes Taani kontrollpunktis väljastati kuu ajaga 647 trahvi sõidukitele, mis olid vastavalt registritele sel ajal hoopis teises kohas.
Uudised
  • 06.05.25, 12:58
Taanis ähvardab vedajaid vigase teemaksusüsteemi tõttu kopsakas rahatrahv
Üleskutse vedajatele: andke teada kui teie ettevõtte veok on saanud Taanis ebaõiglaselt trahvi!
Kõrgeima keskmise brutopalgaga ettevõte oli mulluse ekspediitorfirmade TOPi kolmanda koha omanik Eesti Chem OÜ.
TOP
  • 21.03.25, 13:50
Ekspedeerimisfirmade palga TOP 50: esikümne keskmine palk üle 4600 euro kuus
DSV on nüüd märgatavalt teistsugune firma võrreldes sellega, mis viimase kahekümne aasta jooksul kiirelt kasvas, leiab Ti analüütik Thomas Cullen.
Uudised
  • 09.05.25, 13:03
Ti analüütik: DSV on nüüd hoopis teine ettevõte
Viimane aasta on olnud Clevonile keeruline, kuid uue omaniku käe alla loodetakse Viljandist pärit tehnoloogiale saada tuul tiibadesse.
Uudised
  • 09.05.25, 12:02
Robotkullereid tootev Clevon müüdi ameeriklastele
Clevon muutub GO-ks, üheks strateegiliseks investoriks on FedEx
Arendada ja ehitada ikka saab. Kes küll võiksid olla üürnikud?
Uudised
  • 26.02.25, 12:36
Kitsas king: laopindade turul kisub valusaks
SUUR LUGU. Eksperdid vaatavad laopindade turu olukorrale otsa sügavalt ja keerutamata. Nad osutavad ka lahendustele.
Allando Trailways juht Vahur Oja näeb, et eksport Soome ei ole taastunud. Ümberringi on palju määramatust ja negatiivseid märke, hindab ta.
Majandustulemused
  • 04.05.25, 21:12
Käivet kasvatanud vedaja: peaasi, et see keerulisel ajal püsiks
Elektriliste veokite turg hakkab Euroopas arenema ning “tänu” Scania probleemidele on Volvo Trucks saanud heisata täispurjed.
Uudised
  • 05.05.25, 11:43
ELi e-veokite turg kasvab, suurim veokitootja Scania sattus aga probleemi otsa
Northvolt andis sisse pankrotiavalduse
Reaalajas olevad andmed hoiavad tootmise ja logistika liikumises.
  • ST
Sisuturundus
  • 29.04.25, 11:20
Nutikas ladu loob konkurentsieelise: Nixor aitab luua täielikult automatiseeritud logistikalahenduse

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele