Autor: Logistikauudised.ee • 15. oktoober 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Tarneahela pudelikaelad tekivad vähesest teadmisest

Lean Enterprise Estonia konsultant Ingrid Joost
Foto: Raul Mee
Lean Enterprise Estonia konsultant Ingrid Joost tõdeb, et Eesti ettevõtete teadlikus rakendada erinevaid planeerimise mudeleid on nõrk ja seetõttu tekivad tarneahelasse pudelikaelad.

Millised on ettevõtete tarneahelates tavapärased pudelikaelad?Erinevatel ettevõtetel on tarneahelates muidugi alati erinevad pudelikaelad. Need võivad olla seotud nii materjalide varude ja tarnetega, masinate/inimeste ressursside puudumisega, ebapiisava informatsiooniga, protsesside liigse keerukusega ning sellest tulenevate protsesside keerulise haldamise ja planeerimisega, töötajate oskuste ja teadmistega jne. Samas on nad kõik omavahel seotud ning võivad alguse saada just töötajate oskustest  ja teadmistest ning nende arusaamast tarneahela protsesside erinevatest seostest ning üksteisest sõltumisest.

Näen oma praktikast, et meie ettevõtetes on pudelikaelad siiski tihti seotud tarneahela planeerimise  ja haldamisega (sh nii varude kui ka ressursside planeerimise ja haldamisega). Meie ettevõtete oskus ja teadlikkus rakendada erinevaid planeerimise mudeleid on kahjuks siiski väga nõrk ning sellest tulenevad ka pudelikaelad, mille likvideerimiseks ettevõtted teevad tihti lisakulusid ning lõppkokkuvõttes ei ole nende tegevus nii kuluefektiivne kui võiks.

Millised on 5 peamist soovitust pudelikaelade likvideerimiseks?Parim meetod pudelikaelte likvideerimiseks on tarneahela kaardistamine ja analüüsimine. Oluline on, et kaardistataks kõik väärusahelaga seotud protsessid ja tegevused nende ajalise kulgemise järjekorras. Lisaks tuleb kaardistada ka erinevate tegevuste tsükliajad. Kaardistamise käigus peab üle vaatama, millised on erinevate protsesside/tegevuste kitsaskohad ning millest need tekivad ning kuidas neid kõrvaldada. Erinevate kitsaskohtade kõrvaldamiseks on rida erinevaid meetodeid, mida ettevõtted saavad rakendada sõltuvalt kitsaskoha olemusest.

Lisaks on protsesside analüüsimisel oluline vaadata, millised on väärtust lisavad tegevused ning millised on väärtust toetavad tegevused ning millised tegevused on väärtust mittelisavad. Viimased peab protsessist elimineerima.Arvestades, et pudelikaela asukoht protsesside ja nende parendamise käigus on muutuv, siis peaks iga ettevõte pöörama tähelepanu, et nende protsessid oleksid võimalikult lihtsad ja läbipaistvad ning visuaalselt jälgitavad. See aitab õigeaegselt mistahes protsessis näha kitsaskohti ning neid õigeaegselt ka eemaldada.

5 soovitust selleks on:

• Lihtsad ja läbipaistvad protsessid• Täpne ja ajastatud ressursside planeerimine• Täpne varude planeerimine ja haldamine• Töötajate oskuste ja teadmiste tõstmine• Pidev protsesside analüüsimine ja parendamine

Millised on Eestis edukaimad LEAN põhimõtteid kasutavad ettevõtted?Viimastel aastatel on Eestis tekkinud päris palju ettevõtteid, kes on hakanud LEAN põhimõtteid rakendama. Kui 6-7 aastat tagasi rääkisin ühes Eesti ettevõttes Aasias nähtud LEAN põhimõtete rakendusest, siis öeldi mulle: „Ega sa ei mõtle seda ometi meil siin hakata rakendama?” Õnneks on meie ettevõtetes selline suhtumine vaikselt muutumas ning meil on tekkinud rida ettevõtteid, keda teistele eeskujuks saab tuua. Näitena toon Ensto Ensek AS ja UPM Kymmene Otepää AS. Tegemist on väga edukate Eesti ettevõtetega ning nende ettevõtete puhul toon välja mitte erinevate meetodite rakendamist aga LEAN filosoofia ja põhimõtete viimist kõikide ettevõtte töötajateni ning töötajate kaasamist ja motiveerimist.

Eeldatavalt on LEAN põhimõtted enim kasutuses Eestis tööstussektoris. Millistes valdkondades on veel perspektiivne rakendada LEANi?

LEAN põhimõtteid saab rakendada mistahes sektorites, mis pakuvad tooteid või teenuseid (ka riigisektor). Mujal maailmas on neid väga edukalt rakendatud nii ehituses, panganduses kui ka meditsiinis. Näiteks alustati Rootsis mõni aasta tagasi LEAN põhimõtete rakendamisega perearsti süsteemis. Eestis on neid põhimõtteid rakendatud ka panganduses. LEANi üks põhimõte on mistahes ettevõte peaks vaatama ajajoont momendist millal klient esitab tellimuse, kuni selle momendini, millal klient maksab raha ning iga ettevõte peab vähendama sellel ajajoonel kõiki väärtust mittelisavaid toiminguid ning suurendama väärtust lisavate tegevuste osakaalu. Põhimõte kehtib nii tooteid tootvate ettevõtete kohta kui ka teenuseid pakkuvate ettevõtete kohta.

Kindlasti on Eestis perspektiivne rakendada LEAN põhimõtteid ka meditsiinisüsteemis. Näiteks on arsti väärtust lisav tegevus patsiendi ravimine. Kui arst kulutab patsiendi ravimisega võrdväärse aja erinevate infosüsteemide täitmisele, siis viimane tegevus enam otsest väärtust ei loo. Selle tulemusena võivadki tekkida näiteks pikad ravijärjekorrad. Küsimus, mis vajab siin analüüsimist ja lahendamist ongi, kuidas me korraldame ja haldame toetavaid tegevusi, et suurendada väärtust lisavate tegevuste osakaalu ning selle tulemusena peaksid ravijärjekorrad hakkama lühenema.

Ingrid Joost räägib 18. novembril toimuval Logistika Aastakonverentsil pikemalt enda igapäevatöös kasutatavast tarneahela auditeerimise meetodikast, mis aitab protsessides leida pudelikaelad. Loe konverentsi kohta lähemalt SIIT.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077