Autor: Logistikauudised.ee • 2. detsember 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas aidata külmakraadide puhul tühjenenud autoakut

Tihti aetakse segamini akudega seotud probleemide põhjused ja tagajärjed. Ekslikult arvatakse tühjenenud aku puhul, et see tuleb välja vahetada.

Aku täielik tühjenemine selgub kõige sagedamini, kui on vaja kuhugi kiiresti sõita. Arvates, et peasüüdlane on aku, kiirustatakse selle väljavahetamisega, öeldakse autoosadega kauplevast ettevõttest AD Baltic. Paraku, kui ei ole teada tõeline põhjus, ei jätku ka uut akut kuigi kauaks – mõne aja pärast tabavad seda samasugused probleemid. Mõnikord tühjendab akusid väga kiiresti rohke elektritarbimisega seade – võimas heliaparatuur, lisatuled, soojendatavad istmed, mitu paigaldatud turvasüsteemi, ning eriti ahelas tekkinud vooluleke.

Isegi sellised pisiasjad, nagu määrdunud aku poolused suurendavad vastupanu elektrivoolu liikumisele klemmidesse ja raskendavad mootori käivitamist, selgitati AD Balticust. Sõites lühikesi vahemaid, on soovitatav välja lülitada mittevajalikud energiat tarbivad seadmed, et võimalikult palju elektrivoolu jääks aku laadimise jaoks. Ühendades 12-voldise pesaga „akuvalvuri“, saab jälgida aku laadimise taset ja aku õigeaegselt täis laadida. Kõik auto elektriseadmed, mis on sisse lülitatud ühel ja samal ajal, tarbivad kolm korda rohkem elektrit, kui auto generaator suudab toota, seega võetakse puuduv energiakogus akult.

Neil juhtudel, kui enne reisi selgub, et aku on täielikult tühi, on kõige tõhusam paigalt liikumise viis – „laenata" käivituskaablitega energiat teiselt autolt. Kuid sellise päästeoperatsiooni ajal, kui ühendatakse niinimetatud „krokodillid“, tekivad tugevad voolu kõikumised, mis võivad kahjustada auto kogu elektrisüsteemi. Seetõttu peaks energia jagamise ajal auto põlemissüsteem olema välja lülitatud.

Kui käivituskaableid ei ole, võib proovida mehaanilise käigukastiga autot käivitada, vedades seda puksiiriga. Sellisel juhul tuleb vältida riske, mis on seotud libeda tee ja jäätunud akendega. Pärast käigu sisselülitamist ja siduri vabastamist blokeeritakse veetava auto rattad, need hakkavad libisema, mistõttu võib auto „hüpata“ vastassuunavööndisse või jääda teel seisma risti. Lisaks segavad härmatanud aknaklaasid vahekauguse hindamist „päästja“ auto otsani ning raskendavad muude takistuste märkamist, mistõttu suureneb avariioht.

Veel üks vana ja nõrga aku päästmisviis – hoidmine soojas ruumis. Teades autoga seotud probleeme, mis hakkavad vaevama just külmal aastaajal, võib õhtul aku võtta välja ja tuua koju sooja ning viia hommikul tagasi „töökohta“. Kui seda pole võimalik teha, võib proovida soojendada akut kuumaveekotiga – akule asetatud kuumaveekott peaks selle soojendama umbes kümne minutiga.

Täiesti tühja akut ei ole võimalik laadida traditsioonilisel meetodil (st lootes, et piisab generaatori tööst). See tuleb täis laadida statsionaarselt, kõige parem on usaldada see spetsialisti kätte. Ülelaetud või mittetäielikult laetud aku teenimisaeg lüheneb mitu korda.

Tühja aku laadimine kestab vähemalt 20 tundi, kui seda tehakse köetavas ruumis. Oluline on teada, et aku tuleb pärast tühjenemist võimalikult kiiresti täis laadida. Vastasel juhul läheb ta rikki – keemilised reaktsioonid (sulfatiseerumine) mõjutavad plaate nii, et need ei saa energiat vastu võtta ega ära anda.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077