Leedukad on skeemimeistrid

Välismaa kapitaliga ettevõtted asutavad Eestisse filiaale, et makse optimeerida. Näiteks asutavad leedukad ühe töötajaga transpordiettevõtteid Eesti numbrimärgi saamiseks ning käibemaksu pärast.

Eesti panga töötaja, kes soovis jääda anonüümseks, rääkis, et Leedu transpordifirmad asutavad Eestisse ühe töötajaga nn arvete kirjutamise OÜd ehk ostavad veoautosid Eesti ettevõtte kaudu. Need autod renditakse kapitalirendiga viieks aastaks Leedu emafirmale, perioodi lõpuks on veokite jääkväärtus null. Eesti riik maksab käibemaksu tagasi ka kaubalt, mida Eestis ei kasutata ning millega siin väärtust ei looda ja töökohti ei pakuta. Tulu näidatakse Eesti äriühingus, seda siin ei maksustata ja samuti ei saa maksutulu Leedu riik.

ERAA: rikuvad autovedajate imagot
“Maksude peale on nad mihklid, nendega nad tahavad skeemitada küll,” kommenteeris Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni (ERAA) pea­sekretär Toivo Kuldkepp. “On taunimisväärt, et me seda soodustame. Kui ettevõttel on autod ja ainult üks töötaja, siis on tegemist riiulifirmaga, mille kaudu tahetakse raha keerutada.”
Kuldkepp märgib, et põhimõtteliselt on võimalik, et nad ka käibemaksuga skeemitavad, aga täpsemalt ei ole ta kuulnud, et nii tehakse. “See tuleb ära lõpetada. Nad on osavad skeemitajad, selles ei ole üldse kahtlustki. Meil skeemitajaid vaja ei ole, nad solgivad turgu ning rikuvad autovedajate imagot,” tõdes Kuldkepp.

2012. aastast logistika valdkonnas tegutseva Lungtra OÜ omanik Andþej Brozovskij ütles, et leedukad tõesti skeemitavad käibemaksuga. “See on käibemaksumäng, selliseid näiteid ja ettevõtteid on olemas,” ütles ta. Brozovskij ise seda mängu ei mängi, sest risk on suur ja kasum on ühekordne, mis ei vääri küünlaid, parem töötada rahulikult. “Mitte kellelegi ei meeldi makse maksta. Eesti on selles suhtes õigel teel, teie riigis ei ole mõtet käivet peita,” leidis ta.

Brozovskij on Eestisse loonud kaks ettevõtet just inimliku maksukliima pärast. “Enamik ettevõtteid, mis Eestisse luuakse, on reinvesteerimise eesmärgil. Nagu ma aru saan, siis Eestile on see siiski kasulik, sest iga ettevõte, mis on registreeritud Eestisse, on riigile ka nn vara. Suures osas kaotab pigem Leedu,” selgitas ta. “Minu tootmisüksus on Leedus ning finantskeskus on Eestis. Eesti seadused sobivad selleks väga hästi.”

Vedajad hajutavad Eestiga riske
Transpordi­ettevõtte STL Nord OÜ juhatuse liige ning endine Nostrada Esti juhatuse liige Andres Luberg, kes aitab Leedu ettevõtetel Eesti turule tulla, peab aga Äripäevale kirjeldatud käibemaksuga skeemitamise hüpoteesi jaburaks. Tema kinnitusel ei saa Eestisse tütarfirmasid asutavad Leedu transpordi­ettevõtted käibemaksuga seoses mingit võitu. “Jah, nad rendivad küll autosid, käibemaksu sinna ei ­lisandu, aga samas ei näe ma selles mingit võitu,” märkis ta. “Kui Eesti juriidiline isik ostab siin veovahendi, registreerib selle Eestis ja kui veovahend töötab teises riigis, siis ei ole ju vahet.”

Tema sõnul tulevad Leedu transpordifrmad ­Eestisse seetõttu, et Eesti registris olevate autodega hajutavad nad oma riske Venemaa suunal. Lisaks on Põhjamaades veoteenust osutades Eesti numbrimärgiga autod paremas kirjas, Eesti firmad on sealsel turul usaldusväärsemad.
Teine põhjus on Lubergi sõnul meie tulumaksusüsteemis. “Leedus on tulumaks kohustuslik sõltumata sellest, kas firma võtab kasumi välja või mitte. Eestis seda kohustust ei ole ja raha jääb firmasse,” selgitas ta. “Eesti jaoks kahjulik see kindlasti ei ole,” lisas Luberg.
Samas tõdes Luberg, et selliste ettevõtete eesmärk ei olegi olla suur tööandja, eesmärk on säilitada tulu ja mitte seda välja maksta.

Kontransa eesmärk on laieneda
Muuga sadamas mereveoteenuseid osutav Kontransa OÜ avas oma filiaali Eestis laienemise eesmärgil. “Meile Eestis väga meeldib, kõik on suurepärane. Eesti on Leedust ühe sammu eespool igas mõttes,” ütles Kontransa OÜ juhatuse liige Arvydas Valiulis.
Soodne tulumaksusüsteem on ka selle ettevõtte jaoks oluline. “Ei ole vaja maksta tulumaksu kasumi pealt. Saab vabalt mõelda, kuidas ja mida oma rahaga peale hakata, kas investeerida edasi, lükata investeeringud järgmistesse aastatesse või võtta tulu välja,” kirjeldas Valiulis.

Osale arutelus

  • Tanel Raig

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 0
Brasiilia reaal BRL 4,18 0
Bulgaaria leev BGN 1,95 0
Filipiinide peeso PHP 59,06 0
Hiina jüaan CNY 7,64 0
Hongkongi dollar HKD 8,86 0
Horvaatia kuna HRK 7,41 0
Iisraeli seekel ILS 4,09 0
India ruupia INR 80,54 0
Indoneesia ruupia IDR 15968,30 0
Islandi kroon ISK 133,99 -0.0522154
Jaapani jeen JPY 124,77 0.0400898
Kanada dollar CAD 1,50 -0.0133752
LAV rand ZAR 15,89 0.0434443
Lõuna-Korea vonn KRW 1271,59 0.0495688
Malaysia ringgit MYR 4,61 0
Mehhiko peeso MXN 21,72 -0.0009207
Norra kroon NOK 9,75 -0.0030772
Poola slott PLN 4,33 0
Rootsi kroon SEK 10,47 -0.0076413
Rumeenia leu RON 4,74 -0.0063337
Singapuri dollar SGD 1,53 0.0130574
Suurbritannia nael GBP 0,88 -0.0570776
Šveitsi frank CHF 1,13 -0.0264271
Taani kroon DKK 7,46 -0.0026823
Tai baht THB 35,30 0
Tšehhi kroon CZK 25,65 0
Türgi liir TRY 5,95 0.0016801
Ukraina grivna UAH 30,72 0
Ungari forint HUF 317,83 0
USA dollar USD 1,13 0
Uus-Meremaa dollar NZD 1,64 -0.0121618
Valgevene rubla BYN 2,44 0.0040922
Vene rubla RUB 74,82 0

Valdkonna töökuulutused