70 000 autot löögi all

Venemaa võib uute sanktsioonidega lõigata valusalt näppu, kui peaks kehtestama piirangud autode impordile, sest kaotajateks jääksid nii Vene ettevõtjad kui ka lõpptarbijad. Kasu ei oleks ka suurematest naaberriikidest, kes suudaksid pakkuda vaid kehvema kvaliteediga masinaid.

Vene majanduslehe Vedomosti teatel võib Venemaa lääneriikide sanktsioonide vastumeetmena keelustada USAs ja Euroopa Liidus toodetud autode impordi, kui lääs peaks karmistama oma sanktsioone Venemaa suhtes. Konkreetseid ettevalmistusi impordikeelu jõustamiseks ei ole veel siiski tehtud.

Uute autode logistikaga tegeleva ASi Assistori juhatuse liikme Tanel Mõistuse hinnangul läheb Eesti kaudu Venemaale 70 000 - 80 000 autot aastas, mis ületab mitmekordselt siinset uute autode turgu.

Assistor on aastaid saatnud Venemaale sõiduautosid. Mullu oli ettevõtte käive 9,9 miljonit eurot, millest 7,7 miljonit tuli just ärist Venemaaga. Mõistus ütles, et mullune maht tuli peamiselt ühe kliendiga, keda tänavu pole. Kuigi ettevõte praegu ei saada idanaabritele masinaid, soovib Mõistus ikkagi Vene partneritega koostööd jätkata, sest pooleli on mitmed perspektiivsed läbirääkimised ja hanked, mida Venemaa potentsiaalsed sanktsioonid seaksid ohtu. "Kui keelata autode sissevedu täielikult, siis see kindlasti mõjutaks ka meie tulevasi plaane," ütles ta.

Soome päevalehe Helsingin Sanomat teatel on võimalikule impordikeelule ka kodumaised põhjused - autotööstuse strateegia järgi peaks importautode osakaal aastaks 2020 vähenema 20%-le (mullu oli see 29%). Autotööstusest peab kujunema Venemaa tööstuse üks tugisambaid ning nii on ergutatud välismaiseid autotootjaid maksusoodustustega impordi asemel pigem Venemaal tootmist arendama. Assistori juhi sõnul soovib Venemaa kindlasti jätkata poliitikat, et saada rohkem tootmist enda pinnale.

Mõistus lausus, et Venemaa transiitveod on väga palju tema enda teha. Vene vedajad tulevad Eestisse tühjalt ja lahkuvad täislastitud veokitega. Seega mõjutaksid sanktsioonid kõige rohkem Venemaa vedajaid.

Küsimusele, kuidas saaksid ettevõtted võimalikeks sanktsioonideks valmistuda, vastas Mõistus, et see on juba iga ettevõtte enda teha. "Kindlasti on see sadamatele suur kogus kaupa. Sadamatel on alternatiiv leida teised kaubad, mida käidelda, kui see (autode vedamine Venemaale - toim) peaks kaduma. Logistikaettevõtetel on samalaadne. Samas nii suurt turgu, mis võiks Eestit mõjutada, meil rohkem lähedal pole," märkis ta.

Mõistuse hinnangul võib sanktsioonidest tingitud poolsunduslik ladustamine tulla sadamatele kasuks, kuid lühiajaliselt. Ettetoodetud koguseid ei hakka tehased enamasti tagasi viima, kuid mingil hetkel leitakse ikkagi lahendus autode transpordiks. Sarnane olukord oli näiteks 2008.-2009. aastal Eesti ja Soome sadamaaladel.

Autode logistikat korraldava Autolink Baltics ASi tegevjuhi Kristjan-Jaak Reigo sõnul ei viida Eesti kaudu midagi peale Mercedes-Benzide, mille veole on Venemaal leping Paldiski Põhjasadamaga, mistõttu potentsiaalsed sanktsioonid ei tohiks seda kaubavoogu mõjutada. "Kes tahab Venemaal Mercedest osta, ostab niikuinii. Kust mujalt ikka kui Saksamaalt. Mingi mudel pandi küll sanktsiooni alla, aga see on pigem kosmeetiline," lisas ta.

Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete  Eesti Liidu (AMTEL) tegevjuhi Arno Sillati sõnul ei ole Vene autotööstus väga hästi arenenud, mistõttu ei suudaks ta kõiki kategooriaid katta heade toodetega. Sillati hinnangul ei saa piirang olla jätkusuutlik, sest Vene autotööstus ei suudaks tarnida vajalikku kogust kaubikuid ega veoautosid; sõiduautode piiramine oleks pigem emotsionaalne.

"Tahaks seda kõigepealt näha, kuidas Vladimir Vladimirovitš ise - tal on vist Mercedes, kui ma ei eksi - näitab eeskuju, mida on Venemaalt täna võtta. Venemaal ei ole näiteks Mercedese S-klassi sarnast toodet. Ta istub Volgasse. Volga kõige uuem mudel - ei oskagi päris täpselt öelda, mis ta on - ei olegi midagi väga erilist. Lihtne on öelda, et me üldse ei osta, aga kas see ka tööle hakkab?" märkis Sillat.

AMTELi juhi sõnul on Venemaa tõsine turg näiteks Saksamaa jaoks, mistõttu võib Euroopa üks suurim majandus anda omakorda vastukäigu, näiteks loobuda gaasist. Sillat ei pea tõenäoliseks, et Venemaa hakkaks sõitma näiteks India või Hiina autodega. "Hiinal ei ole pakkuda Mercedese või BMWga sarnast esinduslikku autot, mis on Vene ostjale oluline," lisas ta.

Osale arutelus

  • Ken Rohelaan

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,60 0.9987358
Brasiilia reaal BRL 4,27 0.9609695
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.030689
Filipiinide peeso PHP 59,18 0.5453341
Hiina jüaan CNY 7,63 0.2035483
Hongkongi dollar HKD 8,92 0.2113119
Horvaatia kuna HRK 7,41 0.0175368
Iisraeli seekel ILS 4,11 0.4768892
India ruupia INR 80,75 0.3404615
Indoneesia ruupia IDR 15972,70 0.4024849
Islandi kroon ISK 135,51 0.0812408
Jaapani jeen JPY 125,69 0.0397962
Kanada dollar CAD 1,50 0.1875042
LAV rand ZAR 15,86 -0.1404211
Lõuna-Korea vonn KRW 1276,75 0.3702714
Malaysia ringgit MYR 4,63 0.5361988
Mehhiko peeso MXN 21,84 0.2736569
Norra kroon NOK 9,78 0.4365153
Poola slott PLN 4,33 0.1270443
Rootsi kroon SEK 10,61 0.4382561
Rumeenia leu RON 4,75 0.0758038
Singapuri dollar SGD 1,54 0.248058
Suurbritannia nael GBP 0,87 -0.0345463
Šveitsi frank CHF 1,14 0.1498722
Taani kroon DKK 7,46 0.0254722
Tai baht THB 35,40 0.4961793
Tšehhi kroon CZK 25,64 -0.0506862
Türgi liir TRY 6,05 0.3434545
Ukraina grivna UAH 30,69 0.1824871
Ungari forint HUF 317,45 0.1577536
USA dollar USD 1,14 0.2382003
Uus-Meremaa dollar NZD 1,67 0.7503328
Valgevene rubla BYN 2,43 0.0659332
Vene rubla RUB 74,38 -0.0616756

Valdkonna töökuulutused

STOCKMANN otsib TARNEAHELA JUHTI

Stockmann AS

03. märts 2019