Jaana Pikalev • 25. november 2011
Jaga lugu:

Aruanne: Lennuliiklus ohus

Täna avaldatud Euroopa lennuliikluse korraldamise üldkava nn ühtset Euroopa taevast käsitlev arenguaruanne on murettekitav, märkis Siim Kallas täna raporti ettekandmisel.

Kõnealune kava hõlmab kaugeleulatuvaid ettepanekuid, mis on seotud üleeuroopalise lennuliikluse juhtimissüsteemi kehtestamisega 2030. aastaks.

Transpordiküsimuste eest vastutav Euroopa Komisjoni asepresident Siim Kallas märkis, et on olemas tõsine oht, et me jääme ajahätta ega suuda täita lennureiside järele suurenevat nõudlust, mis 2030. aastal on peaaegu kahekordistunud. Ühtse Euroopa taeva üldkava jaoks on 2012. aasta murranguline tegutsemisaasta, mil kaalul on väga palju. Euroopa Komisjoni koostatud nn valgusfoori-hinnangust ilmneb, et tehtud tööle vaatamata on enamik liikmesriike oranžis või punases tsoonis ning nad ei tarvitse olla suutelised täitma 2012. aastaks seatud otsustava tähtsusega eesmärke (vt lisatud nn valgusfoori-hinnangu tabelid).

 

 Ühtse Euroopa taeva üldkava jaoks on 2012. aasta olulise tähtsusega eelkõige seoses nelja põhikohustusega:

- tulemuslikkuse kava, milles on sätestatud lennuliikluse korraldamise põhieesmärgid (kohaldatakse 2012. aasta algusest);- üheksa funktsionaalset õhuruumiosa (võetakse kasutusele 2012. aasta lõpus);-lennuliikluse korraldamise võrgustiku haldusasutuseks on määratud Eurocontrol;-ühtse Euroopa taeva lennuliikluse tehnoloogilise juhtimissüsteemi SESAR üleminekuetapp (alates 2014. aastast), mis tähendab suundumist teadus- ja arendustegevuse etapist uute seadmete ja tehnoloogia laialdasele kasutamisele.

Komisjoni täna avaldatud ja kahel arenguaruandel põhineva nn valgusfoori-hinnangu tulemused tekitavad tõsist muret seoses ühtse Euroopa taeva üldkava kahe põhiaspektiga: tulemuslikkuse kava ja funktsionaalsed õhuruumiosad.

1. Tulemuslikkuse kavaTulemus: 27st liikmesriigist üksnes viis liikmesriiki (Belgia, Taani, Leedu, Luksemburg ja Madalamaad) on nn rohelises tsoonis ning 2012.–2014. aastaks seatud mõlema eesmärgi (kulud ning läbilaskevõime/hilinemised) saavutamisega järje peal. Komisjon avaldas täna soovitused, milles palutakse liikmesriikidel kõnealused eesmärgid uuesti läbi vaadata. Vajaduse korral saaks komisjon vastu võtta siduva otsuse, millega nõutakse, et asjaomane liikmesriik või liikmesriigid rakendaksid erimeetmed olukorra parandamiseks, kuigi eesmärkide saavutamiseks napib nii aega kui ka raha.

Liikmesriikide praeguste kavade alusel oleks võimatu täita üle-euroopalist läbilaskevõime-eesmärki – vähendada hilinemist 2014. aastaks nii, et see ei oleks suurem kui 0,5 minutit lennu kohta. Kui see eesmärk saavutatakse, saaks aastatel 2012–2014 kokku hoida ligi 920 miljonit eurot tänu hilinemiste arvu vähenemisele ja nende kestuse lühenemisele.

Lisaks sellele ei oleks riiklike tulemuslikkuse kavadega võimalik saavutada üle-euroopalist eesmärki, mis on seotud lennuliikluse korralduse kulutasuvuse parandamisega 2,4% võrra 2014. aastaks. Sellel oleks arvestatav mõju nii õhuruumi kasutajatele kui ka ühtse Euroopa taeva usaldusväärsuse suurendamisele. Eesmärgi saavutamiseks on vaja võtta täiendavad meetmed, et säästa 250 miljonit eurot kogu kolmeaastase võrdlusperioodi jooksul (2012–2014).

2. Funktsionaalsed õhuruumiosad (FABd)Tulemus: Kõik funktsionaalsed õhuruumiosad (v.a Taani/Rootsi funktsionaalne õhuruumiosa) kuuluvad oranži või punasesse tsooni, mis paneb tõeliselt muretsema. Komisjon palub liikmesriike tungivalt oma meetmeid tõhustada. Siseriiklike meetmete puudumise tõttu võib komisjon olla sunnitud uuesti läbi vaatama ühtse Euroopa taeva õigusaktide paketi, et võtta kasutusele radikaalsem lahendus.

Jaga lugu:
Seotud lood
LOGISTIKA UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad logistikauudised igal nädalal enda postkasti.

Logistikauudised.ee toetajad:

Enimloetud
Tõnu Tramm
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80tonu@logistikauudised.ee
Lilia Roos
Lilia RoosReklaami projektijuhtTel: 585 485 10lilia.roos@aripaev.ee