Jaana Pikalev • 22 märts 2011
Jaga lugu:

Riia tõmbab Ryanairile vee peale

Riia lennujaama arenguplaanides pole odavlennufirmadel nagu Ryanair enam kohta. Enamgi, Läti transpordiministeerium tegi ettepaneku, et Ryanair võiks hakata lendama 60 kilomeetri kaugusel asuvasse väiksemasse Tukumsi lennujaama.

Riia rahvusvahelisel lennujaamal on olnud keerulised suhted Iiri odavlennufirmaga Ryanair sellest ajast peale, kui lennuettevõtja alustas 2004. aastal lende Riiast., kirjutas news2biz. Ühest küljest on Ryanair aidanud lennujaamal kasvada aastas nelja miljoni reisijaga lennuterminaliks. Teisalt on sellel edul ka kehvad tagajärjed. Kuna Ryanair teeb tohutult suuri allahindlusi lennupiletile, on see Riiast minema peletanud suured lennufirmad nagu näiteks British Airwaysi ja KLMi.

Suurem osa lennujaama käibest tuleb veel Ryanairilt ja airBalticult, kuigi olukord on oluliselt muutunud pärast seda, kui lennujaam tegi 2009. aastal suuri allahindlusi maksupoliitikas. Selle tagajärjel alustasid lende Riiast kuus uut firmat ning kuuldavasti on tulemas veel kaks tänavu aasta teises pooles.

Nüüd püüab Riia lennujaam vabaneda odavate lendude imagost ning saada tagasi täishinnaga pileteid müüvate lennufirmade teenindajaks. Üks põhjus on see, et odavlennureisijad toovad vähem raha sisse ka lennujaama ettevõtetele, kohvikutele ja kauplustele. Veelgi enam, kuna odavlennufirmad maksavad lennujaamale vähem makse, aga nende mahud ka kasvavad kõige kiiremini. Ja kuna Riia lennujaam juba opereerib maksimaalsel võimsusel, tuleks neil ehitada laienemiseks veel uus terminal ainult odavlennufirmadele. Teisisõnu peaks lennujaam investeerima rohkem kui sellest tegelikult teenitakse.

Lisainvesteeringuteks ei ole valmis ei lennujaam ega Läti transpordiministeerium, mistõttu viimane on teinud ettepaneku, et Ryanair võiks jätkata oma lende Tukumsi lennujaama. Tukums on endine sõjaväelennuväli, mis asub 60 kilomeetri kaugusel Riiast ja kuulub mitmele erainvestorile. Lennujaam on äsja välja ehitanud ja arendanud reisijate terminali just selleks, et meelitada odavlennufirmasid.

Kui Riia lennujaama plaanid odavlennufirmad mujale suunata peaksid luhtuma, kavatsevad nad odavlennufirmadele uue terminalina pakkuda ainult natuke enamat kui angaari mõningate istmetega lendude ooteajaks.

Ryanair on aga teada-tuntud sellegi poolest, et külastab vaid väiksemaid lennujaamu, seetõttu oleks Tukums neile kontseptsiooni tõttu kohasemgi kui Riia. Paraku on sellel projektil omad probleemid. Näiteks asub lennujaam Tukumsi linnast väljas, nii et lennukeil tuleb sinna maandumiseks üle linna lennata. Selleks peab aga lennujaam küsima Tukumsi linnavalitsuselt loa enne, kui lennujaam saab päriselt tegutsema hakata. Selle küsimusega on linnavõimud ka juba tegelenud, kuid Läti bürokraatiat arvestades on hindamised pikale veninud. Siiski on lootust, et varsti saab Tukumsi lennujaam vastused.

Teine probleem on aga asjaolu, et Ryanairil on Riia lennujaamaga leping kuni 2015. aastani. Kui lennujaam tahab lepingut varem üles öelda, tuleb neil maksta leppetrahvi, mis ulatub ca 22 miljoni euroni (330 miljonit Eesti krooni).

Läti transpordiministeeriumil on aga otsus tehtud. Nad ei kavatse Ryanairiga lepingut ise lõpetada, vaid jälgivad lennufirmat piinliku täpsusega, et nemad lepingupunktidest kõrvale ei kalduks. Lõpuks võib see lennufirmale ka saatuslikuks saada.

Jaga lugu:
Seotud lood
LOGISTIKA UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad logistikauudised igal nädalal enda postkasti.

Logistikauudised.ee toetajad:

Tõnu Tramm
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80tonu@logistikauudised.ee
Hedi Meigas
Hedi MeigasSündmusedTel: 5384 5159hedi.meigas@aripaev.ee
Lilia Roos
Lilia RoosReklaami projektijuhtTel: 585 485 10lilia.roos@aripaev.ee