28. detsember 2010

2010. aasta  4 musta lammast

BBC on analüüsinud Toyota, BP, Rolls-Royce ja Heathrow lennujaama 2010. aasta äpardusi. 

Märksõnad, mis neist firmadest kõlama jäävad, on autode tagasivõtmine, naftaleke, plahvatanud mootor ning lumest tulenevad hilinemised, kirjutab BBC. Kriisidega tuli neil firmadel tegeleda nii tootmis- kui avalikussuhete tasandil.

Heathrow ja lumi

Heathrow operaator BAA jaoks algas aasta British Airwaysi pardameeskonna streigi ja vulkaanituhaga, nüüd on eriti Heathrows suuri probleeme lumega. „Kolm päeva pärast seda kui lumesadu oli lõppenud, oli Suurbritannia suurema lennujaama üks stardirada endiselt rivist väljas ja tuhanded reisijad endiselt terminalides järjekorda ootamas,“ märgib BBC. BAA tegevjuht Colin Matthew oli kinnitanud, et lennuvälja väljavaated on positiivsed ja fookuses on klienditeenindusstandardite tõstmine ning et kapitali investeerimisprogramm on omasarnaste seas Euroopa suurim. Tõde oli aga see, et investeeringud jää ja lumetõrjevahenditesse olid vaid pool partnerlennujaama Gatwicku investeeringutest. Kriisikommunikatsiooni konsultant John Huntley hoiatas, et Heathrow on küll Suurbritannia suurim lennujaam, kuid ei maksa liiga enesekindel olla, sest eriti transiitreisijad võivad hakata otsima meeldivamaid alternatiive. 

 

Toyota liiga väike kummardusToyota pidi sel aastal erinevatel põhjustel 14 korda autosid tagasi kutsuma.

Terava kriitika pälvis firma tegevjuht Akio Toyoda: reagieeris liiga aeglaselt, pakkus uduseid selgitusi ja keeldus algul esinemast USA Kongressi ees. Lisaks materdas Jaapani meedia teda selle eest, et ta ei kummardanud pressikonverentsil vabandades piisavalt sügavalt. Konsultantt Huntley arvab, et Toyota kriisikommunikatsiooni peamine viga on selle aeglus ning see, et ei tunnistatud enda vastutust. Huntley usub siiski, et Toyota väljub kriisist ja et inimesed ostavad endiselt nende autosid.

 

BP ja naftalekeBP mällu jääb kauaks 20. aprill 2010, kui hakkas lekkima naftaplatvorm Deepwater Horizon. Järgnenud nädalatel langes firma aktsiate hind rohkem kui poole võrra. BP juhtide kriisikommunikatsioon tegi asja veel ainult hullemaks. Kommentaarid stiilis „Mehhiko laht on väga suur ookean“ ja „keegi ei soovi rohkem et see möödas oleks kui mina – tahan oma elu tagasi“ ütles toonane tegevjuht Tony Hayward. Mida maailm tahtis kuulda, oli aga „See on kohutav õnnetus, me teeme mida me suudame,“ märkis Huntley. Hayward vahetati peagi välja, tema asemele sai Mississipis üleskasvanud ja Mehhiko lahte hästi tundev Bob Dudley. „Väga mõistlik“ liigutus, arvas Huntley.  Ekspertide hinnangul võtab vahejuhtumine unustamine aega vähemalt nii kaua, kui läks aega probleemi kõrvaldamiseks, ehk siis vähemalt viis kuud. Mehhiko lahe inimeste jaoks on aga BP maine tõenäoliselt väga pikaks ajaks rikutud – kui see üldse kunagi taastub.

 

Rolls-Royce vaikimine

Probleemid lennukimootoritega ja olematu kommunikatsioon. Rolls-Royce ehitatud lennukimootor plahvatas Austraalia lennufirmale kuulunud Airbus 380 lennukil. Quantas on alustanud firma vastu protsessi ja ei suudeta kokku leppida kompensatsiooni osas. Samuti on Austraalia transpordijulgeolekuamet avastanud tõsise tehnilise vea 900 Rollsi Trent mootori juures. Rolls-Royce ütles küll, et see leid vastab nende enda andmetele, kuid ei teinud aga ühtegi ametlikku lisaavaldust. „On väga oluline öelda midagi kiiresti, et näidata, et sa teed midagi et seda enam ei juhtuks ja hoida avalikkus olukorraga kursis,“ ütles BBC-le Huntley. Eksperdid usuvad, et kuigi juhtum ei avalda pikaldast mõju müüginumbritele, reputatsiooni osas ei ole aga asi nii hea. 

Autor: Katri Soe-Surén

Jaga lugu
Logistikauudised.ee toetajad:
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077