• 07.09.10, 10:27
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Lennunduses puhuvad uued tuuled

Lennunduses on käimas suured muutused. Ei ole vist enam üllatav, et Aasias olukord erineb muust maailmast nagu öö ja päev. Aasias kasvab lennukipark, mis nõuab rohkem piloote. Ryanairil on oma retsept, kuidas seda võiks lahendada.
Täiesti algusfaasis on lennukipargi uuendamine. Nii Boeingul kui Airbusil on väljas uued lennukimudelid. Krediidikitsikus ja vahepeal suureks läinud sünkroonne majanduskukkumine hirmutas lennukompaniid ära ja see viis osade lennukitellimuste tühistamiseni või edasilükkamiseni. Niigi raskes olukorras lennukompaniid (aga ka nende kliendid) avastasid, et kapitaliturg ei pruugi olla valmis pakkuma raha lennukipargi uuendamiseks. Ebakindlus tarbijakäitumise ees võttis kah hoogu maha.
Vanad alumiiniumist kuni 50kohalised lennukid on parimal juhul sobilikud muuseumieksponaadiks. Lennunduskonsultatsioonifirma Boyd Groupi juht Michael Boyd oli otsekohesem.
„Keegi ei vaja neid alumiiniumkolakaid,“ ütles ta Bloombergile lisades, et nende lennukite ainus väärtus seisneb vanametallis. „Järgmine maandumine on Budweiseri tehases, sest selleks on nad sobivad.“

Artikkel jätkub pärast reklaami

Suured Aasia lennukompaniid nagu Cathay Pacific Airways, Quantas ja Emirates Airlines  ootavad 400 uut lennukit. Need ettevõtted püüavad keerata rahaks Aasia keskklassi tõusu. Ainuüksi Hiinas ja Indias on kokku 1,1 miljardit keskklassi kuuluvat inimest. Airbus SAS prognoosis, et Aasia lennukompaniid ostavad 20aasta jooksul umbes 8000 lennukit, mille koguhind on 1,2 triljonit dollarit.
Et lennukid välja osta, on tarvis lennukompaniidel aktsiaid emiteerida või laenu võtta. Suurim Araabia lennukompanii Emirates Airlines ootab enam kui 200 lennuki tehasest nende kätte tulekut. Kuni 2017. aastani  vajab ettevõte enam kui 28 miljardit dollarit.
Kuid lisaks eelnevale probleemile on Aasias ka probleem pilootide nappuses, mis mõjutab tõenäoliselt kogu maailma lennundust, sest pilootide oskused on mobiilsed. Kogu maailma lennukompaniid vajavad rahvusvahelise lennundusorganisatsiooni IATA prognoosi kohaselt ajavahemikus 2010 kuni 2030 umbes 49 900 pilooti aastas. Maailmas on pilootide koolitusvõimsust vaid 47 025-le. Selline karus viib lennukompaniid omavahel sõtta personali värbamiseks ja hoidmiseks, mis näiteks päädib Emirates Airlinesi maksuvaba palga pakkumise ja nelja magamistoaga villade pakkumisega pilootidele. AirAsia koolitab endale piloote tulevase töötaja poolse õppetasuta. Emirates  plaanib palgata tänavu 250 pilooti ja topelt nii palju alates 2011. aastas. Personali otsitakse Houstonist, Madriidist ja Singapurist. Hongkongi suuri lennukompanii Cathay Pacific vajab  tänavu 1000 töötajat.
Odavlennunduse lipulaeva Ryanairi juhatuse esimees Michael O’Leary aga näeb piloodipuudusele ja kulude vähendamiseks teist teed.
„Tegelikult on ju igas lennukis vajalik üks piloot,“ lausus ta Bloomberg Businessweekile. „Võtame ühe piloodi lennukilt maha. Las  see kuradi arvuti lendab. Ja kui pilooti tabab südamerike, siis selleks me koolitame välja ühe inimese kabiinipersonalist, kes oskab lennukit maandada. Kui piloodil on häda, helistab ta kella ja kabiinipersonalist tuleb asendaja.“
Aasia lennukompaniide aktsiatesse investeerimisega on probleem, et neid saab kõige paremini osta Aasia börsidelt. Aasia börsidele maaklerteenust Eestis eriti ei pakuta. Nende aktsiate hoiutähed on ka Saksamaal, kuid nende kaubeldavus ja likviidsus on madalad ja aktsia ostu-müügihinna vahed on laiad. Cathay Pacific Airways tundub suhtarvudelt atraktiivne. Kui keegi pääseb Hongkongi börsile, siis seal on aktsia sümboliks 293, ning viimane hind oli 19,98 Hongkongi dollarit. Aktsia pälvis minu silmis piisavalt huvi, et ettevõtet edasi uurida.

Seotud lood

Uudised
  • 10.10.25, 12:55
Juba 24. korda: “Aasta logistikategu 2025” ootab kandidaate!
Kandideeri ise või anna teada ägedast logistikateost: kandidaate saab esitada oktoobri lõpuni!
Igasügisest traditsiooni järgides valib Äripäeva Logistikauudised juba 24. korda välja aasta parima logistikasaavutuse: esita kandidaat konkursile Aasta Logistikategu 2025!

Hetkel kuum

Gunvor Groupi terminal Rotterdamis, millele pakub logistikateenuseid Eestis tegutsev ning siinses veondus- ja laondussektori parimat palka maksev AS Gunvor Services.
TOP
  • 14.10.25, 15:57
Palga TOP: veondus- ja laondussektori esikolmikus palk üle 6000 euro
BLS avas oma logistikakeskuse laienduse Harjumaal 2022. aastal ja investeeris sellesse 6,5 miljonit eurot.
Uudised
  • 09.10.25, 12:13
Järjekordne BLSi juhatuse liige lahkus ametist
BLS on kümme aastat järjest kahjumit saanud
Girteka transpordibaas Sadys Poznańi lähedal on üks ettevõtte suurimaid ja kaasaegsemaid rajatisi, mida plaanitakse jõuliselt veelgi arendada.
Uudised
  • 08.10.25, 17:09
Girteka vallutab Poolat: eesmärk viiekordistada ekspedeerimisäri ning soetada kuni 8000 sõidukit
Elektriveokite kasutuselevõtt peab toimuma tavapärastes konkurentsitingimustes, mitte kohustuste ja trahvide saatel, leiavad organisatsioonid oma ühisavalduses.
Uudised
  • 14.10.25, 13:32
Logistikasektor protestib nullheitega veokite ostukohustuse vastu: keegi ei osta veokit, mis viib pankrotti:
Shanghai sadam.
Uudised
  • 13.10.25, 13:27
Hiina vastas USAle: mitmed laevad pöördusid nädalavahetusel tagasi
Sadamatasud kasvavad ka USA börsil noteeritud mitteameerika päritolu laevandusfirmadele
Laev antakse uuele omanikule üle oktoobris.
Uudised
  • 14.10.25, 11:30
Tallink müüs kaubalaeva Sailor oma konkurendile
Kriisilogistika päeval juttu juhtinud Autoettevõtete Liidu tegevjuhi Kersten Kattai sõnul sai ta küll paljudele küsimustele vastused, kuid mitte päris kõikidele. Mis tähendab, et samalaadne üritus tuleks muuta traditsiooniks.
Uudised
  • 13.10.25, 11:51
Galerii: “Kriisilogistika päev 2025
Olulisim küsimus: miks pole logistikaettevõtted ETO nimekirjas?
Aasta logistikateo finalistid eelmisel logistika aastakonverentsi. Toona tuli võitjaks Eesti Post om Kaunase logistikakeskusega.
Uudised
  • 10.10.25, 12:55
Juba 24. korda: “Aasta logistikategu 2025” ootab kandidaate!
Kandideeri ise või anna teada ägedast logistikateost: kandidaate saab esitada oktoobri lõpuni!

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele