IBM esitles eile Helsingis korraldatud Läänemere riikide tippkohtumisel laevaliikluse uue põlvkonna kommunikatsiooni- ja andmesidesüsteemi, teatab tarkvarafirma.
Vabatahtlike tarkvaraarendajate ülesehitatud lahenduse eesmärk on aidata Läänemere tiheda laevaliiklusega seotud infomatsioonitulva käsitlemist ning suurendada laevaliikluse turvalisust.
Koostöös IBMi, Soome riikliku tehnikauurimiskeskuse (VTT) ja Soome Veeteede Ametiga arendatud süsteem põhineb avatud lähtekoodiga tarkvaral ja standarditel. Selle abil saavad isegi ühe PC-arvutiga varustatud alused hetkega edastada ja võtta vastu turvaliseks navigeerimiseks vajalikku informatsiooni – näiteks mereilma, marsruudi, ohtliku lasti sisu või päritolu kohta. Lahendus töötab nii laevade omavahelise kui ka mereäärsete riikide ametnike kommunikatsioonitööriistana.
Senini on Läänemerel liiklevad laevad tuvastatud ja nendega kommunikeeritud manuaalsel raadiosidel põhineva AIS-süsteemiga (Automatic Identification System). IBM oma partneritega soovib moderniseerida AISi vastamaks digitaalse ajastu tingimustele, et infovoogusid endisest paremini ja kiiremini ühendada ning õnnetusjuhtumite puhul ametivõimude reageerimisvõimet ja päästemeetmeid parandada.
Uue süsteemi esimest versiooni on testitud aasta alguses heade tulemustega kahe Helsingi ja Stockholmi vahel sõitva Viking Line’i parvlaeva m/s Mariella ja m/s Gabriella pardal.
„Meie eesmärk on, et iga laev – olgu tema varustaja pärit ükskõik kui vaesest maailmanurgast – oleks suuteline rakendama seda tehnoloogiat Läänemere rajooni saabudes. Sellepärast põhinebki süsteemi arhitektuur avatud lähtekoodi tasuta tarkvaral. IBMi ülemaailmse On Demand Community heategevusprogrammi raames on kümned meie vabatahtlikud töötajad pühendunud sellele, et süsteem saaks valmis ja toodangusse,“ ütles IBMi Soome tegevjuht Johan Sandell.
IBMi Euroopa juht Larry Hirst lisab: „IBMi ja teiste tehnoloogiafirmade sarnaseid projekte tuleks vaadata osana suuremast kontekstist. Hiiglaslikku arvutamisvõimu võib tänapäeval toota uskumatult väikestes ja odavates seadmetes, ühtlasi võimaldab see intelligentsuse ja nutikuse kaasamist pea kõikjal – nii logistika- ja tarneahelasüsteemides, elektrivõrkudes, ehitistes, meditsiinivaldkonna seadmetes kui ka looduspärastes infrastruktuurides nagu veekanalid ja ookeanid.
Soome laht on viimastel aastakümnetel teinud läbi rohkem muutusi kui ükski teine Läänemere piirkond. Euroopa Liidu liikmesriikide ja Venemaa vaheline meretransport on võrreldes 2000. aastaga kasvanud pea kolm korda ning eksperdid ennustavad kasvu jätkumist. Kui praegu liikleb Läänemerel mis tahes hetkel umbes 2000 alust, siis 2015. aastaks ennustatakse selleks numbriks 3500. Aluste seas on nii reisi- ja kaubalaevu kui ka õlitankereid ja muid kemikaale transportivaid aluseid.
Tihe liiklus põhjustab Läänemere reostumist ning suurendab märkimisväärselt õnnetuste, kokkupõrgete ja karilesõitmiste ohtu. Lisaks liikluse füüsilisele tihenemisele kasvab pidevalt ka Läänemere laevaliikluses käsitletava infomatsiooni tulv, mille haldamine ja kontroll senistel viisidel on muutunud ülejõu käivaks ja ebaefektiivseks.
IBMi algatatud tehnoloogiahange on osa Läänemere arengu- ja kaitsetööle pühendunud organisatsiooni Baltic Sea Action Group (BSAG) laiemast tegevuskavast. Selle sisu ning osaprojektide täpsemat tööjaotust ja vastutusküsimusi arutati lisaks teistele teemadele eilsel Helsingi kohtumisel.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Saavad, vähemasti uue Opel Frontera näitel, mille korral on hübriidajamiga sõiduki (GS-varustuses) ja soodsaima täiselektrilise versiooni hinnaerinevuseks vaid 900 eurot. Kui te ei usu, siis minge ja uurige lähimas Opeli esinduses ise järele. Lisaks leiate sealt teisegi Opeli linnamaasturite alase uudise, milleks on auhinnatud Grandlandi teine põlvkond.