Baltic Dry Indeks leidis taas tõusuvõimalused

Jaanuari alguses ennustasid kõik analüütikud Baltic Dry Indeksi (BDI) jätkuvat langust kogu esimeseks kvartaliks. Ometi oli mõningat tõusu märgata juba aasta esimestel päevadel, vaatamata ebakindlale nõudlusele transpordi turul.

BDI kukkus eelmisel aastal oma kõrgemaist tasemest 11 793 punktist (20. mail) 93,4%, jõudes madalaimale tasemele 5. detsembriks, ehk 663 punktini, kirjutas Äripäeva transpordi ja logistika infoleht. Ühel hetkel hakkavad maailma suurima terasetootja Hiina toormaterjalide varud kokku kuivama ning uute rauamaagi varude ostmine hakkab kergitama ka BDI määra.

TA Securities viimase Malaisia Bulk Carriers Bhd (Maybulk) teate kohaselt
on Hiina rauamaagi varud endiselt 70 miljoni tonni piires ning terasetootmine
ja toormaterjalide sisseostmine näitavad langust.

Hiina peab hinnaläbirääkimisi maailma suurimate rauamaagitootjate BHP, Vale ja Rio Tintoga tavaliselt iga aasta aprillis. Seekord otsitakse võimalusi alustada juba varem, et lõigata kasu madalale kukkunud hindadest. 

Analüüsijate arvates võivad edukad läbirääkimiste tulemused avaldada ka lühiajalist positiivset mõju BDI kasvule, kui toormaterjali õnnestub hankida
soodsamate hindadega. Samas avaldas oma rapordi Inernational Energy
Agency, milles viidatakse Hiina ekspordi langusele, sest peamised sihtturud
Euroopas ja Ameerika Ühendriikides vaevlevad majanduslanguse küüsis.

Pärast pidevat langusperioodi on BDI-l õnnestunud siiski ilmutada mõningaid
tõusumärke. Näiteks 7. jaanuaril saavutati juba 789punktiline tase. Tegu oli peamiselt capesize sektori tõusuga, kus jõuti 1452punktilisele tasemele. Samuti suutis teatavat kasvutrendi näidata ka panamaxi indeks. Napilt enne Hiina uue aasta pidustusi suutis BDI saavutada juba 900 punkti. Peamine edu saavutati capesize vedudest, mille indeks jõudis 1800 punktini. Panamax ja supramax jätkasid tagasihoidlikumalt vastavalt 10- ja 5punktiliste tõusudega.

Majandussurutise tõttu on vähenenud ka nõudlus metalli järele. 14. jaanuaril võttis Hiina vastu otsuse maksude vähendamise kohta, et turgutada oma majandust. Terasetootjad moodustavad pea poole kogu toormaterjali transporditavast kaubast. Vaatamata sellele, et Hiina importis detsembris 6,2 protsenti rohkem maaki kui novembris, peavad investorid olema tähelepanelikud, sest see ei pruugi tähendada kohest nõudluse kasvu.

Eelkõige tegeles Hiina oma riigisiseste vajaduste rahuldamisega. Macquarie Bank ennustab aga Austraaliast imporditava rauamaagi hindade languseks vähemalt 30 protsenti. Jaanuari viimase nädala alguseks suutis BDI näidata kindalt tõusu, kusjuures capesize indeks on juba kahekordistunud võrreldes madalaima tasemega detsembris. Laevamaakleri Fearnley Fonds ASA teate kohaselt tegutsevad rauamaagi kaevandused, sealhulgas ka suurim Vale do Rio Doce aktiivselt. Paljud laevaehitusfirmad on lükanud uute laevade valmimistähtaegu edasi kolme kuni kolmeteistkümne kuu võrra. Praegu on tellimuses käesolevaks ja järgmiseks aastaks 2097 laeva, mis moodustab 30 protsenti juba käigusolevatest alustest.

Vaatamata uue aasta pidustustele Hiinas, on sealsed rauamaagi varud vähenenud kriitilise piirini, mis loomulikult hoogustas importi ning andis järjekordse positiivse löögi BDI-le. Esimest korda suudeti ületada 1000 punkti piir. Kuigi seekord andsid suurema panuse just väiksemate laevade panamax ja supramax indeksid. Lisaks rauamaagi transportimisele suurenes ka mineraalide vedu Atlandi ookeani piirkondades.

Osale arutelus

  • Mariliis Pinn

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,60 0.897598
Brasiilia reaal BRL 4,22 -0.1159791
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0358038
Filipiinide peeso PHP 58,84 -0.0424715
Hiina jüaan CNY 7,59 -0.2797148
Hongkongi dollar HKD 8,89 -0.07306
Horvaatia kuna HRK 7,41 0
Iisraeli seekel ILS 4,09 0.0097823
India ruupia INR 80,65 0.206265
Indoneesia ruupia IDR 15938,50 0.1875078
Islandi kroon ISK 135,49 0.0664697
Jaapani jeen JPY 125,48 -0.127348
Kanada dollar CAD 1,50 0.1339316
LAV rand ZAR 15,88 -0.0283361
Lõuna-Korea vonn KRW 1274,43 0.1878872
Malaysia ringgit MYR 4,61 0.1367633
Mehhiko peeso MXN 21,83 0.232792
Norra kroon NOK 9,76 0.259855
Poola slott PLN 4,33 0.131664
Rootsi kroon SEK 10,58 0.1268387
Rumeenia leu RON 4,75 0.0168453
Singapuri dollar SGD 1,53 0.0261114
Suurbritannia nael GBP 0,87 0.0690926
Šveitsi frank CHF 1,13 0.008816
Taani kroon DKK 7,46 0.0214503
Tai baht THB 35,35 0.3562386
Tšehhi kroon CZK 25,66 0.0545852
Türgi liir TRY 6,04 0.1841712
Ukraina grivna UAH 30,61 -0.0616996
Ungari forint HUF 317,05 0.0315507
USA dollar USD 1,13 -0.0617556
Uus-Meremaa dollar NZD 1,66 0.6232603
Valgevene rubla BYN 2,43 0.1071414
Vene rubla RUB 74,25 -0.235953

Valdkonna töökuulutused

STOCKMANN otsib TARNEAHELA JUHTI

Stockmann AS

03. märts 2019