Autor: Mariliis Pinn • 13. veebruar 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Baltic Dry Indeks leidis taas tõusuvõimalused

Jaanuari alguses ennustasid kõik analüütikud Baltic Dry Indeksi (BDI) jätkuvat langust kogu esimeseks kvartaliks. Ometi oli mõningat tõusu märgata juba aasta esimestel päevadel, vaatamata ebakindlale nõudlusele transpordi turul.

BDI kukkus eelmisel aastal oma kõrgemaist tasemest 11 793 punktist (20. mail) 93,4%, jõudes madalaimale tasemele 5. detsembriks, ehk 663 punktini, kirjutas Äripäeva transpordi ja logistika infoleht. Ühel hetkel hakkavad maailma suurima terasetootja Hiina toormaterjalide varud kokku kuivama ning uute rauamaagi varude ostmine hakkab kergitama ka BDI määra.

TA Securities viimase Malaisia Bulk Carriers Bhd (Maybulk) teate kohaselt

on Hiina rauamaagi varud endiselt 70 miljoni tonni piires ning terasetootmineja toormaterjalide sisseostmine näitavad langust.

Hiina peab hinnaläbirääkimisi maailma suurimate rauamaagitootjate BHP, Vale ja Rio Tintoga tavaliselt iga aasta aprillis. Seekord otsitakse võimalusi alustada juba varem, et lõigata kasu madalale kukkunud hindadest. 

Analüüsijate arvates võivad edukad läbirääkimiste tulemused avaldada ka lühiajalist positiivset mõju BDI kasvule, kui toormaterjali õnnestub hankida

soodsamate hindadega. Samas avaldas oma rapordi Inernational EnergyAgency, milles viidatakse Hiina ekspordi langusele, sest peamised sihtturudEuroopas ja Ameerika Ühendriikides vaevlevad majanduslanguse küüsis.

Pärast pidevat langusperioodi on BDI-l õnnestunud siiski ilmutada mõningaid

tõusumärke. Näiteks 7. jaanuaril saavutati juba 789punktiline tase. Tegu oli peamiselt capesize sektori tõusuga, kus jõuti 1452punktilisele tasemele. Samuti suutis teatavat kasvutrendi näidata ka panamaxi indeks. Napilt enne Hiina uue aasta pidustusi suutis BDI saavutada juba 900 punkti. Peamine edu saavutati capesize vedudest, mille indeks jõudis 1800 punktini. Panamax ja supramax jätkasid tagasihoidlikumalt vastavalt 10- ja 5punktiliste tõusudega.

Majandussurutise tõttu on vähenenud ka nõudlus metalli järele. 14. jaanuaril võttis Hiina vastu otsuse maksude vähendamise kohta, et turgutada oma majandust. Terasetootjad moodustavad pea poole kogu toormaterjali transporditavast kaubast. Vaatamata sellele, et Hiina importis detsembris 6,2 protsenti rohkem maaki kui novembris, peavad investorid olema tähelepanelikud, sest see ei pruugi tähendada kohest nõudluse kasvu.

Eelkõige tegeles Hiina oma riigisiseste vajaduste rahuldamisega. Macquarie Bank ennustab aga Austraaliast imporditava rauamaagi hindade languseks vähemalt 30 protsenti. Jaanuari viimase nädala alguseks suutis BDI näidata kindalt tõusu, kusjuures capesize indeks on juba kahekordistunud võrreldes madalaima tasemega detsembris. Laevamaakleri Fearnley Fonds ASA teate kohaselt tegutsevad rauamaagi kaevandused, sealhulgas ka suurim Vale do Rio Doce aktiivselt. Paljud laevaehitusfirmad on lükanud uute laevade valmimistähtaegu edasi kolme kuni kolmeteistkümne kuu võrra. Praegu on tellimuses käesolevaks ja järgmiseks aastaks 2097 laeva, mis moodustab 30 protsenti juba käigusolevatest alustest.

Vaatamata uue aasta pidustustele Hiinas, on sealsed rauamaagi varud vähenenud kriitilise piirini, mis loomulikult hoogustas importi ning andis järjekordse positiivse löögi BDI-le. Esimest korda suudeti ületada 1000 punkti piir. Kuigi seekord andsid suurema panuse just väiksemate laevade panamax ja supramax indeksid. Lisaks rauamaagi transportimisele suurenes ka mineraalide vedu Atlandi ookeani piirkondades.

Jaga lugu
Logistikauudised.ee toetajad:
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077