Autor: Mariliis Pinn • 14. jaanuar 2009

Lennukitootjatele kõlavad häirekellad

Lennuväljadele pargitud lennukite rivid kasvavad, algas see kõrgest kütusehinnast, nüüd peab lennumahtusid vähendama majandussurutise tõttu.

Paljud lennukid ei lenda, sest lennufirmad on pankrotis, kirjutas Financial Times.

Mulli tipphetkel telliti palju uusi lennukeid, nüüd on näha ohumärke, sest lennufirmadel on raske finantseerida sel ja järgmisel aastal valmivaid lennukeid finantseerida.

Seni on suurimad lennukitootjad Airbus ja Boeing avaldanud positiivseid uudiseid, kuna aastatel 2005-2007 tehti firmadele suuri tellimusi. Siiski on lennukitootjate olukord halvenemas, sest lennukompaniid otsivad võimalusi lennukite valmimist edasi lükata või viimases hädas tühistada, kuid siis nad kaotavad juba makstud raha.

„Maailma majanduse olukord on kõige suurem väljakuste, millega lennundusel on tulnud rinda pista,“ ütles British Airwaysi juht Willie Walsh.

Boeingu tellimused kukkusid aastaga 53%, 662 lennukini 2007. aasta 1413 lennukilt. Ka teatas firma 7% töötajate ehk 4500 inimese koondamisest.

Väikelennukitootja Cessna teatas sel nädalal, et koondab 2000 inimest. See on juba firma teine koondamine viimase kahe kuu jooksul. Ka USA eralennukitootja Hawker Beechcraft plaanib koondamisi.

Walsh selgitas, et olukord meenutab 2001. aasta septembile järgnenut, kuid siis olid pangad valmis tugevamaid lennufirmasid toetama, kuid nüüd on kõigil raske finantseeringut leida.

Evolution Securities lennundusanalüütiku Nick Cunninghami sõnul on selle aasta esimese poole lennukite tellimused suuresti finantseeritud, mõned lüngad on teise poole rahastamises. Samas suur probleem on 2010. aasta tellimustega, kuna nende jaoks ei ole veel finantsi. „See tähendab, et siis võivad kõik lennukitellimused kokku kukkuda,“ lisas ta.

Jaga lugu
Logistikauudised.ee toetajad:
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077