Tugiteenused ei jõua tasuta bussitranspordile järele

Henri Pokk
Henri Pokk

Suvekuud on näidanud, et tasuta transpordi idee inimestele meeldib ning paljude jaoks on see ringi liikumiseks tänuväärt võimalus. Nüüd oleks aeg teenus inimestele võimalikult mugavaks vormida, kirjutab GoBusi logistik Henri Pokk.

Tasuta transpordi on Eestis eriti hästi vastu võtnud Lõuna-Eesti elanikud. Nii Tartumaa, Valgamaa kui ka Kagu ühistranspordikeskuse haldusalas sõitvad bussid on tihti koormatud ning nõudlus on suurem, kui tellija ehk riik oleks kunagi ette osanud näha.

Bussiettevõttena oleme olukorras, kus soovime inimesi hästi teenindada ning oleme andnud ühistranspordikeskustele teada soovist vahetada väiksemad bussid suuremate vastu. Lahenduste leidmisel seavad aga piirangud jäik riigihangete seadus ning rahapuudus.

Ühistranspordikeskustel on tavaliselt liinivõrgu tihendamiseks ette nähtud 10% lisavahendeid, kuid sellest ei piisa olukorras, kus reisijate arv on kasvanud 30–35%. Vahel on majanduslikult otstarbekam asendada väiksem buss suuremaga, mitte tekitada samale kellaajale paralleelliini.

Kohalikul ühistranspordikeskusel peaks olema võimalus lisaks liinivõrgu korrigeerimisele muuta lihtsamalt ka lepingutingimusi, et tagada inimestele mugav, õigeaegne ja kvaliteetne ühistransporditeenus.

Siiani sõidab Eestimaal liine, mida kasutab sõltumata tasuta sõidust ainult väike hulk inimesi. Neile on need liinid äärmiselt olulised, kuid sellistel marsruutidel pole mõtet praktiliselt tühja bussi sõita.

Näiteks Põlvamaal oleme teinud ettepaneku katsetada sõiduauto kasutamist kahel maakonnaliinil, kus sõitjate arv bussis ei ole juba ammu ületanud kaheksat reisijat. Jäiga riigihangete seaduse tõttu ei ole me aga suutnud ühistranspordikeskusega mõlemale poolele aktsepteeritava lahenduseni jõuda, kuna sõiduauto kasutuselevõtt tähendaks automaatselt sissetuleku vähenemist. 

Vahel võibki ootama jääda

Aina enamatel liinidel teenindatakse mõningaid peatusi vaid nõudmisel ehk buss peatub ainult siis, kui peatus on telefoni teel ette tellitud. Küll on aga sellistel liinidel hulgaliselt probleeme tekitanud asjaolu, et riikliku reisiplaneerija mobiiliversioonis puudub tänaseni märge peatuste ettetellimise vajaduse kohta.

Tihti ootab inimene peatuses bussi, teadmata, et ta oleks pidanud bussi ette tellima. Ettetellimise vajaduse info puudub tihti ka peatustes asuvatel sõiduplaanitahvlitel, kuna riiklikust serverist saadavad väljatrükid sellist infot ei sisalda. Siingi oleks aeg süsteem paindlikumaks, informatiivsemaks ja reisijasõbralikumaks muuta.

Bussi saab tänaseni ette tellida vaid telefoni teel ja ainult eelneval päeval, mis teeb sellise teenuse kasutamise keeruliseks. Riik võiks tugeva hajaasustusega piirkondade elanikele vastu tulla ning luua ühtse ühistranspordi tellimissüsteemi, mis oleks seotud vahetult piletimüügisüsteemiga ja dispetšerrakendusega ning võimaldaks oluliselt tellimise ebamugavust ning ettetellimise aega vähendada. Bussifirmadel on reageerimisvõimekus selleks olemas, et kliendi vajaduste järgi paindlikumalt sõita.

Ühtsest süsteemist oleks palju abi ka siis, kui talvel ja kevadel ei võimalda puudulikult hooldatud teed bussidel tavapärast marsruuti läbida ning tuleb kasutada ümbersõite. Süsteem annaks reisijale asjakohast ja kiiret infot ning tõstaks usaldusväärsust tasuta ühistranspordi vastu.

Vedajana teeb meile väga head meelt, et ühiskonnas on tekkinud diskussioon transporditeemadel ning täiendavad reisijad on leidnud tee ühistransporti kasutama. Ent nüüd tuleks ühtlase kvaliteedi tagamiseks järele aidata ka tugiteenuseid ning likvideerida ületäituvuse probleemid, et uute sõitjate pahameel ja tõrksus ei viiks neid taas ühistranspordi kasutamisest eemale.

Osale arutelus

  • Äripaev

    Äripaev

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,60 0.9292035
Brasiilia reaal BRL 4,23 0.1585836
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0102297
Filipiinide peeso PHP 59,18 0.5385386
Hiina jüaan CNY 7,62 0.0840458
Hongkongi dollar HKD 8,91 0.1955759
Horvaatia kuna HRK 7,41 -0.0121408
Iisraeli seekel ILS 4,10 0.2567865
India ruupia INR 80,75 0.3392189
Indoneesia ruupia IDR 15967,35 0.3688555
Islandi kroon ISK 135,57 0.1255539
Jaapani jeen JPY 125,80 0.127348
Kanada dollar CAD 1,50 0.25447
LAV rand ZAR 15,80 -0.5333484
Lõuna-Korea vonn KRW 1277,85 0.4567466
Malaysia ringgit MYR 4,63 0.4102898
Mehhiko peeso MXN 21,81 0.1519806
Norra kroon NOK 9,77 0.3163452
Poola slott PLN 4,33 -0.0508177
Rootsi kroon SEK 10,57 0.0937092
Rumeenia leu RON 4,75 0.0652755
Singapuri dollar SGD 1,54 0.2611136
Suurbritannia nael GBP 0,87 0.0921234
Šveitsi frank CHF 1,14 0.1498722
Taani kroon DKK 7,46 0.0174284
Tai baht THB 35,38 0.4374212
Tšehhi kroon CZK 25,63 -0.0584841
Türgi liir TRY 6,05 0.3384769
Ukraina grivna UAH 30,63 -0.0107729
Ungari forint HUF 316,67 -0.088342
USA dollar USD 1,14 0.2117336
Uus-Meremaa dollar NZD 1,66 0.6474646
Valgevene rubla BYN 2,43 0.0041208
Vene rubla RUB 74,38 -0.0576446

Valdkonna töökuulutused

STOCKMANN otsib TARNEAHELA JUHTI

Stockmann AS

03. märts 2019