Olukord pole lootusetu, kuid siiski kummaline

Andrus Laul
Andrus Laul

Viimasel ajal on Eesti transpordisektorit näidatud üsna mustades toonides. Ennustatakse paljude ettevõtete väljasuremist ja lõunanaabritest vedajate massilist invasiooni Eesti teedele.

Minu meelest on olukord kõrge kütusehinna ja tööjõunappuse taustal tõepoolest pingeline ja murettekitav, kuid siiski mitte lootusetu. Seda näitab ka Äripäeva koostatud “Kaubavedu maanteel 2017” konkurentsiraporti küsitlus transpordifirmade juhtide hulgas. 

Sellest nähtub, et ettevõtete müügitulu kahanemist viie protsendi võrra prognoosib järgneva 12 kuu jooksul vaid 15% ettevõtetest. Enam kui 10% kahanemist ei prognoosi keegi ja tervelt 30% usub, et müügitulu hoopis kasvab. Neist omakorda kolmandik usub, et see kasvab 10% või enam ja kaks kolmandikku prognoosib viieprotsendilist tõusu. Enamik ettevõtjatest ehk 55% prognoosivad müügitulu praegusel tasemel säilimist.

Palgaanomaalia

Küll aga paneb seda raportit lugedes imestama üks kummaline tõsiasi: oleme oma väikese, Eesti mõistes üsna olematu käibega ettevõttega palgatabelis 348 ettevõtte seas ülikõrgel 36. kohal!? Seda kõrvuti nii mõnegi välismaisel kapitalil baseeruva ettevõttega, kus on töötajaid kordades enam ja võimekus korralikult palka maksta palju suurem.

Ülejäänud valimisse kuuluvad 312 ettevõtet maksavad meist vähem palka. Seitse ettevõtet ühtekokku 102 töötajaga maksid mullu koguni alla 470 euro kuus, mis oli toonane miinimumpalk. Alla 500eurose brutopalga eest oli mullu nõus tööd tegema 267 inimest 16 erinevast ettevõttest! Alla 600eurost palka maksis ühtekokku 42 ettevõtet, ühes neist töötab 145 inimest. Meil on tõsiseid raskusi isegi kolm korda suurema palga eest oma ettevõttesse juhte tööle meelitada. Ehk kogu see pilt on pehmelt öeldes kummaline.

Meie väikeses 21 autoga ettevõttes, kus on peale autojuhtide tööl vaid üks logistik, on tänavune palgatase mullusest ligikaudu 10% kõrgem. Seda põhjusel, et autojuhile konkurentsivõimelist töötasu pakkuda. Tööjõunappusest tingitud palgasurve tõttu ennustame umbes sama suurt palgatõusu ka järgmiseks aastaks, mis omakorda tähendab, et ellujäämiseks tuleb teha korrektuure ka teenusehindades. Konkurentsiraportist lähtuvalt plaanivad sama teha ka enamik teistest ettevõtetest, kellest 40% plaanivad tõsta hinda viie protsendi jagu ja 15% vastanutest kümme või enam protsenti. Praeguste kütusehindade ja palgasurve taustal on see paratamatus.

Ebaaus konkurents

Palgateema on veondussektoris praegu üks suurimaid murekohti. On võhikulegi selge, et alla 600eurose palga eest ei nõustu tegelikkuses tööd tegema ükski professionaalne autojuht. Kui  rahvusvahelised autovedajad saavad tõepoolest – kusjuures täiesti legaalselt –  maksta osaliselt palka päevarahades, siis kuidas Eesti sisevedusid tegevad ettevõtted oma töötajaid olematu brutopalgaga motiveerivad? See jääbki minu jaoks mõistatuseks. Pigem kaldun arvama, et tegemist on “anomaaliaga”, mida laias laastus võib koondada ühise nimetaja alla: ümbrikupalk.

Ebaausa palga maksmine annab aga selge konkurentsieelise nende ettevõtete ees, kes ausalt makse maksavad. Ehk kui ümbrikupalka maksev konkurent ausatel vedajatel odavama hinnapakkumisega nina eest töö ära napsab, siis millised valikud ülejäänutel on? Ilmselt vaid üks, kui oma ettevõtmist just kinni ei taha panna: samalaadse “skeemitamisega” kaasa minna. Küllap see ongi põhjus, miks on veondussektoris ametlik palk nii madal ja miks miinimumpalga piires kõikuvaid ettevõtteid on nii palju.           

Andrus Laul, Stonewolf OÜ ja Eesti Autoettevõtete Liidu juhatuse liige.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 0.2026984
Brasiilia reaal BRL 4,19 0.2753436
Bulgaaria leev BGN 1,95 -0.0306827
Filipiinide peeso PHP 59,22 0.3320571
Hiina jüaan CNY 7,66 0.2513615
Hongkongi dollar HKD 8,88 0.26984
Horvaatia kuna HRK 7,40 0.0121599
Iisraeli seekel ILS 4,09 0.254696
India ruupia INR 80,79 0.3727078
Indoneesia ruupia IDR 15962,63 0.0265064
Islandi kroon ISK 134,55 0.3131291
Jaapani jeen JPY 125,10 0.3288155
Kanada dollar CAD 1,50 0.2476241
LAV rand ZAR 15,94 0.3911688
Lõuna-Korea vonn KRW 1273,28 0.1951527
Malaysia ringgit MYR 4,62 0.2734316
Mehhiko peeso MXN 21,75 0.1851801
Norra kroon NOK 9,75 0.0923778
Poola slott PLN 4,33 0.0207977
Rootsi kroon SEK 10,47 0.0162454
Rumeenia leu RON 4,74 0.0591553
Singapuri dollar SGD 1,53 0.2286237
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.0685401
Šveitsi frank CHF 1,14 0.0881679
Taani kroon DKK 7,46 -0.012065
Tai baht THB 35,35 0.2106009
Tšehhi kroon CZK 25,68 0.2106988
Türgi liir TRY 6,00 0.8288082
Ukraina grivna UAH 30,75 0.1644731
Ungari forint HUF 317,85 0.069263
USA dollar USD 1,13 0.2302311
Uus-Meremaa dollar NZD 1,65 0.2008154
Valgevene rubla BYN 2,44 -0.1351185
Vene rubla RUB 74,91 0.182688

Valdkonna töökuulutused