5. juuli 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Shelli naftavaba rasketehnikaõli viib õlitootmise uuele tasemele

Praeguste tarbimissuundumiste kohaselt ammenduvad naftavarud umbes 50 aasta pärast, maagaasi seevastu jätkub veel vähemalt 250 aastaks. Kui 1970ndate alguses tabas maailma esimene naftakriis, asusid Shelli teadlased otsima alternatiivseid tooraineallikaid kütuste ja määrdeainete tootmiseks. Tänaseks on Shell selles valdkonnas teinud suuri edusamme.

Kuidas praktikas gaasist erinevaid vedelikke toota, on teadlastele olnud paras pähkel. Esimeseks verstapostiks oli 1973. aasta, kui Shelli Amsterdami Tehnoloogiakeskuses suudeti toota esimesed grammid baasõli, mille tooraineks oli maagaas. Läks veel neli aastakümmet enne, kui 2012. aasta keskel asus Kataris täisvõimsusel tööle Shelli ja Katari riigi koostöös ehitatud keemiakompleks, mis toodab gaasist erinevaid kütuseid ja baasõlisid. Kogu tootmisprotsess on kaetud 3500 patendiga ja seetõttu julgetakse väita, et Shelli konkurendid ei suuda analoogilist tehnoloogiat kasutusele võtta enne 5–10 aastat.

Gaasist vedelik tehnoloogia (Gas To Liquid Technology, GTL) võimaldab toota baasõlisid, mis on oluliselt paremate füüsikaliste näitajatega kui naftast toodetud baasõlid. Nende oksüdatsioonikindlus on parem ja nad suudavad säilitada oma omadused väga laias temperatuurivahemikus. Kuna kõigist tööstuses, merenduses, lennunduses ja autonduses kasutusel olevatest määrdeainetest on mootoriõlid kõige keerukama koostisega, siis asus Shell oma unikaalset GTLi tehnoloogiat esimesena rakendama just mootoriõlide tootmisel. Paarist grammist päevas 40 aastat tagasi on nüüdseks saanud 140 000 barrelit GTLi toodangut päevas.

GTLi tehnoloogia kaitseb mootorit ja pikendab selle eluiga

Kõigepealt viidi sõiduautode Shell Helixi mootoriõlide tootmine üle valdavalt GTLi tehnoloogiale ning alates 2016. aasta kevadest on ka uuemate rasketehnika rakenduste vajadusi silmas pidades asutud tootma Shell Rimula mootoriõlide perekonna tipptooteid GTLi tehnoloogia baasil.

Uue põlvkonna, heitgaaside järeltöötlussüsteemidega mootorite karmidele nõuetele vastav, madala tuhasusega rasketehnika diiselmootoriõlide lipulaev on Shell Rimula Ultra 5W-30, mis omab paljude tuntud veoautotootjate kinnitusi nagu MAN, Mercedes Benz, IVECO, Renault, Volvo ja Mack. Samuti on mitmed suured seadmete tootjad, näiteks Cummins ja MTU, kinnitanud oma tehase katsete põhjal uuel, GTLi tehnoloogial toodetud Shelli rasketehnika mootoriõlid sobivaks nende toodetele.

Shelli uue põlvkonna, GTLi tehnoloogial toodetud Rimula perekonna mootoriõlid tunneb ära müügipakendile märgitud Dynamic Protection Plus logo järgi. Eesti keeles võib selle hüüdlause lahti mõtestada kui Dünaamiline Lisakaitse, mis kaitseb mootorit kolmel erineval viisil:

Uudne tehnoloogia kaitseb mootorit kulumise vastu äärmuslikes töö- ja ilmastikutingimustes, tagades mootori käivitumisvõime igal temperatuuril.Võitleb hapete ja sadestiste tekke vastu nii, et mootor on kaitstud igasugustes töötingimustes.Aitab mootoril kauem toime tulla erinevates teeoludes, mis võimaldab pikemaid õlivahetusvälpu ja seega pikemat mootori eluiga.

shell.jungent.ee

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077