• 18.12.14, 15:57
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

TVO: vanarehvid on Eestis süvenev probleem

Vanarehvide käitlemisega tegelevate organisatsioonide sõnul puudub Eestis seadusandlus, mis motiveeriks eranditult kõiki rehviettevõtteid vanarehve nõuetekohaselt koguma ja taaskasutama.
Kohustusi mittetäitvate ettevõtete tegevus suurendab keskkonnariske, paneb seadusekuulekad ettevõtted halvemasse konkurentsiolukorda ning vähendab jäätmeseadusest tulenevat maksutulu. Tootjavastutusorganisatsioonid (TVO) MTÜ Eesti Rehviliit ja MTÜ Rehviringlus sõnul toovad nn halli sektori firmad rehve Eestisse, kuid ei hooli vanarehvide taaskasutamisest.
Vastavalt jäätmeseadusele kohustub rehvide maaletooja tasuma TVO-le kokkulepitud tasu iga Eestisse müüdud rehvitonni pealt, millega tootja delegeerib tootjavastutuse TVO-le. TVO-de hinnangul suurendab kohustusi mittetäitvate ettevõtete tegevus keskkonnariske, paneb seadusekuulekad ettevõtted halvemasse konkurentsiolukorda ning vähendab jäätmeseadusest tulenevat maksutulu. „Rehvidele kehtib tootjavastutuse põhimõte, mis tähendab, et rehvide tootjad ja maaletoojad on kas ise või TVO-de kaudu kohustatud tagama nende valmistatud, edasimüüdud või sisseveetud rehvide hilisema kokkukogumise ja taaskasutamise või kõrvaldamise. Tegelikkuses paljud rehvitootjaid ja –maaletoojaid eiravad oma kohustusi ning nende tegevuse tagajärjed mõjutavad lisaks teistele rehviettevõtetele laiemalt ka tarbijaid, keskkonda ja riiki,“ ütles Rehviliidu tegevjuht Kaur Kuurme.
Kuurme sõnul tuleb taunida tegevust, kus rehvidega kauplevad ettevõtted ei tasu sentigi käitlemistasu, kuid sokutavad vanarehvid tasuta vastuvõtupunktidesse, mida finantseerivad TVO-d. Eestis peab Rehvimääruse järgi vanarehve võtma vastu vähemalt 70 kogumispunktis üle Eesti, mida suudavadki täita vaid kaks TVO-d, kelle alla on koondunud teatud hulk rehviettevõtted. Keskkonnainspektsioon kontrollib praegu vaid TVO-de ja üksikute rehviettevõtjate poolset määruse täitmist, mistõttu paljudele ettevõtetele kontroll ei laiene.
Halli sektorisse kuuluvad peamiselt kasutatud rehvide maaletoojad, kuid ka rahvusvahelised internetikaubamajad. Need ettevõtted müüvad rehve ilma kogumis- ja taaskasutuskulusid kandmata.
„Lisaks on lahendamata Eestis esmaregistreeritavate sõidukite alt tulevate rehvide kogumise ja taaskasutamise küsimus. Nõuetekohaselt deklareeritud rehve lastakse Eestis aastas turule ligi 11 000 tonni. Eelmisel aastal toodi esmaregistreeritavate sõiduautode, veoautode, busside, traktorite ja haagistega Eestisse hinnanguliselt lisaks 9200 tonni rehve – see on oluline kogus Eestis turule lastavatest rehvidest. Seega langeb suur osa selliselt sissetoodavate rehvide taaskasutamise kulust ebaõiglaselt ainult rehvide maaletoojate peale,“ ütles MTÜ Rehviringlus juhatuse liige Einar Teesalu.
Kõik rehvitootjad- ja maaletoojad saavad vanarehvide kogumist korraldada Eestis nii iseseisvalt kui ka kollektiivselt läbi TVO. Rehvidega tegelevatel ettevõtetel on kohustus registreerida end Riiklikus Probleemtooteregistris (PROTO), kuid palju on neid, kes eiravad seda kohustust, ei esita seal rehve puudutavaid deklaratsioone või deklareerivad tegelikkusest väiksemaid koguseid. Ernst & Youngi sõltumatu kontroll näitas, et valesti deklareerimist esineb ka TVO-dega liitunud ettevõtete seas. Ettevõtted, mis hoolsalt tegelevad rehvide deklareerimise ja taaskasutamisega, ei suuda finantseerida lisaks nn halli sektori poolt turule lastude rehvide käitlemist. 

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 10.10.24, 16:11
Lahendus ettevõtte juhile võlgade haldamiseks – Infopanga võlaregister
Juhid puutuvad sageli kokku keeruliste võlgnike ja hilinenud maksetega, mis võivad mõjutada rahavoogu ja tekitada stressi. Võlgnikega tegelemine on aeganõudev ja koormav, eriti kui kaasnevad meeldetuletused, vaidlustused ja võlgnike passiivsus. Infopanga võlaregister aitab aga juhtidel hallata võlgnevusi kiiremini ja lihtsamalt, säästes nii aega kui ka närve.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele