Kadrin Karner • 28. september 2011
Jaga lugu:

Kuidas müüa kütust nii, et kartellisüüdistus ei ähvardaks?

Kuidas käituda nii, et konkurentsiametil ei oleks põhjust teie äri võimaliku kartellisüüdistuse lipu all uurima hakata – tuleb teada, mis suhtluses konkurentidega on lubatud ja mis keelatud.

„Mistahes suhtlemine ei ole keelatud. Näiteks konkurentide tegevusega kursis hoidmine, selle matkimine või järeleaimamine ei ole keelatud,“ rääkis eile toimunud Äripäeva seminaril Kütuseturu võimalus, mõju, konkurents ja alternatiivid Raidla Lejins & Norcous advokaadibüroo vandeadvokaat Tanel Kalaus. Tema sõnul võivad ettevõtted ka ühiseid turuuuringuid teha ja seadusmuudatuste vastu võidelda kui igasugusest muudest konkurentidevahelistest kokkulepetest ja kooskõlastatud tegevusest, kui sellega määratakse otse või kaudselt kindlaks hind, tuleb hoiduda.

Karistusena nähakse ette 1-3aastane vangistus või rahaline karistus, mis võib ulatuda 5-10%ni juriidilise isiku käibest aga ei ole suurem kui 16 miljonit eurot.

Konkurentsireeglid nõuavad, et iga ettevõte teeks oma ärilised otsused konkurentidest sõltumatult, rääkis Kalaus. Ta märkis, et tihti tekitab palju segadust mõisted oligopolistlik turg ja infovahetus.

Oligopolistlikku turgu iseloomustab: •Müüakse sarnaseid tooteid,

•Mõne üksiku ettevõtja käes on suurem osa turust (siinkohal pole öeldud, kas see on kaks, kolm, viis tegijat)•Eksisteerib ettevõtjatevaheline sõltuvus ja võime tulevast käitumist ennustada (olukorda iseloomustab piisav läbipaistvus ja tegevus mõjutab teiste tegevust. Kui sellise turu olukorras hinda tõsta siis on ette teada, mis konkurendid selle peale teevad.)•Väiksemad ettevõtjad kopeerivad enamasti suurte käitumist

Kalause märkis, et sellise turu olukorras käituks ettevõtja ebaotstarbekalt kui ei läheks konkurentide hinnatõstmisega kaasa. Konkurentsiõiguses on tema sõnul põhimõte, et kui suudad ära põhjendada, et hinnad muutuvad konkurentidega sarnaselt seetõttu, et tegemist on oligopolistliku turuga siis kartellisüüdistust karta pole.

Ohtliku ja keelatud mõlemapoolse infovahetusega on tegemist, kui infot vahetavad mõlemad pooled ning see infovahetus vähendab strateegilist ebakindlust ja vähendab soovi konkureerida.

Ühepoolne strateegilise info edastusega on tegemist siis kui teine pool ei vaidle infole vastu või kui infot ei ole edastatud avalikkusele. Sellise ühepoolse strateegilise info saamisel on Kalause sõnul väga oluline sellele reageerida kirjalikult ehk teavitada info saatjat, et te ei vaja seda ega plaani seda ka kasutada. Selline formaalne vastus võib hilisemal uurimisel või kohtupidamisel teie ettevõttele palju kasu tuua, kinnitas ta.

Konkurentsi kahjustav eesmärk suhtlusel on olemas, kui vahetatakse individualiseeritud infot planeeritavate tulevaste hinda kohta. 

Pea meeles!•Õpi turult, aga mitte konkurentidelt!

•Keeldu arutamast ja kokku leppimast konkurendiga ükskõik millisel keelatud teemal•Konkurendilt strateegilise info (nt tulevase hinna) saamisel vasta kohe, et ei soovi sellist infotsaada•Tee kirjalikke märkmeid alljärgneva kohta–Legaalsed kohtumised konkurentidega–Turutundlik info konkurentide kohta ja selle päritolu

Jaga lugu:
LOGISTIKA UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad logistikauudised igal nädalal enda postkasti.

Logistikauudised.ee toetajad:

Enimloetud
Tõnu Tramm
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80tonu@logistikauudised.ee
Lilia Roos
Lilia RoosReklaami projektijuhtTel: 585 485 10lilia.roos@aripaev.ee