Kes praamijama eest vastutab?

Mati Väärtnõu
Mati Väärtnõu

Aastatetagune ebapädev praamiostu otsus häirib inimeste elu tänaseni ja oleks aeg, et sarnaste rumaluste eest ametnikud ja poliitikud ka reaalselt vastutama hakkaksid, kirjutab ettevõtja Mati Väärtnõu.

Saaremaa Laevakompanii omas praame, mis olid kõige sobivamad ja osutas väga head praamiteenust. Paraku leiti kellegi isikliku emotsionaalse ebakõla tõttu, et on vaja asi riigistada, riik jättis olemasolevad praamid soetamata ning raha raisati ebasobivatele alustele.

Uute praamide ehituslikest iseärasustest tingituna pole võimalik võtta peale enam kui kaks rivi kõrgeid sõidukeid, varasemad praamid aga võtsid peale vähemalt neli rivi veokeid. Kuigi uued praamid on väheke pikemad, siis see ei kompenseeri puudujäävat osa – varasemad praamid võtsid peale kolmandiku jagu rohkem veokeid.

Tulemuseks on pooltühi praam ja kaile jäävad kõrgemad masinad.

Just selline pilt avanes mulle reede hommikul, kui sain viimase kõrgema autona praamile. Ja pühapäeva õhtul olin sunnitud samal põhjusel kaotama 1,5 tundi uneaega, kuna lihtsalt kõrgeid masinaid kitsale praamile üle kahe rea ei mahu. 

Kahju on mitmekordne

Sellise teoga on toonased poliitikutest ja ametnikest otsustajad tekitanud kahekordse kahju riigile. Esiteks raha, mis jäänuks tõenäoliselt riiki, maksti nüüd riigist välja. Teiseks vähenes kõrgete masinate veomaht praamidel vähemalt kolmandiku võrra. Riigi raha on raisatud, taristu halvendatud – aga vastutajaid ei ole.

Siinkohal on paslik meelde tuletada ka ettekäändeid, miks üldse praamidega vangerdus ette võeti. Nagu kirjutab Rain Veetõusme oma arvamusloos „Mida ei mäleta, seda pole olnud“ (Äripäev 06.04.2018), räägiti 2013. aastal, et praamid tuleb riigi kontrolli alla tuua, sest eraomanik tahab liiga palju raha ning riigile kuuluvad praamid saavad olema oluliselt soodsamad. Tegelikkus on aga vastupidine – saarte ja mandri vahelise praamiühenduse eest makstav dotatsioon järjest kasvab.

Nende riigile kahjulike otsuste taga on aga reaalsed nimed. On riigi positiivse kestmise huvides, et sellised kahjurid pannakse oma tegude eest vastutama. Proportsionaalne karistus oleks eluaegne riigiametis töötamise keeld koos oma vara arvelt riigile tekitatud kahju hüvitamisega.

Osale arutelus

  • Äripaev

    Äripaev

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 0.2026984
Brasiilia reaal BRL 4,19 0.2753436
Bulgaaria leev BGN 1,95 -0.0306827
Filipiinide peeso PHP 59,22 0.3320571
Hiina jüaan CNY 7,66 0.2513615
Hongkongi dollar HKD 8,88 0.26984
Horvaatia kuna HRK 7,40 0.0121599
Iisraeli seekel ILS 4,09 0.254696
India ruupia INR 80,79 0.3727078
Indoneesia ruupia IDR 15962,63 0.0265064
Islandi kroon ISK 134,55 0.3131291
Jaapani jeen JPY 125,10 0.3288155
Kanada dollar CAD 1,50 0.2476241
LAV rand ZAR 15,94 0.3911688
Lõuna-Korea vonn KRW 1273,28 0.1951527
Malaysia ringgit MYR 4,62 0.2734316
Mehhiko peeso MXN 21,75 0.1851801
Norra kroon NOK 9,75 0.0923778
Poola slott PLN 4,33 0.0207977
Rootsi kroon SEK 10,47 0.0162454
Rumeenia leu RON 4,74 0.0591553
Singapuri dollar SGD 1,53 0.2286237
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.0685401
Šveitsi frank CHF 1,14 0.0881679
Taani kroon DKK 7,46 -0.012065
Tai baht THB 35,35 0.2106009
Tšehhi kroon CZK 25,68 0.2106988
Türgi liir TRY 6,00 0.8288082
Ukraina grivna UAH 30,75 0.1644731
Ungari forint HUF 317,85 0.069263
USA dollar USD 1,13 0.2302311
Uus-Meremaa dollar NZD 1,65 0.2008154
Valgevene rubla BYN 2,44 -0.1351185
Vene rubla RUB 74,91 0.182688

Valdkonna töökuulutused