Äriteenuste sisseostmise ABC

Logistika põhitõdedest tulenevalt on igas inimeses peidus suuremal või vähemal määral logistik. Langetame pidevalt kaalutud otsuseid, kuidas õiged asjad ja inimesed saaksid õigeks ajaks optimaalsete kulutustega õigetesse kohtadessetoimetatud.

Selles veendumiseks tasub jälgida näiteks ühe hommikutunni vältel oma tegevusi, mille eesmärgiks on kas või õigeks ajaks tööle jõudmine, ja nende tegevuste järjestust.

Reeglina on meie tegevused standardsed, kuid aeg-ajalt esineb ootamatuid olukordi, mis nõuavad lahendamiseks rutiini raamidest väljamurdmist. Näiteks takso eelistamist tasuta ühistranspordile sissemagamise korral.

Minnes spetsiifilisemaks ja sukeldudes logistikasse kui ärivaldkonda, vajame lisaks intuitsioonile ka mõnevõrra spetsiifilisi teadmisi, oskusi ja kogemusi, et tekiks tarkus õigete otsuste langetamiseks. Igale otsusele järgneva tegevuse tagajärg on alati rahaliselt mõõdetav.

Otsusta, milliseid teenuseid on mõttekas sisse osta
Alustada on soovitav oma äriprotsesside ABC-analüüsist, jõudmaks selgusele,
millised neist on ärikriitilised (A), millised abiprotsessid (B) ja millised klassifitseeruvad tugiteenustena (C).

Tehes lisaks sama tehnikat kasutades läbi töökohtade ning personali analüüsid ja kandes tulemused ühele graafikule, saame huvitava pildi teenustest, mille sisseostmist tasub isetegemise jätkamise asemel tõsiselt kaaluda.

Kui turvalisim on alustada tugiteenuste (C) sisseostmisega kas täismahus või osaliselt, siis eelkirjeldatud ristanalüüsi tulemused võivad viidata ka abiprotsesside või isegi mõne ärikriitiliste funktsiooni outsourcing’u vajadusele,
hinnates sealjuures tulemuste eeldatavat mõju kogu ärile, efektiivsusele ning kvaliteedile.

Toon selgituseks põgusa võrdluse jae- ning netikaubanduse varude juhtimise vahel. Tundub loogilisena, et igal korralikul jaemüügiettevõttel on oma ladu. Küsimusele miks? saame tavaliselt vastuse, et see on normaalne ja ärritunud kommentaari, et mis küsimus see üldse on!?

Asjatult seisev finantsressurss
Minu tõlgenduse kohaselt on ladu objekt, millesse on külmutatud kapital, vahest võetud ettevõttele ka täiendav laenukohustus, millega kaasnevad pidevad püsikulud, ning kus raha seisab iga sekundiga oma väärtust kaotavate tootevarude
all.

Oma ladu on seega koht, mis toodab kulusid ja vähendab kasumit. Koht, kuhu on mugav peita ostuvead ning kuhu kuhjub kogu tarneahela ebakompetentsuse kontsentraat. Ja seda tavaliselt väga suures mahus. Tundub kohutav? Miskipärast on paljud ettevõtted sellele vaatamata lao ülevalpidamisega jätkuvalt rahul.

Operatiivsed uued veebipõhised lahendused
Netikaubandus on oma olemuselt operatiivsem, turustades tarnija laoseisu ja kasseerides tasu toote eest sisse enne tarnet. Kaup toimetatakse ostjale otse tarnijalt.

Transpordikulud toote kohta on küll kohati kosmilised, ent logistika põhireegliks on
mitte üksikute kuluartiklitega tegelemine, vaid kogukulude optimeerimine.

Nende kahe näite vahelises konkurentsis osutub jaekaubanduse ees võitjaks netikaubandus, kelle kogukulud on kokku madalamad.

Samas on jaekaupmehel võimalus oma konkurentsipositsiooni parandamiseks, loobudes oma laost ja delegeerides oma minimaalsete ja maksimaalsete varude juhtimise kompetentsele logistikaettevõttele. Varude täiendamine korraldatakse siis vastavalt tegelikele müükidele operatiivselt läbi EDI (elektronic data interchange ehk elektroonilise infovahetuse) liideste.

Ostes kogu ettevõtte logistika teenusena sisse, delegeerib kaupmees ka vastutuse võimalike vigade ning kahjustuste eest teenusepakkujale. Samas tuleb arvestada, et äriteenuste sisseostmine eeldab mõttemaailma suurt muutust, detailset tegevuste analüüsi, tahet koostööks, kannatust ning partnerite
mõistmist.

Uku Peerna peab logistika sisseostmise teemalise etteaknde 9. oktoobril Tallinnas Ostujuhtimise Aastakonverentsil. Vaata kogu konverentsi programmi SIIT.

Osale arutelus

  • Uku Peerna

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,56 0.2438555
Brasiilia reaal BRL 4,28 0.079547
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0562257
Filipiinide peeso PHP 59,99 -0.0233326
Hiina jüaan CNY 7,93 0.1641352
Hongkongi dollar HKD 8,95 0.1129842
Horvaatia kuna HRK 7,43 0.0296384
Iisraeli seekel ILS 4,23 0.130159
India ruupia INR 81,78 -0.4842969
Indoneesia ruupia IDR 16666,28 -0.0787198
Islandi kroon ISK 140,41 0.0213706
Jaapani jeen JPY 128,73 -0.0698649
Kanada dollar CAD 1,50 0.2065565
LAV rand ZAR 15,95 -0.3667512
Lõuna-Korea vonn KRW 1286,98 0.6026875
Malaysia ringgit MYR 4,78 0.008361
Mehhiko peeso MXN 23,01 -0.0104284
Norra kroon NOK 9,64 0.0757835
Poola slott PLN 4,32 0.1900392
Rootsi kroon SEK 10,29 0.0612751
Rumeenia leu RON 4,66 -0.0107239
Singapuri dollar SGD 1,57 0.0574566
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.1574626
Šveitsi frank CHF 1,14 -0.1927289
Taani kroon DKK 7,46 0.0160854
Tai baht THB 37,57 0.1399272
Tšehhi kroon CZK 25,99 0.077009
Türgi liir TRY 6,06 -0.3532814
Ukraina grivna UAH 31,72 0.1692571
Ungari forint HUF 321,13 -0.1554581
USA dollar USD 1,14 0.0788229
Uus-Meremaa dollar NZD 1,67 0.6632099
Valgevene rubla BYN 2,40 -0.0166348
Vene rubla RUB 75,22 -0.071473

Valdkonna töökuulutused

Ehitusmaterjalidega tegelev ettevõte otsib LOGISTIK_KLIENDITEENINDAJAT

Tammiste Personalibüroo OÜ

29. november 2018