Koda: teekasutustasu määrad peaksid olema väiksemad - TÄIENDATUD MKM kommentaariga!

Eesti kaubandus-tööstuskoda saatis majandus- ja taristuminister Kadri Simsonile kirja, milles esitati taas seisukohad veoautode teekasutustasu eelnõu kohta. Tehti ettepanek vähendada tasumäärasid ning suunata teekasutustasust laekuv raha vaid maanteede hoiuks. Lisaks väljendati muret teekasutustasu järelevalve osas.

Kui algselt plaaniti teekasutustasu koguda vaid üle 12-tonnistelt veoautodelt, siis eelnõu kohaselt kehtestatakse tasu üle 3,5-tonnistele veoautodele. Teekasutustasu tasumäär hakkab sõltuma veoauto ja selle haagise täismassist, EURO heitgaasiklassist ja telgede arvust. Päevane teekasutustasu määr jääb vahemikku 9–12 eurot ning aastane määr vahemikku 500–1300 eurot. "Ministeeriumile saadetud kirjas tegime taaskord ettepaneku vähendada eelkõige aastast ja kvartaalset tasumäära, sest need määrad avaldavad kõige suuremat mõju Eestis tegutsevatele ettevõtjatele," saab lugeda koja veebilehelt. "Varasemalt ei ole meie ettepanekuid tasumäärade osas kuulda võetud."

Koja ettepanekutest on nende sõnul arvesse võetud soovitust kehtestada lisaks päevasele ja aastasele tasumäärale ka nädalane, kuine ja kvartaalne määr. Ka teekasutustasu sidumine veoauto keskkonnasäästlikkusega on vähemalt osaliselt käiku läinud: EURO VI heitgaasiklassiga veokitele kehtestatakse pisut soodsam tasumäär kui rohkem saastavatele autodele.

Küll aga väljendas koda muret selle üle, kas riik on ikka võimeline alates 1. jaanuarist 2018 teostama tõhusat järelevalvet teekasutustasu maksmise üle. Automaatset numbrituvastusega järelevalvet riik esialgu teostama ei hakka. Kui järelevalve on nõrk, siis ei pruugi välisriigi veoautodelt, kes viibivad suure tõenäosusega Eestis vaid mõne päeva, tasu laekuda ning see vähendaks koja arvates Eesti transpordisektori konkurentsivõimet.

Prognooside kohaselt laekub riigieelarvesse teekasutustasu ca 19 miljonit eurot aastas. Koja ettepanekul jõudis eelnõusse põhimõte, mille järgi suunatakse kogu saadud tulu teehoidu. Eelnõus on see sõnastatud aga selliselt, et tulu suunatakse transporditaristu hoidu. Koja arvates võiks sõnastus olla konkreetsem: "Kuna teekasutustasu tuleb maksta teede kulutamise eest, siis tegime ettepaneku eraldada laekuv tasu sihtotstarbeliselt vaid maanteetranspordi taristu hoiuks. Nii saab välistada, et riik ei kasuta teekasutustasu näiteks raudtee hoiuks või sadamate ja lennujaamade hüvanguks."

Koda peab väga oluliseks ka seda, et teekasutustasu kehtestamisel kokkuvõttes teehoiu rahastamine suureneks. See tähendab, et tegemist peab olema täiendava lisarahaga teehoidu ehk riik ei tohiks teekasutustasu võrra vähendada muudest allikatest laekuvaid tulusid teehoiu rahastamiseks.

Loe lähemalt koja viimast arvamust veoautode teekasutustasu kohta siit!

Kommenteerib MKMi nõunik Mihkel Loide:

Paraku pole võimalik alandada vaid kvartali- ja aastatasu, sest EU direktiiv nõuab ka suhet pikaajalise tasu ja päeva/nädalapiletite vahel.

Tulenevalt direktiivi (1999/62) artikli 7a lõikest 1 on kuine määr kuni 10% aastasest määrast, nädalane määr on kuni 5% aastasest määrast ja päevane määr kuni 2% aastasest määrast. Aastase teekasutustasu määra vähendamisel tuleks vähendada ka kuist ja nädalast määra, sest eelnõus on nädalase (5%) ja kuise (10%) määra suhe aastasesse maksimaalne direktiivis lubatud.

Kvartaalne tasumäär on (1/4) aastasest tasumäärast, mis on väiksem kui kolmekordne kuine tasumäär.

Seega oleks ainus võimalus teekasutustasu määrasid alandada ühetaoliselt, kuid sel juhul väheneks teehoidu suunatud täiendav lisaraha. Nagu artiklistki lugeda võib, peab Kaubandus-Tööstuskoda ka ise oluliseks, et teekasutustasu kehtestamisel kokkuvõttes teehoiu rahastamine suureneks.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,59 0.1260955
Brasiilia reaal BRL 4,27 0.1407261
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 60,10 0.5016639
Hiina jüaan CNY 7,73 0.2816645
Hongkongi dollar HKD 8,93 0.1659695
Horvaatia kuna HRK 7,43 -0.0134637
Iisraeli seekel ILS 4,20 0.2623483
India ruupia INR 81,09 0.1717173
Indoneesia ruupia IDR 16189,47 0.494107
Islandi kroon ISK 137,62 0
Jaapani jeen JPY 124,75 0
Kanada dollar CAD 1,51 0.3453085
LAV rand ZAR 15,81 0.5231243
Lõuna-Korea vonn KRW 1283,09 0.3135066
Malaysia ringgit MYR 4,68 0.1391059
Mehhiko peeso MXN 21,82 0.5860059
Norra kroon NOK 9,74 0.1861106
Poola slott PLN 4,29 -0.0046611
Rootsi kroon SEK 10,25 -0.1607952
Rumeenia leu RON 4,70 -0.0659056
Singapuri dollar SGD 1,55 0.1554505
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.2493483
Šveitsi frank CHF 1,13 0.0883548
Taani kroon DKK 7,46 0.0200986
Tai baht THB 36,15 0.1723698
Tšehhi kroon CZK 25,57 -0.0351824
Türgi liir TRY 6,09 0.5118552
Ukraina grivna UAH 31,77 0.0330588
Ungari forint HUF 317,93 0.012583
USA dollar USD 1,14 0.211249
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.2610501
Valgevene rubla BYN 2,44 0.2132284
Vene rubla RUB 75,59 0.4855963

Valdkonna töökuulutused

VENIPAK EESTI OÜ otsib MÜÜGIESINDAJAT

Venipak Eesti OÜ

24. jaanuar 2019