Rimi pani oma laod standardite järgi toimima

Evelin Edro
Rimi kavaliteedijuhi Evelin Edro kinnitusel ei ole nende BRC sertifikaadi...

Jaekett Rimi võttis ette ladustamis- ja transpordistandardi kvaliteedijuhtimise sertifikaadi hankimise. Range auditeerimise läbi teinud ettevõte loodab, et vabanes nii üleliigsetest tegevustest ja et tarbija hakkab hindama vastutustundlikku ettevõtlust.

Rimi Eesti Foodi emafirma ICA vastutustundliku ettevõtluse programmi kvaliteeditagamise osa näeb ette, et kõik toodetega seotu peab vastama mõnele stan­dardile.
Logistikaoperatsioonide jaoks valiti välja BRC (British Retail Consortsium) ladustamis- ja kvaliteedistandard. See on Briti Jaekaubanduse Konsortsiumi poolt spetsiaalselt logistikaetapis toodete ohutuse ja kvaliteedi tagamiseks koostatud 85leheküljeline nõuete kogum. Selles sisalduvad nõuded alates sellest, kuidas vältida kahjurite pääsemist ladudesse, kuidas tagada toidukäitlemisruumide piisav koristus, milliseid nugasid tohib toidukauba transpordipakendi avamisel kasutada, kuni selleni, milliseid meetmeid tuleb kasutusele võtta, et keegi ladudesse tahtlikult toidukaupa rikkuma ei pääseks.

Efektivsus peab kasvama ja vead vähenema

Rimi sertifitseerimisprotsessi eestvedanud kvaliteedijuht Evelin Edro ütleb, et ootab sertifitseerimisest ettevõtte jaoks efektiivsuse tõusu, samuti komplekteerimise kvaliteedi ja tarnekindluse tõusu. Vähenema peaksid ka reklamatsioonid.
Ta tunnistab, et praegu on oldud sertifikaadi omanik veel liiga vähest aega, et teha järeldusi, kas ootused on täitunud. Kuid ta on kindel soovis, et suuremaid jamasid ei tohi esineda. Näiteks usub ta, et edaspidi on välistatud toiduallergiate oht. Kaupade käitlemine laos on korraldatud nii, et kui näiteks jahupakk läheb katki, siis ei satu see lahtisele kaubale, kuna paljud on nisugluteenile allergilised. Sama on ka makaronidega, kus on allergeenidena sees nii muna kui jahu.
Edro on kindel, et sertifitseerimisega vabaneti üleliigsetest tegevustest. “Kvaliteedijuhtimine iseenesest peaks tagama protsesside efektiivsuse, sest protsessid mõeldakse läbi ja kaardistatakse,” leiab ta. “Igasugused rudimendid ja ülearused tegevused – suures ettevõttes tehakse palju asju juba ajalooliselt – võetakse maha,” selgitab ta.
Ta räägib näitena temperatuuri jälgimisest. Jüris asuvas kesklaos pidi üks töötaja iga päev kaks korda päevas vaatama ja kirjutama ülesse laos temperatuuri. Kuid Jüri laos ei hoita eritemperatuuri nõudvat kaupa, vaid kuivaineid ja nende puhul ei ole temperatuuril erilist tähtsust. “Leidsime, et ei ole vaja kulutada inimese tööaega temperatuuri jälgimiseks,” räägib Edro kohast, kust leiti efektiivsust.
Tänu BRC-le tuli välja ka, et jahutatud kaupade transpordil temperatuuri ühe kraadi võrra tõusmisel on nende jahutamine kaupluse külmikutes ja külmkambrites energiakulu tõttu hoopis kallim, kui investeerida transpordilahendustesse, mis seda ühekraadist temperatuuritõusu aitaksid vältida.
Taolisi pisiasju, mis kokkuvõttes kogu süsteemi efektiivsemale toimimisele kaasa aitasid, oli palju. Kvaliteedijuhtimisstandardite jaoks tehtud protsesside põhjalik analüüs aitas sellised kohad süsteemis üles leida.

Kriitilised vead laos pole lubatud

Edro sõnul kartis ta sertifitseerimisel kõige enam, et takistuseks saab kesklao 2000. aastal ehitatud hoone, mis lihtsalt füüsiliselt ei vasta enam kvaliteedistandardi nõuetele. Ta peatus Rimi Jüri kesklaos ringkäiku tehes ühe laadimisukse juures. BRC sertifikaadi saamiseks ei ole lubatud ühtegi kriitilist mittevastavust, võib olla kolm suurt ja 29 väikest viga.
Audiitoril õnnestus Rimi kaks päeva auditeerides leida kolm väikest mittevastavust, mis on Edro ütlusel fantastiline tulemus. Üks neist mittevastavustest leitigi selle laadimisukse juurest. BRC standard ütleb, et laohoones ei tohi olla avausi, mille kaudu kahjurid sisse pääseksid.
Audiitor ütles, et tema jaoks on avaus auk, kust pastakas läbi mahub. Selle laadimisukse tihendi alt õnnestuski tal pastakas läbi pressida.



Raha kulus vaid auditeerimisele

Tegelikkuses ei olnud aga maja seisukord hull ja see ei tekitanud märkimisväärseid probleeme. Ku projekti alguses maha istuti ja mõeldi murelikult eelarvele, mis sertifitseerimisprojekt kaasa toob, siis projekti lõpuks nenditi, et ainsaks kuluks osutus auditeerimiskulu. Ülejäänud oli olemasolevate protsesside kaardistamine. Natuke investeeriti ka konsultatsiooniteenusesse – juhtimissüsteemi juurutamise kohta ja võeti eelaudit.
Põhiauditeerimiseks oli aga kogu meeskond korralikult valmistatud. Enne audiitori saabumist oli BRC-töögrupis täpselt läbi mõeldud, kuidas auditit sujuvalt vastu võtta, kes millest räägib ja millistele küsimustele vastab.
Töötajatele oli korraldatud ka hulk koolitusi. Edro on Rimi siselehes rääkinud, et kui audiitor nägi, kuidas BRC-meeskond üksteist usaldab ja kompetentsid on jagatud ning töökorraldus sujub, oli see tema jaoks märgiks, et ettevõtte töö on korraldatud läbimõeldult.
Audiitor oli rääkinud kogemusest, kus auditeeritavas ettevõttes auditi käigus kolleegid vaidlesid omavahel 40 minutit. Selline asi loomulikult ei tekitanud audiitoris usaldust.

Standarditest kinnipidamist kontrollitakse pidevalt

Nüüd tuleb iga 11 kuu tagant läbi viia korduvaudit ehk süsteem kogu aeg käigus hoida. Rimi Eesti Food Rootsi emafirmas toimib korporatiivse vastutuse programm juba aastaid. Edro sõnul on seal ühiskonnal lihtsalt teine küpsusaste. Kuid ta on veendunud, et nüüd hindab ka juba Eesti tarbija vastutustundlikku ettevõtlust.
“Me oleme aastaid sellega tegelenud, kuid vähe sellest rääkinud. Osaliselt sellepärast, et Eesti ühiskond ei olnud väga teadlik, mis on vastutustundlik ettevõtlus. Kuid ühiskond kasvab ja see on Rimi konkurentsieelis,” räägib Edro.
Ta on kindel, et Rimi on jaekaubandusturul kõigist ees vastutustundliku ettevõtluse osas ja ka logistikaspetsiifilist kvaliteedijuhtimisstandardit ei ole Eestis seni ühelgi teisel jaeketil.

Osale arutelus

Toetajad

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,50 -0.015307
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 60,43 -0.003309
Hiina jüaan CNY 7,77 -0.015437
Hongkongi dollar HKD 9,20 -0.13464
Horvaatia kuna HRK 7,51 0.006661
Iisraeli seekel ILS 4,12 -0.164936
India ruupia INR 76,23 -0.151682
Indoneesia ruupia IDR 15887,00 -0.12573
Islandi kroon ISK 124,19 -0.159178
Jaapani jeen JPY 132,09 -0.203996
Kanada dollar CAD 1,48 -0.046042
LAV rand ZAR 15,71 0.037571
Lõuna-Korea vonn KRW 1331,90 0.157918
Malaysia ringgit MYR 4,97 -0.064307
Mehhiko peeso MXN 22,47 0.11092
Norra kroon NOK 9,32 0.030165
Poola slott PLN 4,23 -0.033057
Rootsi kroon SEK 9,56 -0.037234
Rubla RUB 67,42 -0.13184
Rumeenia leu RON 4,58 0.004363
Singapuri dollar SGD 1,60 0.075263
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.070779
Šveitsi frank CHF 1,15 -0.031288
Taani kroon DKK 7,44 0
Tai baht THB 38,96 -0.102564
Tšehhi kroon CZK 25,78 -0.023265
Türgi liir TRY 4,30 -0.106902
Ukraina grivna UAH 31,36 -0.159519
Ungari forint HUF 307,76 0.006498
USA dollar USD 1,18 -0.166155
Uus-Meremaa dollar NZD 1,64 -0.118533
Valgevene rubla BRL 3,73 -0.171077
Valgevene rubla BYN 23083,00 -0.66701

Valdkonna töökuulutused